سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

شستن دستها تا 80 درصد خطر عفونتهاي بيمارستاني را کاهش مي دهد

به طور کلي تخمين زده مي شود که بيش از يک ميليارد و 400ميليون نفر در سراسر جهان در هر روز با اين عفونت ها گريبانگير هستند. در کشورهاي توسعه يافته بين 15-5 درصد بيماران بستري و 37-9 درصد بيماران بستري در بخش هاي مراقبت ويژه به اين عفونت ها مبتلا مي شوند. در کشورهاي در حال توسعه به علت کمبود پرسنل، رعايت ضعيف تر بهداشت، کمبود تجهيزات و ازدحام بيش از حد بيماران اين عفونت ها شايعتر مي باشد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد دکتر محمد حسن اعلمي فوق تخصص عفوني کودکان و فلوشيپ کنترل عفونت هاي بيمارستاني در اين رابطه گفت : عفونت های بیمارستانی یک مشکل جدی مراکز بهداشتی درمانی می باشند وهرساله هزینه های زیادی را به بیماران ومراکز بهداشتی درمانی تحمیل می کنند و میزان عفونت بیمارستانی در یک مرکز بهداشتی درمانی نشان دهنده کیفیت خدمات ارائه شده در آن مرکز می باشد.

معاون آموزشي بيمارستان امام رضا (ع) افزود: اين عفونت ها باعث طولاني شدن مدت اقامت در بيمارستان، ناتواني طولاني مدت، افزايش مقاومت ميکروارگانيزم ها به آنتي بيوتيک ها، تحميل هزينه مي شود.

استاديار دانشگاه علوم پزشکي مشهد خاطر نشان کرد: شستن دست مي تواند تا 80درصد عفونت هاي بيمارستاني را کاهش دهد و درمطالعه انجام شده دربیمارستان ها ازهر5موقعیت برای بهداشت دست تنها 1 مورد شستن دست ها با محلول حاوی الکل انجام میگیرد.

وي افزود: استفاده از دستکش احتمال آلودگي دست ها را کاهش مي دهد ولي از اکتساب باکتري ها طي مراقبت به طور کامل جلوگيري نمي کند و با آلودگي سطح بيروني دستکش احتمال انتقال ميکروب ها به ساير بيماران وجود دارد.

اعلمي با اشاره به راه اندازي نخستين مرکز کنترل عفونت بيمارستاني کشور در بيمارستان امام رضا (ع)‌مشهد افزود: آموزش احتیاطات استاندارد، بویژه بهداشت دست ، بهداشت محیط بیمارستان و احتیاطات مربوط به جداسازی بیماران دارای بیماری های مسری از اولویت های این مرکز است و در همين راستا سايت آموزشي مرکز پيشگيري و کنترل عفونت بيمارستان امام رضا (ع) به نشاني http://www.spicc.info/ راه اندازي شد.

وی پنج زمان واجب و ضروري را براي رعايت بهداشت دست شامل قبل از تماس مستقيم دست به يک بيمار، قبل از انجام يک روش پاکيزه و آسپتيک ( قبل از انجام يک تزريق وريدي يا مراقبت از زخم )، بعد از تماس با مايعات بدن، بعد از تماس مستقيم دست به يک بيمار و بعد از تماس با محيط اطراف بيمار عنوان کرد .

گفتني است :پنجم مي مصادف با پانزدهم ارديبهشت روز جهاني بهداشت دست نامگذاري شده است ،‌بيش از 13000 واحد درماني و بيمارستان براي بهبود بهداشت دست اعلام آمادگي کرده اند و 42 کشور جهان از جمله ايران وارد کمپين جهاني بهبود بهداشت دست شده اند. /س

برچسب ها: دستها ، عفونت ، بیمارستانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.