سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان/

معدن همدان از خام فروشی مواد معدنی رنج می برد/ رتبه هفدهم در بهره برداری از معادن شایسته نیست

معاون برنامه ریزی استاندار همدان گفت: انتقال مواد خام معدنی از معادن استان همدان به سایر نقاط کشور و ناتوانی در فراوری ذخایر معدنی سبب شده تا استان همدان از نظر ذخایر معدنی، در رتبه هشتم کشوری و از نظر بهره برداری از معادن در رتبه هفدهم کشوری قرار گیرد که این جایگاه مناسب همدان نیست.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،حسن خیریانپور با اشاره به نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری به نام سال "حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی" و با بیان اینکه حضور حداکثری و با بصیرت مردمی در انتخابات پیش رو حماسه سیاسی را رقم می زند، اظهار داشت: امیدواریم همانگونه که مردم در همه مقاطع با حضور گسترده و آگاهانه خود، پای صندوق های رای حاضر شدند، در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی نیز حضور یافته و حماسه سیاسی را رقم بزنند.

معاون برنامه ریزی استاندار همدان با بیان اینکه طبق قانون اساسی اداره امور کشور متکی به رای و اراده مردمی است، افزود: انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا هر دو به اداره امور کشوری مرتبط بوده و بر اساس حضور حداکثری نیز مردم اثبات خواهند کرد که اداره امور کشوری امور مهم برای آنان است.

در ادامه اين گفتگو  معاون برنامه ریزی استاندار همدان به بیان پاسخ سئوالات خبرنگار مهر نشست که در ذيل متن گفتگو را مي خوانيد:

خیریانپور در خصوص فاکتورهای زمینه ساز حماسه اقتصادی گفت: در چند سال اخیر نامگذاری سال ها توسط مقام معظم رهبری بیشتر بعد اقتصادی دارد و امسال نیز تکمیل کننده نامگذاری های سنوات گذشته بود و با توجه به لفظ "حماسه"، اقدامات ویژه ای در عرصه اقتصادی مدنظر است.

 کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی زمینه ساز این حماسه خواهد بود.

خیریانپور در پاسخ به اینکه چه چیز موجب تحقق حماسه اقتصادی می شود؟، اظهار داشت: این مهم ابعاد مختلفی دارد و توجه به کاهش وابستگی به بیگانگان و کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی زمینه ساز این حماسه خواهد بود.

وی گفت: با وجود تحریم ها، مشکلات و تنگناهایی وجود دارد و فشارهای گسترده ای که استکبار جهانی به کشور وارد می کند، قطعا ملت ایران با علم و آگاهی و اهتمام مجدانه و بینشی عمیق از وضعیت موجود، از همه بضاعت و توان خود در راستای کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی اقدام خواهند کرد که این مهم محقق نمی شود مگر در سایه حرکتی حماسی.

حرکت حماسی باید هم از جانب مسئولان و هم از جانب مردم انجام شود

معاون برنامه ریزی استاندار همدان با تاکید بر توسعه حرکت حماسی در عرصه اقتصادی، گفت: حرکت حماسی باید هم از جانب مسئولان و هم از جانب مردم انجام شود که این مهم نیز حاصل نمی شود مگر با علم و آگاهی و تلاش دقیق تر و عمیق تر توسط این دو مجموعه.

خیریانپور در خصوص برنامه های استان همدان برای تحقق حماسه اقتصادی نیز اظهار داشت: در استان همدان در این راستا تلاش ما بر این است که وضعیت استانی را به نحو شایسته ای شناخته و پتانسیل های بالقوه و بالفعل را نیز احصا کنیم تا بر این اساس از ظرفیت های موجود در راستای شتاب دادن به توسعه همه جانبه استان و تحقق حماسه اقتصادی که مدنظر مقام معظم رهبری است، بهره بگیریم.

