سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفت

تصویب 21 بند از سیاست‌های کلی سلامت /علماي اهل سنّت در قبال اهانت به مقبره شهيد "حجربن‌عدي" سكوت نكنند

مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه امروز خودسياست‌هاي كلي سلامت را پيگيري كرد و 21 بند ديگر از اين سياست‌ها را به تصويب رساند.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، مجمع تشخيص مصلحت نظام در جلسه امروز شنبه (92/2/14)  ادامه بررسي و تدوين سياست‌هاي كلي سلامت را پيگيري كرد و 21 بند ديگر از اين سياست‌ها را به تصويب رساند.

در ابتداي جلسه، "آيت‌الله هاشمي رفسنجاني"، رئيس مجمع به فاجعه دلخراش و تخريب مقبره مطهر شهيد "حجر‌ابن‌عدي" در سوريه اشاره كرد و گفت: انهدام مقبره و نبش قبر يكي از سرداران رشيد اسلام و صحابه پيامبر(ص) كه نقش كم‌نظيري در مجاهدت‌هاي صدر اسلام داشته است، نشان از بغض و كينه افراد متعصب دارد و اقدامي در جهت اختلاف بيشتر بين مسلمانان است.

وی افزود: انتظار داريم علماي اهل سنّت نيز در قبال اين فاجعه و اهانت آشكار، سكوت نكرده و عوامل اين جنايت و تفرقه‌انگيزان در دنياي اسلام را محكوم كنند.

در ادامه اين جلسه كه علاوه بر اكثريت اعضا، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، سرپرست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، قائم مقام سازمان نظام پزشكي و جمعي ديگر از كارشناسان مربوطه از دستگاه‌هاي نظام سلامت كشور حضور داشتند، پس از بحث و بررسي اعضا در مورد سياست‌هاي كلي سلامت، موارد ذيل به تصويب رسيد:

- تفكيك وظايف توليت، تأمين مالي و تدارك خدمات در حوزه سلامت با هدف پاسخگويي، تحقق عدالت و ارائه خدمات درماني مطلوب به مردم از طريق زير قابل تحقق است.

1- توليت نظام سلامت (سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي‌هاي راهبردي، ارزشيابي و نظارت)
2- مديريت منابع سلامت با محوريت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ساير ستادهاي ذيربط
3- تدارك خدمات توسط ارائه‌كنندگان خدمت اعم از بخش دولتي، غيردولتي و خصوصي
4- هماهنگي و ساماندهي امور فوق، مطابق سازوكاري خواهد بود كه قانون معين مي‌كند.

- تعالي كيفيت و ايمني خدمات و مراقبت‌هاي جامع و يكپارچه سلامت با محوريت عدالت و تأكيد بر پاسخگويي، اطلاع‌رساني شفاف،اثربخشي، كارايي و بهره‌وري در قالب شبكه‌ي بهداشتي و درماني منطبق بر سطح‌بندي از طريق موارد ذيل قابل تحقق است.

1- استانداردسازي و اصلاح الگوي مصرف تجهيزات پزشكي، داروها، كالاها و مراقبت‌هاي سلامت در قالب سطح‌بندي مراقبت‌ها در بخش دولتي و غيردولتي با كنترل تقاضاي القايي توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

2- ترويج تصميم‌گيري و اقدام مبتني بر يافته‌هاي متقن و علمي در مراقبت‌هاي سلامت، آموزش و خدمات با تدوين استانداردها و راهنماها، ارزيابي فناوري‌هاي سلامت، استقرار نظام سطح‌بندي با اولويت خدمات ارتقاي سلامت و پيشگيري و ادغام آنها در نظام آموزش علوم پزشكي

3- افزايش كيفيت و ايمني خدمات و مراقبت‌هاي سلامت با استقرار و ترويج نظام حاكميت باليني، تعيين استانداردها و بهره‌گيري از سازوكارهاي اعتباربخشي توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي

4- ارتقاي بهره‌وري و تعالي سرمايه‌هاي انساني با تربيت و تأمين نيروي انساني متعهد به اخلاق پزشكي، اسلامي، داراي تعهد، مهارت و شايستگي متناسب با نيازها و با توسعه و توزيع عادلانه و حفظ نيروها در بستر نظام‌مند انگيزش در نظام سلامت

- تأمين مالي پايدار، پوشش كامل بيمه همگاني سلامت و اصلاح نظام‌هاي پرداخت به منظور بهره‌مندي آحاد جامعه از خدمات سلامت متناسب با نياز با مشاركت عادلانه مالي آنان و متناسب با توان از طريق:

1- افزايش منطقي منابع مالي مورد نياز سلامت متناسب با ارتقاي كيفيت ارائه خدمات و برخورداري آحاد مردم از مراقبت‌هاي پايه درماني.
الف) افزايش سهم سلامت از توليد ناخالص داخلي به نحوي كه اهداف سند چشم‌انداز در منطقه تحقق يابد.

ب) وضع عوارض بر محصولات و مواد خدمات زيان‌آور سلامت.

ج) پرداخت يارانه به بخش سلامت و هدفمندسازي يارانه‌هاي سلامت به منظور كمك اختصاصي به اقشار نيازمند و دهك‌هاي پايين درآمدي.

د) افزايش عادلانه و منطقي سهم بيمه و در مقابل كاهش تدريجي سهم گيرنده خدمت در صورت افزايش هزينه‌هاي سلامت.

2- افزايش پوشش مراقبت‌ها و خدمات با اجباري شدن بيمه سلامت براي همه مردم و ارتقاي كارآمدي و كيفيت بيمه و ارائه خدمات متناسب با تأمين منابع بيمه از بودجه عمومي و مشاركت مردم در پرداخت حق بيمه به صورت عادلانه و به تناسب درآمد و پرداخت حق بيمه افراد نيازمند با اولويت افراد بي‌بضاعت توسط دولت.

3- تقويت بازار رقابتي براي ارائه خدمات بيمه درماني.

4- تعيين بسته مراقبت‌ها و خدمات جامع سلامت با اولويت خدمات پيشگيرانه متناسب با منابع بيمه سلامت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و خريد راهبردي آن از سوي بيمه سلامت.

5- تدوين تعرفه خدمات و مراقبت‌هاي سلامت مبتني بر شواهد و براساس ارزش افزوده با حق فني واقعي يكسان براي بخش دولتي و غيردولتي.

6- اصلاح نظام پرداخت مبتني بر كيفيت عملكرد، افزايش كارايي، ايجاد درآمد عادلانه و ترغيب انگيزه‌هاي مثبت ارائه‌كنندگان خدمات و توجه خاص به فعاليت‌هاي ارتقاي سلامت و پيشگيري در مناطق مردم.

گفتنی است؛ ادامه تصويب سياست‌هاي كل سلامت در جلسات آتي مجمع پيگيري خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مجمع ، تشخیص ، مصلحت ، نظام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.