سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صالحی در دیدار با وزیر خارجه هند:

هیچ سدی نمی‌تواند مانع ارتقاء روابط فیمابین ایران و هند شود

وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز امیدواری نسبت به سفر سلمان خورشید به عنوان آغاز مرحله جدیدی از روابط دو کشور گفت: دو کشور همواره از روابط گرمی برخوردار بوده و هیچ سدی نمی‌تواند مانع ارتقاء روابط فیمابین شود.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان روز شنبه در آستانه برگزاری هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و هند در دیدار با سلمان خورشید همتای هندی خود گفت: قدمت روابط ایران و هند به هزاره‌ها باز می‌گردد و دو ملت از یک منشاء، زبان، تاریخ و فرهنگ مشترک برخوردارند که می‌توان روی این مشترکات سرمایه‌گذاری کرد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به سفر سلمان خورشید به عنوان آغاز مرحله جدیدی از روابط دو کشور اظهار داشت: دو کشور همواره از روابط گرمی برخوردار بوده و هیچ سدی نمی‌تواند مانع ارتقاء روابط فیمابین شود.

صالحی با اعلام آمادگی کشورمان برای بسط همکاری‌ها در حوزه های مختلف اقتصادی، تجاری، کشاورزی، صنعتی، ارتباطات و آموزش، به صورت دو جانبه، چندجانبه و منطقه‌ای بر ضرورت تسهیل در ارتباطات بیشتر مردم با مردم نیز تأکید کرد.

وزیر امور خارجه هند نیز در این ملاقات، با تأکید بر مشترکات فراوان دو کشور، مناسبات تهران – دهلی نو را مهم، عمیق، دیرینه و دیرپا خواند و گفت: ما روابط با ایران را ویژه می‌دانیم.

سلمان خورشید با اشاره به تأکید مقامات عالیه کشورش برای گسترش مناسبات با ایران افزود: علاوه بر این مسئله ما با توجه به ریشه‌ها و فرهنگ مشترک، احساس دوستی عمیقی با ایران داریم و تاثیرات فرهنگی ایران بر هند ارزشمند است.

وی تصریح کرد: ما مصمم به کشف و بهره برداری از همه ظرفیت‌های مشترک همکاری هستیم و کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور برای بسترسازی، رفع موانع و پیگیری توافقات بسیار اهمیت دارد.

وزیر امور خارجه هند با تأکید بر اهمیت افزایش ارتباطات مردم با مردم و همکاری بخش‌های خصوصی، تقویت همکاری‌های آموزشی و دانشگاه‌ها را نیز مورد توجه قرار داد.

بررسی همکاری در حوزه حمل و نقل و ترانزیت بویژه پروژه بندر چاه بهار جهت اتصال به افغانستان، کریدور شمال – جنوب، انرژی و تسهیلات کنسولی از دیگر محورهای مذاکرات وزرای امور خارجه ایران و هند در این ملاقات بود.

دو طرف همچنین با تاکید بر اهمیت رایزنی و همکاری دو کشور در صحنه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مسئله هسته‌ای و تحولات در افغانستان و سوریه، استمرار رایزنی‌ها در جهت کمک به حل مشکلات، حل و فصل مسائل از طریق گفتگو، رد دخالت بیگانه و نفی کامل افراط گرایی را مورد توجه قرار داده و دیدگاههای خود را تشریح کردند.

صالحی در این ارتباط ضمن حساس و خطیر خواندن اوضاع در افغانستان و سوریه و تاثیر آن بر منطقه، ادامه تشدید بحران در این مناطق را نتیجه دخالت بیگانه و حمایت از افراط گرایان توصیف کرد.

وی با رد تقسیم افراط گرایی و تروریسم به خوب و بد، خطرات این جریانات برای منطقه و جهان را یادآور شد و تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حل و فصل این بحران‌ها از طریق توقف خشونت و انجام گفتگوهای سیاسی از جمله در چارچوب جنبش عدم تعهد را تشریح کرد.

وزیر خارجه هند نیز با مهم خواندن وضعیت در افغانستان و سوریه و تاثیرات آنها بر کشورهای منطقه، در ارتباط با سوریه ضرورت توقف خشونت، اجازه به مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خویش، حمایت از طرح 6 ماده‌ای آقای کوفی عنان و تلاشهای اخضر ابراهیمی را مورد تاکید قرار داد.

طرفین در پایان ملاقات، بر ضرورت افزایش تماس‌ها و رایزنی‌های فیمابین تاکید کردند.

انتهای پیام/
برچسب ها: ایران ، هند ، صالحی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.