معاون برنامه ریزی استاندار همدان همچنین در زمینه اهداف ستاد اجرایی توسعه بخش کشاورزی استان همدان به عنوان یکی از مهمترین بخش ها ابراز داشت: این ستاد در استان ها به ریاست استاندار و در شهرستان ها به ریاست فرمانداران برگزار می شود و با توجه به اینکه در استان همدان ظرفیت های بسیار خوبی در بخش کشاورزی وجود دارد هم در راستای تولید و هم در زمینه اشتغال بیشتر و بهتر عرصه کشاورزی، باید حرکت همه جانبه ای صورت می گرفت.

10 میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاورزی همدان اختصاص یافت

خیریانپور: امسال دومین ستاد اجرایی توسعه بخش کشاورزی در همدان برگزار شد و علاوه بر سهمیه ای که در سال گذشته از بابت تسهیلات و در بخش کشاورزی استفاده شده بود، در نخستین جلسه نیز 10 میلیارد تومان تسهیلات جدید مجددا مصوب شد که به زودی بین شهرستان های استان توزیع خواهد شد.

وی در پاسخ به این سئوال که توزیع این اعتبار بین شهرستان ها با توجه به چه فاکتورهایی انجام می شود؟ نیز افزود: در این زمینه شاخص های مختلفی مدنظر است که از جمله آن وضعیت شهرستان و ظرفیت هایی است که در بخش کشاورزی دارد.

معاون برنامه ریزی استاندار همدان با بیان اینکه یکی از مظاهر تحقق حماسه اقتصادی در استان همدان را کماکان بحث توسعه کشاورزی می دانیم، گفت: بحث دیگری را که امسال به صورت جدی در راستای تحقق حماسه اقتصادی دنبال خواهیم کرد و یکی از مظاهر تحقق این حماسه محسوب می شود، بحث توسعه معادن همدان است.

همدان از نظر ذخایر معدنی رتبه هشتم کشوری را دارد

خیریانپور همچنین در پاسخ به این سئوال که همدان از نظر معادن و ذخایر معدنی و بهره برداری از معادن در چه جایگاهی است؟، ابراز داشت: همدان ظرفیت های بسیار خوبی در بخش معدن دارد و از نظر ذخایر معدنی، استان همدان در رتبه هشتم کشوری اما از نظر بهره برداری از معادن در رتبه هفدهم کشوری قرار دارد که اصلا خوب نیست و مشخص می کند در بخش معدن و بهره برداری از ذخایر معدنی می توان گام های بلندی برداشت.

وی افزود: تا کنون 22 نوع مواد معدنی در استان همدان شناسایی شده که با فعال سازی ستاد اجرایی توسعه معادن می توان اقدامات خوبی در زمینه توسعه معادن داشت.

معاون برنامه ریزی استاندار همدان در پاسخ به اینکه در راستای توسعه معادن و افزایش بهره برداری از ذخایر معدنی چه برنامه هایی دارید؟، گفت: این مهم در گرو شناسایی دقیق ظرفیت های شهرستانی و استانی در بخش معدن و در نهایت برنامه ریزی و شتاب دادن به روند بهره برداری بهینه از معادن است.

خیریانپور افزود: مشکلات و مسائل معادنی که در وضعیت موجود پروانه بهره برداری داشته و فعال هستند نیز باید شناسایی و نهایتا بهره برداری بهتر از آنها مورد توجه باشد.

برخی از معادن همدان در حال حاضر نیمه فعال هستند

وی عنوان داشت: برخی از معادن استان همدان نیز در حال حاضر نیمه فعال هستند که تاکید شده از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت شناسایی شوند تا بتوانیم در راستای فعالسازی کامل آنها برنامه ریزی کنیم.

معاون برنامه ریزی استاندار همدان گفت: معادنی که مجوز و پروانه بهره برداری دارند اما در محل مربوطه آنها هیچ اقدام عملی صورت نگرفته نیز شناسایی و در راستای فعالسازی، پیگیری می شوند.

