سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با حضور مقامات کشوری ؛

نخستین طرح تلمبه ذخیره ای کشور به بهره برداری می رسد

بزودی با حضور مقامات عالی کشوری، عملیات راه اندازی اولین واحد نیروگاهی طرح تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه آغاز می شود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران ؛مهندس سید محمدرضا رضازاده مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اعلام این خبر افزود: نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه با هزینه ای بالغ بر 1200 میلیارد تومان ساخته و به بهره برداری مي رسد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران افزود: با راه اندازی این طرح بزرگ، توان مهندسان ایرانی در اجرای یکی از پیچیده ترین طرح های عمرانی کشور به نمایش درآمد.

مهندس رضازاده در رابطه با دستاوردهای دیگر طرح بیان کرد: با اجرای نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه، جایگاه بین المللی کشور بواسطه ارتقاء صنعت برق آبی و رشد ظرفیت تولید انرژی برق ارتقاء یافته و زمینه حضور فعال تر دست اندرکاران صنعت برق کشور به ویژه مشاورین و پیمانکاران، در طرح های داخلی و خارجی بیش از پیش فراهم شده است.

وی اضافه کرد: نیروگاه سیاه بیشه اولين نیروگاه تلمبه اي ذخیره ای كشور است که چهار واحد آن در حالت توربين قابليت توليد توان 1040 مگاوات و در حالت پمپي قابلیت جذب توان 960 مگاوات و ارسال آب از سد پايين به بالا با اختلاف ارتفاع حدود 500 متر را دارد.

این مسئول یادآور شد : نیروگاه تلمبه ذخیرهای نیروگاهی است که برای استفاده از برق مازاد بر مصرف و بازتولید آن در زمانهایی که تقاضای مصرف زیاد است به کار میرود.

وی در ادامه افزود : اگرچه ذخیره کردن الکتریسیته به طور مستقیم عملی نیست اما نیروگاه تلمبه ذخیرهای توانایی افزایش ظرفیت هیدرولیکی را از طریق پمپاژ آب از یک مخزن پایین به یک مخزن بالا در مواقعی که تقاضای مصرف برق کم است (مثلا هنگام شب) میدهد.

مهندس رضازاده افزود: این آب بعداً میتواند در مواقعی که تقاضا زیاد است یا نیاز به انرژی ذخیره شده باشد به مخزن پایین برگردد و در مسیر برگشت توربینها را بچرخاند و در نهایت ژنراتور را به گردش درآورد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه سد های این نیروگاه از نوع سنگ ریزه ای با رویه بتنی (CFRD) با ارتفاع 85 و 101 متر ساخته شده اند، خاطر نشان ساخت : برای اینکه چنین نیروگاهی مقرون به صرفه باشد باید اختلاف ارتفاع دو مخزن پاییندست و بالادست، لااقل ۳۰۰ متر باشد.

وی در خاتمه ضمن قدردانی از تمامی دست اندرکاران اجرای این طرح در طول سال های مختلف، اظهار امیدواری کرد: این سرمایه اقتصادی گرانبها در سالی که از جانب مقام معظم رهبری به عنوان سال حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی نامگذاری شده زمینه تحقق این حماسه را بطور کامل فراهم سازد.

نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه به عنوان اولین نیروگاه تلمبه ذخیره ای کشور در 125 کیلومتری شمال شهر تهران و در مجاورت روستای سیاه بیشه در استان مازندران ساخته شده است.

برچسب ها: تلمبه ، نیروگاه ، ذخیره
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.