سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل/

سد گیوی ، طرحی ماندگار برای شهرستان كوثر در استان اردبیل

در حالی كه میلیون ها متر مكعب از آب های جاری شهرستان كوثر از این شهرستان و حتی استان خارج می شود در سایه برنامه ریزی و تلاش دولت نهم و دهم تلاش شده است تا با بهره برداری از سد گیوی كشاورزی این شهرستان از نقطه صفر و سنتی خود خارج و رو به توسعه حركت كند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/بر اساس آمار سالانه 176 میلیون متر مكعب آب از این شهرستان خارج و به استان های همسایه سرازیر می شود كه تنها 19 درصد از این میزان آب مهار شده است.

وضعیت خروج میلیون ها متر مكعب آب سطحی از شهرستان كوثر در حالی است كه عدم مهار آب ها در طول سالیان اخیر موجب بروز چالش جدی در حوزه های مختلف و بویژه كشاورزی و آب آَشامیدنی در این شهرستان به عنوان یكی از قطب های كشاورزی استان شده است.

سد گیوی یكی از سدهای در دست ساخت استان است كه در نزدیكی شهر گیوی بوده و امید می رود با عنوان یكی از طرح های مهر ماندگار ، یادگاری از دولت دهم در این شهرستان باشد.

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل در زمینه آخرین وضعیت سد گیوی گفت: سد گیوی یكی از اصلی ترین طرحها در استان است كه می تواند زمینه تحول جدی را در حوزه كشاورزی و رونق روز افزون آن فراهم كند.

سیدكمال الدین میرجعفریان افزود: جاده دسترسی این سد نیز تكمیل شده و مشكلی در این زمینه وجود ندارد.

وی به سرمایه گذاری 550 میلیارد ریالی در این طرح و تاسیسات وابسته به آن اشاره كرد و گفت: بهبود معیشت مردم بویژه كشاورزان منطقه در سایه تكمیل و بهره برداری از این سد ممكن است.

میرجعفریان افزود: با بهره برداری كامل از سد گیوی فرصت های شغلی جدیدی در استان فراهم خواهد شد.

وی گفت: جنوب استان علاوه بر استعداد توسعه كشاورزی از توانمندی توسعه صنعتی ، معدنی و گردشگری نیز برخوردار است و دولت نگاه ویژه ای به تكمیل طرحهای مربوط به این فصول داشته و تلاش می كند در حد امكان و ضرورت با تكمیل و بهره برداری تدریجی از این طرحها زمینه تحول و تحرك بیشتر را در این مناطق فراهم كند.

مدیرعامل آب منطقه ای اردبیل هم گفت: تلاش می شود سد گیوی در سه ماه اول سال جاری آبگیری شود.

داود نجفیان افزود: برای تكمیل این طرح 580 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

وی گفت: وزیر نیرو اعتبار مناسبی برای تسریع در تكمیل این سد در نظر گرفته و هم اكنون عملیات احداث این سد فعال است.

نجفیان با اشاره به اهمیت طرح پایاب و شبكه سد گیوی در رونق و تحول منطقه افزود: با تكمیل و بهره‌برداری كامل از این طرح عظیم حدود 10 هزار هكتار از اراضی دیم منطقه تبدیل به آبی شده و این علاوه بر رفع مشكل بیكاری رونق اقتصادی منطقه رابه ارمغان خواهد آورد.

وی گفت: با اختصاص اعتبار مناسبی از طریق مرحله دوم طرح های مهر ماندگار شركت آب منطقه ای اردبیل تلاش می كند امكان آبگیری این سد را سه ماه اول سال جاری فراهم كند.

مدیرعامل آب منطقه ای اردبیل افزود: با آبگیری آزمایشی سد گیوی حدود دو هزار و 500

هكتار از اراضی این شهرستان به زیركشت آبی خواهد رفت.

نجفیان گفت: شبكه آبیاری سد گیوی نیز جزو سه طرح مهم استان است كه بزودی از طریق فاینانس یك شركت چینی گشایش جدیدی در تامین منابع مالی شبكه آبیاری مورد نیاز ایجاد شده و این شبكه باید در سه سال آینده تكمیل شود.

نماینده مردم خلخال و كوثر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: طرحهایی كه همزمان با این سد در دیگر مناطق استان اردبیل آغاز شده به بهره‌برداری رسیده، ولی سد گیوی روند قابل قبولی در زمینه تكمیل ندارد.

جلیل جعفری بنه با اشاره به این كه عملیات اجرایی سد گیوی در دو سال اخیر بویژه شش ماه گذشته كند و غیر‌قابل قبول بوده افزود: برغم فعالیت دوباره آن با اعتبار پیش‌بینی شده در لایحه بودجه 92 نیز 160 میلیارد ریال برای این طرح و به بهره‌برداری رساندن آن اعتباردر نظر گرفتیم ولی به نظر می‌رسد تكمیل آن طولانی شده است.

وی گفت: مسوولان وزارت نیرو و آب منطقه‌ای استان باید به مردم خلخال و كوثر در این زمینه پاسخگو باشند چرا كه طرحهایی كه همزمان با این سد در دیگر نقاط استان آغاز شده است به بهره‌برداری رسیده ولی سد گیوی همچنان در حالت معلق است.

نماینده مردم خلخال و كوثر در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: مسوولان باید این عقب ماندگی را با پیش‌بینی اعتباری مناسب جبران كنند و همچنین در تخصیص بودجه نیز بیشتر همت داشته باشند./ب

برچسب ها: کوثر ، سد ، گیوی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.