سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسعه بانکداري اسلامي و مديريت نقدينگي دو اولويت شبکه بانکي

مدير عامل بانک سپه تأکيد کرد:شبکه بانکي کشور در 89 سال اخير همواره روند رو به رشدي در خدمات رساني داشته است اما بانکداري اسلامي نقطه عطف تاريخي در فعاليت هاي بانکي است که جمهوري اسلامي ايران را به الگوي بانکداري بدون ربا در جهان تبديل کرده است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران، رامين پاشايي فام در مصاحبه با راديو اقتصاد به مناسبت هشتاد و نهمين سال تأسيس نخستين بانک ايراني ( 14 ارديبهشت) گفت: اين قانون به خوبي نوشته شده است و بايد ساز و کارهاي اجرايي آن هم به طور کامل فراهم و بستر اجرايي مؤثر آن ايجاد شود.

وي با بيان اينکه کشورهاي ديگر هم به بانکداري اسلامي توجه دارند افزود: در اين کشورها از الگوي بانکداري دوگانه (ربوي و غير ربوي) استفاده مي شود اما در ايران بانکداري کاملاً غير ربوي و اسلامي مورد توجه است که اميدواريم هر چه سريعتر به مرز اجراي صد درصد برسد.

پاشايي فام گفت: اولويت دوم نظام بانکداري کشور هم مديريت جامع حجم نقدينگي و هدايت آن به سمت فعاليت هاي توسعه اي و رشد پايدار اقتصادي و بخش هاي مولد است.

وي افزود: هر گونه نقص در اين مورد مي تواند به شکل گيري پديده موسوم به نقدينگي سرگردان منجر شود که آثار آن را در بازارهاي ارز، سکه و مسکن ديده ايم.

پاشايي فام گفت: بايد از منابع مردمي که در بانک ها سپرده گذاري مي کنند در ايجاد زيرساخت هاي اقتصادي استفاده شود و مردم به طور واقعي در سرمايه گذاري ها مشارکت کنند.

مدير عامل بانک سپه گفت: در سطح اقتصاد خرد و بنگاه هاي اقتصادي شاهد کمبود نقدينگي هستيم ، اما در مديريت کلان و پولي،  فزوني منابع داريم و نسبت نقدينگي به توليد ناخالص داخلي فراتر از پيش بيني بانک مرکزي است.

رامين پاشايي فام افزود: بخش پولي کشور پتانسيل بيشتري از آنچه که اعمال مي شود ، دارد.
پاشايي فام با اشاره به استفاده از ابزارهايي مانند صکوک 
(اوراق قرضه اسلامي) گفت: امکان گسترش اين ابزارها در 
ايران وجود دارد و بايد بيشتر استفاده شود.

مدير عامل بانک سپه تاکيد کرد : بايد قانون بانکدراي بدون ربا تکميل شود و به آموزشهاي لازم در شبکه بانکداري نياز است. 

رامين پاشايي فام  افزود : اين قانون در اجرا گرچه با سختي هايي همراه است اما امري شدني است ، بانکداري بدون ربا هم در شکل يک طرح مشخص و هم در شکل يک سبدي از طرح ها قابل اجراست که سپرده گذاران در سبدهاي مختلف شريک باشند که اين سبدها فعاليتهاي هماهنگ و همگون را شامل مي شود و هم در کلان بانک که پس از ارزيابي و حسابرسي بايد منافع آن در اختيار سپرده گذاران قرارگيرد تا مشارکت واقعي شکل بگيرد.

پاشايي فام با تاکيد بر تحقق عدالت با اجراي کامل بانکداري بدون ربا گفت : ظرفيت ها و پتانسيل هاي زيادي در اين بانکداري وجود دارد و به حدي گسترده است که مي تواند منافعي را براي سپرده گذار و سرمايه گذار در فضاي سالم و اسلامي فراهم کند.

