سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

مامايي ترنم آهنگ زيباي زندگي

نخستين بار در سال 1980 اين روز به عنوان روز جهاني ماما پيشنهاد شد و سپس از سال 1992 به صورت رسمي اعلام شد. هدف از بزرگداشت روز جهاني ماما افزايش آگاهي و تبادل اطلاعات در راستاي سلامت مادر و نوزاد است امسال نيز روز جهاني ماما با عنوان امروز جهان بيش از هر زمان ديگري به ماما نيازمند است نام گذاري شده است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد روز جهاني ماما ، فرصت مناسبي است براي جلب توجه هر چه بيشتر مردم و مسئولان نسبت به جايگاه و اهميت حرفه مامايي در ارتقاء سلامت خانواده و تامين سلامت جامعه و از آن رهگذر ، ساختن بستري مطمئن براي ترسيم آينده اي روشن.

کارشناس مسئول مامايي معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد در اين زمينه اظهار داشت :‌کارشناسان مامايي نقش موثر و گسترده اي در مشاوره ، توسعه برنامه هاي آموزشي ، مراقبتي ، حمايتي و درماني و تحقيقاتي ايفا مي کنند.

فاطمه دستفان با اشاره به اينکه در کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه به خدمات مامايي توجه ويژه اي شده است خاطر نشان کرد :‌جامعه سالم جامعه اي است که در آن مادران و کودکان سالم دارند و اين امر مستلزم آن است که افرادي که در اين بخش مهم خدمت مي کنند از نظر شرايط کاري و آموزشي مورد توجه قرار گيرند .

وي با اشاره به اينکه بر اساس استانداردهاي جهاني به ازاي هر يک هزار زايمان 30 تا 50 ماما و بر اساس نظام اعتبار بخشي ملي به ازاي هر يک هزار زايمان 10 ماما بايد در بخشهاي درماني فعال باشند خاطر نشان کرد :‌در حال حاضر 580 ماما در مراکز درماني و بهداشتي زير پوشش دانشگاه فعال هستند که براي ارتقاء سلامت مادر و کودک بايد اين تعداد افزايش يابند .

کارشناس مسئول مامايي معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه ماماها نخستين گروهي هستند که با مادران برخورد دارند و اين امر مستلزم ارتقاء کيفي و کمي برنامه هاي آموزشي است گفت :‌بر اين اساس سالانه دوره هاي مختلفي از جمله اورژانسهاي مامايي ، احياء نوزاد ، آموزشهاي تغذيه با شير مادر ، کارگاه هاي پيشگيري از مرگ و مير مادران و نوزاد سالم در دانشگاه برگزار مي شود .

دستفان با اشاره به تمايل بسياري از مادران به زايمان به روش سزارين اظهار داشت :‌کاهش آمار سزارين نيازمند توسعه مراکز دوستدار مادر و برگزاري دوره هاي آموزشي زايمان ايمن است که در حال حاضر در برخي از مراکز درماني زير پوشش دانشگاه از جمله ام البنين (س) ، سينا ، امام هادي ، امام رضا(ع) و رضوي اجرا شده است .

وي خاطر نشان کرد :‌در اين دوره ها که ويژه مادران باردار برگزار مي شود هشت جلسه آموزشي از جمله مزاياي زايمان طبيعي ، تغذيه سالم ، ورزشهاي دوران بارداري ،‌بهداشت باروري ، ارائه مي شود ،

گفتني است :‌در دنيا روزانه 1600 زن در اثر عوارض بارداري و زايمان جان خود را از دست مي دهند و بيش از 99 درصد اين مرگها در کشورهاي در حال توسعه اتفاق مي افتد، بيشترين علت مرگ مادران (حدود 60 تا 80 درصد) به علت خونريزي، زايمان سخت، فشارخون بالا، عفونت و عوارض سقطهاي غير بهداشتي است و بسياري از اين مرگها قابل پيشگيري است. با مرگ مادر، خانواده عضو اصلي خود را براي مديريت و مراقبت کودکان از دست مي دهد و سرانجام بقا و آموزش کودکان نامعلوم مي شود. لذا پيشگيري از مرگ مادران يکي از اهداف مهم کشورها است. با برنامه ريزي دقيق و انجام مراقبت هاي لازم در اين دوران مي توان به اين هدف دست يافت و ماما به عنوان عضو اصلي در مراقبت از مادر نقش مهمي در اين خصوص ايفا مي کند. /س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.