سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با اشپيگل:

برژينسکي: مداخله در بحران سوريه اصلا کار عاقلانه اي نيست

مشاور اسبق امنيت ملي آمريکا در مصاحبه با نشريه آلماني اشپيگل به بحث درخصوص واکنش اوباما به بحران سوريه پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين مجله آلماني در پايگاه اينترنتي خود افزود در اين مصاحبه از "زبيگنيو برژينسکي" 85 ساله پرسيده شد: شما هميشه در سياست خارجه آمريکا خواستار راهبردي مبتني بر منافع ملي با رعايت اصول اخلاقي بوديد. چگونه مي توان اين سياست را در مورد سوريه اجرا کرد؟

وي پاسخ داد: متاسفانه من از آن دسته افرادي هستم که عقيده دارند ما در اين مرحله کار زيادي نمي توانيم انجام دهيم. اين واقعيتي است که بايد با آن روبرو شويم. هنگامي که خشونت ها در سوريه آغاز شد آمريکا واکنش خوبي از خود نشان نداد. اوباما در مقابل دوربين تلويزيون ايستاد و مانند يک معلم مدرسه اعلام کرد که اسد بايد برود. اين ايده اي عالي بود اما اسد هرگز خواسته ما را اجابت نکرد. آيا اوباما براي کنار گذاشتن وي از قدرت برنامه اي داشت؟ البته که نه. ما با قطعنامه اي براي مجبور کردن اسد از کناره گيري از قدرت به سازمان ملل رفتيم اما با روسيه و چين مشورت نکرديم. و هنگامي که با مخالفت آنها روبرو شديم از طريق نماينده خود در سازمان ملل آنها را به رفتاري بچه گانه متهم کرديم و بي ترديد اين کار هيچ کمکي به جلب حمايت آن دو کشور نکرد. به طور کلي، ما هيچ راهبردي نداشتيم و تنها راهکار ما سازماندهي يک مداخله نظامي بود.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا ميان حرف و عمل اوباما اختلاف وجود دارد گفت: در اين مورد خاص حتي هيچ لحن خاصي وجود نداشت. اين فقط اظهاراتي مانند يک معلم مدرسه بود بدون آن که راهبردي براي اجراي آن داشته باشد.

از وي پرسيده شد: آيا اکنون آمريکا بايد مداخله کند؟
برژينسکي گفت: ما بايد ببينيم که آيا چين و روسيه از قطعنامه سازمان ملل براي نظارت بين المللي بر سوريه حمايت مي کنند يا خير. چين و روسيه نيز در نهايت بايد از يک اقدام مشترک در قبال سوريه حمايت کند.

وي در پاسخ به اين پرسش که آيا ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه حاضر به قبول برکناري اسد خواهد شد گفت: روسيه، چين و ايران حامي سوريه هستند.

 و وي ادامه داد: مسئله اين است که يک هرج و مرجي در سوريه ايجاد شده است که امکان تصميم گيري درست را از ما گرفته است. هرگونه مداخله در اين اوضاع ناشناخته عاقلانه نخواهد بود و اگر با وجود همه اين مشکلات در سوريه مداخله کنيم چه کسي از ما حمايت خواهد کرد؟



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.