سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

توزیع سالانه بیش از یك میلیون و 300 هزار اصله نهال در آذربایجان شرقی

مدیر باغبانی سازمان جهادكشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سالانه یك میلیون و 300 هزار اصله نهال مثمر در این استان توزیع می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، اسكندری گفت: حدود 45 درصد این نهال ها توسط نهال كاران آذرشهر تولید و علاوه بر تامین نیاز باغداران منطقه به سایر مناطق نیز ارسال می شود.

وی با تاكید بر لزوم تعویض تاج درختان مثمر قدیمی، اظهاركرد: در شهرستان آذرشهر افزون بر یك هزار هكتار باغات گردو وجود دارد كه تقریباً 99 درصد آنها غیر پیوندی هستند.

مدیر باغبانی سازمان، میزان تاكستان های آذرشهر را بیش از 1هزار هكتار اعلام كرد و گفت: فقط پنج درصد آنها روسیمی بوده و بقیه به روش های سنتی است.

اسكندری با اشاره به محدود بودن آب و خاك زراعی و باغات درختان مثمر افزود: نحوه كشت مزارع و ایجاد باغات باید با الگوی های مدرن و علم روز كشاورزی انجام شود و كشاورزان بالا بردن راندمان تولید را نیز در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه در شهرستان آذرشهر حدود چهار هزار هكتار باغ وجود دارد ادامه داد: در مرحله نخست باید برای حفظ و نگهداری و بالا بردن محصولات آنها برنامه ریزی كنیم.

مدیر باغبانی سازمان، پسروی آب دریاچه ارومیه، شوری آب چاه های كشاورزی و كاهش نزولات آسمانی را از عمده مشكلات كشاورزان برخی شهرستان های حاشیه این دریاچه دانست و گفت: كشت برنامه ریزی شده باغات پسته به جاری به جای باغات درجه 3 می تواند برای جبران بخشی از این مشكلات جایگزین و ترویج شود.

اسكندری ادامه داد: در 45 هزار هكتار از اراضی استان از منطقه تسوج تا ملكان در حاشیه شرق دریاچه ارومیه امكان ایجاد باغات پسته وجود دارد كه حدود 25 هكتار آن در آذرشهر به كشت پسته اختصاص یافته و نتیجه خوبی هم بدست آمده است.

وی ترویج فرهنگ توسعه تولیدات محصولات گلخانه ای و کشت زعفران در حاشیه دریاچه ارومیه و مناطق نسبتا شور را هم مورد تاكید قرارداد و گفت: باتوجه به كمبود آب كشاورزی، ازكشت زعفران هم در این منطقه نتیجه خوبی حاصل شده است./س

برچسب ها: توزیع ، سالانه ، نهال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.