سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان:

سیستان و بلوچستان استعداد پرورش گیاهان زینتی را دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان توانایی پرورش گیاهان زینتی را در قطب جنوب استان به ویژه منطقه چابهار دارد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جعفر ولی‌زاده اظهار داشت: زاهدان دارای اقلیم آب و هوایی خاصی است و هوای گرم و خشک و شوری آب مانع از کشت بسیاری از گیاهان گیاهان موجود در کشور می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه با آزمایش‌های انجام شده در زاهدان هم امکان رویش گیاهان سازگار با این محیط وجود دارد که می‌تواند جایگزین مناسبی برای گیاهان حاضر باشند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از جمله گیاهان سازگار با شرایط آب و هوایی زاهدان می‌توان به درخت زبان گنجشک، زیتون، سنجد، اقاقیا و بومادران اشاره کرد که علاوه بر سبزی همیشگی نسبت به خشکی مقاوم و نیاز به آب کمی دارند.

ولی‌زاده ادامه داد: طی آزمایشات انجام شده، گونه جدیدی متناسب با شرایط کنونی زاهدان یافت شده به نام «فرانکنیا» که این گیاه از تیره گیاهان گوشتی بوده و بر خلاف چمن که به آب زیادی نیاز دارد، مقاوم به کم‌آبی بوده و باعث املاح شوری خاک می‌شود.

وی بیان کرد: به‌رغم آنکه این استان زمینه تولید گیاهان زینتی فراوانی را دارد متأسفانه در حال حاضر تمام این گیاهان از شهرهای محلات، شمال و اصفهان وارد می‌شود.

این استاد دانشگاه بیان داشت: بهترین مکان برای پرورش گیاهان زینتی به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی، منطقه چابهار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان با ابراز نارضایتی از نحوه عملکرد سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری زاهدان گفت: با توجه به اینکه 70 درصد گیاهان زینتی مجموعه دانشگاه سیستان و بلوچستان در خود این مجموعه آموزشی تولید می‌شود این سازمان تاکنون به پیشنهادهای مکرر ما در زمینه همکاری در امر تولید گیاهان زینتی، پاسخ مثبت نداده و کماکان حاضر به پرداخت هزینه‌های گزاف برای وارد کردن گیاهان از شهرهای دیگر است و به نوعی سرمایه استان خارج می‌شود.

ولی‌زاده گفت: کشاورزان این شهر با ناآگاهی از زمان مناسب برای آبیاری گیاهان باعث مرگ زودرس و نابودی گیاهان می‌شوند ضمن اینکه با آبیاری بی‌موقع و بی‌رویه، آب زیادی هدر می‌رود لذا بهترین زمان برای آبیاری غروب و شب‌هنگام است.

وی اضافه کرد: به مسئولان استانی پیشنهاد داده می‌شود با توجه به ازدیاد درختان اکالیپتوس در شهر زاهدان از اسانس برگ آنها در امر اشتغالزایی و افزایش منابع اقتصادی استان استفاده کنند.

این استاد دانشگاه خطاب به مسئولان استان متذکر شد: استان مردم بسیار خوبی دارد و آنها لیاقت بهترین فضای سبز را دارند و لازمه این فضای سبز توجه بیشتر مسئولان و اختصاص دادن بودجه مناسب به این استان بوده و استفاده از تجارب کارشناسان مربوطه را می‌طلبد.

ولی‌زاده در پایان اذعان داشت: از وظایف مسئولان مربوطه است که در روزهای تاریخی مثل هفته فضای سبز، مردم را با طبیعت آشتی دهند.
برچسب ها: زینتی ، گیاهان ، چابهار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.