پاشايي فام اظهار داشت : در اين قالب سرمايه گذار طرح خود را به بانک ارائه مي کند ، بانک پس از بررسي و تعيين ميزان سودآوري احتمالي، به تخصيص منابع اقدام مي کند. پس از ورود به مشارکت نيز سرمايه گذار به انجام فعاليت خود اقدام مي کند و از آنجا که بانک نيز در سود و زيان طرح مشارکت دارد، سرمايه گذار نگران عواقب کلان کار نيست. 

مدير عامل بانک سپه گفت : نداشتن نگراني ، انگيزه مناسبي براي ورود سرمايه گذاران به عرصه توليد و تلاش براي شکوفايي اقتصادي است ، بنابراين اين نوع بانکداري کمک شاياني به توليد مي کند. 

وي گفت : همچنيناين نوع بانکداري مي تواند کمک موثري براي توزيع درآمد باشد. در اين فضا، سپرده‌گذار، سرمايه گذار و بانک به ميزان سهم خود از اين مشارکت منتفع مي شوند. 

پاشايي فام گفت : فضايي که بانکداري اسلامي به وجود مي آورد ، مي‌تواند مقوله اي به نام تورم را از ميان ببرد. در اين فرمول اين نوع بانکداري مي تواند بسياري از بحران هاي کشورهاي غربي را حل کند. 

پاشايي فام گفت : بانکداري اسلامي و بدون ربا در صورت اجراي صحيح از اين توان برخوردارند که علاوه بر عدالت اقتصادي زمينه استقرار عدالت اجتماعي را فراهم کند.

وي افزود: در کشورهاي غربي، نگراني‌هاي بسياري از بابت آثار مخرب بخش پولي در اقتصاد وجود دارد چراکه ريشه بسياري از بحرانهاي موجود در اين کشورها پولي است. با توجه به قابليتها و پتانسيلهاي بانکداري بدون ربا، اجراي اين نوع بانکداري مي تواند بسياري از مشکلات اقتصادي در اين کشورها را حل کند. 

پاشايي فام در باره اين که کدام يک از بانکها در ايران در اجراي بانکداري بدون ربا موفق‌تر عمل کرده اند  ، گفت : به نظر مي رسد بانکهاي دولتي در اين حوزه موفقيت بيشتري داشته اند. 

اين بانکها علاوه بر اينکه اهداف يک بنگاه اقتصادي را دنبال مي‌کنند، در تلاش براي تحقق اهداف اجتماعي نيز هستند. در يک تقسيم بندي از بانکها، بايد گفت که بانکهاي دولتي در اين حوزه تجربه خوبي دارند و بانکهاي سپه و ملي که براساس صدر اصل 44 و فرمايش مقام معظم رهبري دولتي باقي خواهند ماند، موفق‌تر از ديگران توانسته اند به اجراي بانکداري بدون ربا اقدام کنند.  


پاشايي فام تصريح کرد :  در صورت اجراي کامل بانکداري بدون ربا، اين نوع بانکداري منافعش به عموم مردم مي رسد.  در صورتي که بتوان در حوزه بانکداري بدون ربا و اسلامي به خوبي عمل کرد، قطعا مردم دنيا به اين نوع بانکداري با توجه به منافعي که براي آنها دارد، علاقه مند خواهند شد. 

وي افزود: در حال حاضر بانکها با درصدهاي بسيار پايين يک تا 4 درصد به آنها سود قطعي مي‌پردازد و چندان از اين سپرده گذاري منتفع نمي شوند اما با بانکداري اسلامي، در سود و زيان شريک خواهند شد و به منافع بيشتري خواهند رسيد. 

بنابراين اگر در اين گونه کشورها الگوهايي معرفي شود که سپرده گذار سودهاي بالاتري بگيرند، عرصه قطعا براي بانکهاي ربوي تنگ خواهد شد./عب
برچسب ها: شبکه ، بانکی ، بانک ، سپه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.