سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مازندران /

خود درمانی، معضل سلامتی

خود درمانی به عنوان یک معضل سلامتی شناخته شد.

 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت: 83 درصد ایرانی ها خودسرانه دارو مصرف می کنند و این امر منجر به بیماری های کلیوی و کبدی می شود.

صالحی فر با بیان اینکه به علت شناخت نداشتن و مصرف غیر منطقی دارو عوارض شدیدی به روی پوست، تنفس و قلب می گذارد، افزود: استامینوفن کدئین، قرص سرماخوردگی بزرگسال، کپسول آموکسی سیلین، قرص دیفنو کسیلات و رانیتیدین در فهرست داروهای نخست کشور به لحاظ مصرف شناخته شد.

به گفته معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران؛ دارو شبیه یک تیغ دو لبه بوده که یک لبه آن متوجه عوامل بیماری زا و لبه دیگرش به علت عدم آگاهی در مصرف، جان انسان را به خطر می اندازد.

صالحی فر با اشاره به اینکه در جهان سالانه از هر 100 نفر، یک نفر دچار مرگ و میر بر اثر عوارض منفی مصرف خودسرانه دارو می شوند، تصریح کرد: بالا بودن هزینه های درمان، بی اهمیت تلقی نمودن بیماری، سختی در رعایت دستورات درمانی، مشکلات مکرر سلامتی، تنهایی و بی کسی، باور بر اینکه درمانهای خانگی سالم ترند، مشغله زیاد بیمار، مداخله اطرافیان، جنسیت و ترس از درمان از عوامل تقویت کننده خود درمانی است.

وی یادآور شد: مصرف خود سرانه دارو به خصوص داروهای تزریقی، با خطرهای جدی از جمله مسمومیت شدید و مرگ به همراه است و دارو چون وارد بدن می شود، به سرعت جذب شده و امکانم خروج آن از بدن وجود ندارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه مصرف خود سرانه دارو در ایران 4 برابر میانگین جهانی است، افزود: مصرف بی رویه و خود سرانه دارو به خصوص مسکن ها، نه تنها درد را بهبود نمی بخشد بلکه سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند.

به گفته صالحی فر ؛ عوارض قطع کردن خودسرانه دارو هم کمتر از مصرف خود سرانه آن نبوده و اگر افراد داروها به خصوص آنتی بیوتیک ها را به صورت مقطعی مصرف نموده و به طور منظم مصرف نکنند، دیگر دارو ها در درمان بیماری هایشان مؤثر واقع نمی شود.

وی با تأکید بر اینکه دارو ها را می توان به 3 گروه داروهای اساسی، کمکی و غیر ضروری تقسیم کرد، خاطرنشان کرد: بدون وجود داروهای اساسی و حتی با کمبود آن ها سلامت جسمی و روانی جامعه در معرض خطر جدی قرار می گیرد که می توان نمونه های آن را داروی ضد دیابت، داروی قلبی عروقی، دیورتیکها و آنتی بیوتیک ها اشاره کرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه گفت: داروهای کمکی در درمان بیماری ها اساسی نبوده و بدون وجود آن ها پزشک با مشکلات درمان بیماران مواجه می شوند و بیمار هم رنج خواد برد و مسکن ها هم نونه ای از داروی کمکی هستند.

صالحی فر افزود: داروهای غیرضروری داروهایی هستند که استعمال تأیید شده ندارند و یا با دوزهایی که تجویز می شوند تأثیر دارویی ندارند.

مردم هم داروهایی از جمله آنتی بیوتیک، مسکن ها و انواع داروهای غیرتخصصی را به صورت خود سرانه مصرف می کنند و عده ای هم معتقدند که بی رویه و خود سرانه دارو مصرف نمی کنند و با مشورت پزشک و انجام معاینات داروی مورد نیازشان را تهیه می نمایند.

تکنسین یک داروخانه در ادامه افزود: بیشتر مراجعه کنندگان تقاضای داروهای آنتی بیوتیک و انواع مسکن ها را دارند و فروش این داروها به صورت آزاد است./س


برچسب ها: معضل ، خوددرمانی ، سلامتی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.