سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در دومین جلسه کارگاه اموزشی کشور اسلوونی؛

دبیرجشنواره پابه پای شرکت کنندگان تمرین کرد

دومین جلسه کارگاه آموزشی "بداهه گویی، بیومکانیک و هوشیاری" از کشور اسلوونی با حضور علی تقی زاده دبیر جشنواره شانزدهم و مشارکت او در تمرینات تئاتر خیابانی ، گفت و گو با مدرسان و هنرجویان برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران، کارگاه آموزشی "بداهه گویی، بیومکانیک و هوشیاری" که توسط "یاشا ینول" و "ویدا سرک ونیک برن" از هنرمندان تئاتر خیابانی کشور اسلوونی در تراس غربی خانه هنرمندان ایران برگزار شد ، جمعی 30 نفره از هنرمندان و دانشجویان فعال تئاتر خیابانی از تهران و سایر شهرهای کشور را با ارتباط ، هوشیاری و تمرکز بین تماشاگر و بازیگر تئاتر خیابانی آشنا کرد.
شرکت کنندگان و مدرسان در این کارگاه با تعامل بسیار خوب و به صورت کاملا عملی ، اتدهای این گروه نمایشی را به اجرا در می آورند.
سیاوش قائدی، مسئول برگزاری کارگاه های آموزشی درباره این کارگاه توضیح داد: طی دو روز اولیه این کارگاه، بچه ها توانسته اند با تمرینات عملی و اتدهایی که می زنند برای مدرسان شان خط مشی و روش ارتباطی مشخص کنند. به این معنی که مدرسین بر اساس بضاعت بچه ها و اتدهایی که زده اند ، ضعف در زمینه ارتباط ، بداهه پردازی و هوشیاری صحنه ای برای هر فرد شناسایی و نکاتی را برای رفع این کاستی ها آموزش می دهند.
وی درباره شرکت کنندگان در این ورکشاپ توضیح داد: هنرمندان فعال در حوزه تئاتر خیابانی دانشگاهی از اقصا نقاط ایران برای کارگاه های آموزشی دعوت شده بودند و همان طور که امروز می بینید گروه های حرفه ای تئاتر خیابانی و تئاتر دانشجویی که در دوره های قبل جشنواره شرکت داشته اند در این دوره مهمان کارگاه ها هستند.
در بخشی از کارگاه آموزشی توضیح داده شد که مدرسان کارگاه قصد دارند یک اجرای بداهه با هنرجویان شرکت کننده داشته باشند.
گرم کردن بدن ، تمرینات بداهه سازی ، باز های تئاتری برای افزایش تمرکز هنرجویان ، اجرای اتدهای مختلف برای آموزش عناصر ارتباط و هوشیاری  و حضور صحنه ای ، استفاده از بیان موسیقایی و آواها برای کشف و شهود راه های ارتباطی نوین در تئاتر از جمله مباحث مختلفی است که در این کارگاه بیان شد.
علی تقی زاده دبیر جشنواره شانزدهم در این جلسه با حضور در کارگاه آموزشی پا به پای دیگر شرکت کنندگان تمرین کرده و اتدهای مختلفی را به اجرا در اورد. وی در ابتدا به همه حاضران و اساتید کارگاه خیر مقدم گفت و ابراز امیدواری کرد که رویکرد آموزشی جشنواره شانزدهم برای بخش خیابانی زمینه ساز تحولات چشمگیر در فعالیت هنرمندان تئاتر خیابانی آکادمیک ایران باشد.
دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران در پایان این کارگاه تاکیداتی که مدرسان روی شیوه برقراری ارتباط نرم و آسان با مخاطب داشتند را به هنرجویان یادآوری کرده و توضیح داد: ایراد های اساسی که در شیوه اجرایی تئاتر خیابانی ما وجود دارد آنقدر محسوس است که دو مدرس تئاتر بدون آنکه پیش از این تئاتر خیابانی ما را دیده باشند و یا توضیح اساسی درباره کاستی های موجود دریافت کرده باشند، همین نکات را تذکر می دهند. اگر بیانیه هیات انتخاب بخش خیابانی را مرور کنید بسیاری از این نکات را خواهید دید که دلیل عمده برگزاری ورکشاپ های آموزشی بوده اند.
حامد زارعان ، کارگردان و بازیگر تئاتر خیابانی که در این کارگاه حضور دارد ، آشنایی با رویکرد های مختلف شناخت تماشاگر را یکی از مهمترین ویژگی های این کارگاه آموزشی برشمرده و تصریح کرد: در این کارگاه عبارتی گفته شد که توجه بیشتری می طلبد "هر اتفاقی که در فضای تئاتر خیابانی می افتد یک هدیه است. یک صدای بوق، یک عابر و... هدیه ای هستند که می تواند جزوی از نمایش شود"
این کارگردان در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: در تئاتر خیابانی ما به تمرین بدن و اماده سازی برای بازیگر  توجه نمی شود اما این گروه حداقل روزی 3 تا 4 ساعت تمرینات ویژه ای برای آماده سازی ، آرامش و ... دارد. در اولین جلسه کاهش اضطراب و افزایش تمرکز تمرین شد و امروز انتخاب تماشاگر برای ایجاد ارتباط مدنظر بود. اینکه چگونه بازیگر باید تماشاگری که ارتباط بیشتری با نمایش داشته را انتخاب کند و یا چه ویژگی هایی نشان می دهد که کدام تماشاگر برای برقراری ارتباط مناسب است.
زارعان یادآور شد که از دید این گروه زیاد صحبت کردن در نمایش خیابانی یک امتیاز منفی است و افزود: یکی از نکاتی که برای خود من بسیار جالب بود این است که تاکید دارند بازگر بدون شناخت از محل اجرا ، تماشاگرانی که در آن محل خواهد داشت و محیط پیرامونی نمی تواند اجرایی قابل قبول داشته باشد. /ص
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.