سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان /

سیستان و بلوچستان توانایی ترانزیت تمامی نیازهای افغانستان را دارد

استاندار سیستان و بلوچستان در نشست با والی نیمروز افغانستان گفت: سیستان و بلوچستان از طریق بندر چابهار و محور ترانزیتی چابهار- میلك و گمشاد به زرنج، توانایی ترانزیت تمامی نیازهای داخلی افغانستان را دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، حاتم ناروئی در نشست رسمی استانداران و مسوولان دو استان سیستان و بلوچستان جمهوری اسلامی ایران و نیمروز جمهوری اسلامی افغانستان در زاهدان اظهار داشت: مشتركات دینی، زبان و فرهنگ و ارتباطات دیرینه تاریخی و همسایگی دو كشور همواره مورد توجه نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و تاكنون از هیچ كوششی در كمك به برادران و خواهران افغان كوتاهی نكرده است.

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی آمادگی دارد علاوه بر تامین نیازهای خود، كشور دوست و همسایه افغانستان را نیز در بخشهای مختلف مورد حمایت قرار دهد.

رییس هیات ایرانی شركت كننده در این نشست ادامه داد: آماده بودن زیر ساختها بویژه در حوزه حمل و نقل، انرژی، آموزش، فناوری و غیره این امكان را فراهم كرده تا به یاری برادران و خواهران خود در افغانستان بشتابیم و اكنون این آمادگی وجود دارد كه در بیشتر زمینه ها تامین كننده نیاز كشور دوست و همسایه باشیم.

ناروئی بیان كرد: دو بازارچه فعال مرزی در میلك و گمشاد و بندر بزرگ چابهار زمینه را برای ترانزیت كالا توسط تجار افغانستان فراهم كرده است و با توجه به نزدیكی راه و ارزان بودن هزینه های حمل و نقل در مقایسه با سایر محورهای ارتباطی، فرصت بسیار مغتنمی برای بازرگانان و تجار افغانستان فراهم كرده است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این استان آمادگی لازم را برای صادرات كالاهای افغانستان نیز دارد و تجار و بازرگانان افغان می توانند از این مسیر برای انتقال كالاهای خود استفاده كنند.

وی ادامه داد: همكاری در زمینه آبرسانی به شهر زرنج مركز استان نیمروز افغانستان، انتقال تجربیات و فناورهای جدید علمی در حوزه كشاورزی، بیابان زدائی، مقابله با ریزگردها، توسعه قرنطینه دامی و نباتی، ایجاد گلخانه و پذیرش دانشجو و كمك به حوزه آموزش و پرورش استان نیمروز از اهداف و برنامه های سیستان و بلوچستان است كه در صورت درخواست والی نیمروز و مسوولان دولت افغانستان این اقدامها انجام خواهد شد.

ناروئی تصریح كرد: جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ تحمیلی هشت ساله حتی برای تامین سیم خاردار با مشكل رو به رو بود اما اكنون به یاری خدا و توان جوانان غیور این مرز و بوم بر قله های پیشرفت و ترقی ایستاده و روز به روز در حوزه های مختلف می درخشد.

وی با اشاره به دسیسه ها و توطئه های دشمنان اظهار داشت: دشمنان نظام اسلامی تلاش زیادی كردند تا این استان را ناامن كنند اما نیروهای بسیج، سپاه، انتظامی و امنیتی با همكاری مردم مرزنشین اعم از شیعه و سنی تمام توطئه های آنان را خنثی و پوزه دشمن را در مرز به خاك مالیدند.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان بر افزایش ارتباطات و مبادلات اقتصادی و مرزی بین تجار و بازرگانان ایرانی و افغانستانی تاكید كرد و گفت: تجار و بازرگانان و همچنین مراكز علمی، اقتصادی و دستگاههای دولتی سیستان و بلوچستان آماده گسترش همكاری ها و انتقال تجربیات و داشته های خود به كشور دوست و همسایه هستند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت: 'محمدسرور ثبات' والی ولایت نیمروز افغانستان به دعوت رسمی استاندار سیستان و بلوچستان و در راستای توسعه و تحكیم روابط فی مابین دو استان نیمروز افغانستان و سیستان و بلوچستان و با توجه به حسن همجواری و اشتراكات فرهنگی، پیش از ظهر امروز از طریق مرز زمینی میلك شهرستان هیرمند وارد خاك ایران شد.

دكتر رجبعلی شیخ زاده افزود: این هیات 24 نفره برای برگزاری یك نشست دوجانبه به منظور مذاكره و گسترش همكاری‌های سیاسی، امنیتی و اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی به سیستان و بلوچستان سفر كرده است.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان كرد: والی نیمروز و هیات همراه در این سفر دو روزه از منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار و مراكز علمی استان نیز بازدید خواهند كرد./س


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.