خیریانپور با اشاره به حمایت از علاقمندانی که در صدد سرمایه گذاری در بخش معادن استان همدان و اخذ مجوز برای بهره برداری از معادن هستند، به اهمیت فرآوری از معادن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ذخایر بسیاری از معادن موجود به صورت خام از استان خارج می شود در حالی که ارزش افزوده ای که باید برای استان داشته باشد و فرآوری که باید صورت گیرد، وجود ندارد.

40 کارخانه سلیس کوبی در ازندریان ملایر فعال است

معاون برنامه ریزی استاندار همدان با بیان اینکه از جمله برنامه های ستاد اجرایی توسعه معادن استان همدان، فرآوری و بهره وری بهینه از معادن استان است به ظرفیت سیلیس این استان اشاره کرد و ابراز داشت: این ذخیره معدنی نباید تنها در آن حد باشد که در حدود 40 کارخانه سلیس کوبی ازندریان ملایر دانه بندی شده و نهایتا به صورت خام به استان های دیگر برود.

وی گفت: صنایعی که به نوعی با بخش معدن مرتبط می شوند باید فعال سازی شوند و شهرک های مرتبط با این مهم نیز فعال باشند تا علاوه بر استخراج مواد معدنی بحث فرآوری نیز در خود استان انجام شود.

خیریانپور ادامه داد: در صورتی که فرآوری مواد معدنی نیز در استان انجام شود علاوه بر افزایش تولید، اشتغال و درآمد زایی را نیز موجب می شود.

معاون برنامه ریزی استاندار همدان ابراز داشت: در راستای بهره برداری بهینه از معادن در ستاد اجرایی توسعه معادن و شهرستان های مختلف استان همدان درصدد هستیم از همه ظرفیت ها و توان و پتانسیل های بالقوه و نهفته بخش معدن استان استفاده کنیم تا بر این اساس نیز حماسه اقتصادی رقم بخورد.

خیریانپور در پاسخ به اینکه در زمینه توسعه صنعت استان همدان چه برنامه ریزی شده است نیز گفت: در راستای تحقق حماسه اقتصادی در بخش صنعت اینگونه نیست که فقط ترزریق اعتبار و تسهیلات مورد توجه باشد چون بسیاری از واحدهای صنعتی استان هستند که دارای مشکلات جزئی هستند و در صورت برطرف شدن این مشکلات قطعا می توانند شیفت کاری خود را افزایش داده و در راستای افزایش تولیدات گام بردارند.

برخی واحدهای تولیدی و کارخانجات در همدان نیمه کاره اند

معاون برنامه ریزی استاندار همدان افزود: برخی واحدهای تولیدی و کارخانجاتی که در استان نیمه کاره اند در صورت توجه و رفع مشکل قطعا سریعتر به مرحله بهره برداری خواهند رسید که بر این اساس باید شناسایی و پیگیری شوند.

وی تاکید کرد: شناسایی و پیگیری مسائل صنعت و واحدهای صنعتی و تولیدی استان همدان می تواند گامی ارزشمند در راستای صنعتی شدن استان همدان باشد.

خیریانپور در پاسخ بر این که با توجه به ظرفیت صنایع دستی موجود در همدان برنامه ای در این بخش دارید؟ نیز ابراز داشت: صنایع دستی منحصر به فردی در استان همدان داریم که در زمینه تولید و صادرات می تواند نقش آفرینی مهمی داشته باشد و می طلبد در بخش صنایع دستی همدان ورود جدی تری داشته باشیم.

وی در پایان اضافه کرد: در راستای تحقق شعار رهبری مبنی بر حماسه اقتصادی با فعال سازی ستاد اجرایی توسعه معادن، توسعه کشاورزی، پیگیری مجدانه مسائل مرتبط با صنعت و پیگیری مسائل مرتبط با صنایع دستی همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت./ک

برچسب ها: رنج ، معدنی ، رتبه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.