در سومین روز از چهاردهمین همایش کشوری آموزش پزشکی تاکید شد؛
به گزارش
گروه علمي باشگاه خبرنگاران؛ دکتر جلیل توکل افشاری معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نخستین کارگاه آموزشی که در این همایش برگزار شد، اظهار داشت: دانشجویان هزاره سوم دارای خصوصیات خاصی هستند. اغلب ارتباطات آنها در محیط های مجازی بوده و دسترسی آنها به اطلاعات بیشتر از گذشته است که این مسئله به کارگیری روش های تدریس جدید و تکنولوژی های نوین در امر آموزش پزشکی را می طلبد.
وی با تاکید بر این که اساتید باید با تکنولوژی های نوین آموزشی آشنا باشند، گفت: با توجه به پیشرفت های چشمگیر تکنولوژی های گوناگون، ویژگی های یک استاد خوب از هزاره سوم تغییر کرده است و دسترسی به منابع بیشتر و استفاده از روش های جدید و تکنولوژی های نوین که موجب تحولی در فرآیندهای یاددهی و یادگیری داشجویان می شود، از جمله شاخص های مهمی است که در ارزیابی کیفیت آموزش اساتید در کشور های پیشرفته مورد توجه قرار می گیرد.
دکتر توکل افشاری تصریح کرد: استفاده از فن آوی های نوین، ماهیت آموزش را تغییر می دهد و می تواند از بعد زمان، مکان و برطرف کردن نیاز های مختلف آموزشی به دانشجو و اساتید کمک کند.
آموزش طب سرپایی از مبانی اساسی آموزش دانشجویان پزشکی است
رییس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی در کارگاه دیگری که در چهاردهمین همایش کشوری آموزش پزشکی برگزار شد، اظهار داشت: آموزش طب سرپایی یک جنبه کلیدی در طبابت جدید است که شامل کلیه آموزش هایی است که در بالین بیمار و جهت مدیریت بیمارانی که بستری نیستند به کار می رود.
دکتر بهزاد کرمی متین افزود: از آنجایی که بیماران به طور فزاینده ای در درمانگاه ها و به صورت سرپایی ویزیت می شوند، دانشجویان باید از فرصت یادگیری بهتر در این مکان ها استفاده کنند و برنامه ریزی آموزشی باید طوری طراحی شود که فارغ التحصیلان مهارت های لازم برای ارائه خدمات به جامعه را کسب کنند.
وی تصریح کرد: بر اساس بررسی های انجام شده در سیستم بهداشتی درمانی کشور و برنامه های آموزش پزشکی، آموزش طب سرپایی به عنوان یک مبحث اساسی مورد توجه و تأیید قرار گرفته است و دانشجویان به عنوان گیرندگان اصلی این آموزش باید در ارزیابی و ارتقای آموزش سرپایی دخالت داده شوند.
دکتر کرمی متین اضافه کرد: جلب توجه اعضا عیئت علمی و برنامه ریزی لازم جهت حضور موثر و مستمر در بخش های سرپایی و درمانگاهی نیز ضروری است.
گفتنی است: چهاردهمین همایش کشوری آموزش پزشکی همزمان با اختتامیه ششمین جشنواره شهید مطهری از روز 9 اردیبهشت درسالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز شد و تا پنجشنبه 12 اردیبهشت ماه در همین مکان ادامه خواهد داشت.
برگزاری نمایشگاه جانبی دستاوردهای آموزش پزشکی توسط 36 دانشگاه علوم پزشکی کشور در قالب غرفه، ارائه 8 سخنرانی اصلی و 155 سخنرانی کوتاه، ارائه 405 سخنرانی در قالب پوستر و 400 سخنرانی به صورت الکترونیکی، برگزاری 10 سمپوزیوم برای بررسی فرآیندهای برتر آموزشی دانشگاه ها و 20 صبحانه کاری در قالب میزگرد برای بررسی مسائل آموزشی پزشکی، بخش های مختلف این جشنواره خواهد بود./س