سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/ یک استاد دانشگاه:

متاسفانه مبنای پذیرش پایان نامه های دانشگاهی کاربردی بودن آن ها نیست

پایان نامه های دانشگاهی متناسب با نیازهای روز صنعت و تولید تعریف نمی شوند و همین مسئله علت ناکارآمدی پایان نامه های دانشگاهی می باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

علی محمد رشیدی با بیان علل و عوامل عدم بکارگیری پایان نامه های دانشگاهی در صنعت پرداخت و یکی از اصلی ترین علل این اتفاق را کاربردی نبودن پایان نامه های دانشگاهی و متناسب نبودن آن ها با نیاز های صنعت عنوان کرد.

استاد یار گروه مهندسی مکانیک دانشکده فنی مهندسی دانشگاه رازی کرمانشاه، عدم ارتباط بین دانشگاه و صنعت را علت کاربردی نبودن پایان نامه های دانشگاهی برشمرد و تاکید کرد: نبود ارتباط مناسب بین دانشگاه وصنعت سبب می شود این دو ارگان برداشت های دوسویه از هم داشته باشند.

رشیدی معتقد است، نبود رقابت سالم در صنعت و عدم اطلاع مناسب از نقش دانش در صنعت سبب می شود تا فعالان این عرصه احساس نیازی نسبت به علم نداشته باشند.

وی افزود : گاهی بدبینی فعالان صنعتی نسبت به تحقیقات دانشگاهی به علت تجربه های پیشین، علت اصلی عدم تمایل آن ها به مراکز دانش پرور است و البته این بد بینی علل مختلفی می تواند داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه عدم پشتیبانی مالی مناسب و در اختیار نداشتن امکانات سخت افزاری را نیز علت اصلی ضعیف شناخته شدن حوزه های دانش پرور قلمداد کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر امکانات سخت افزاری مناسب جهت اجرای مناسب پروژه های علمیدر استان وجود ندارد،عنوان کرد: در استان کرمانشاه حتی یک عدد میکروسکوپ الکترونی وجود ندارد و همین مسئله روند پژوهش ها را با مشکل مواجه می کند.

رشیدی گفت: متاسفانه در جامعه کنونی مبنای پذیرش پایان نامه های دانشگاهی کاربردی بودن آن ها نیست، بلکه برخورداری از نوآوری و پذیرفته شدن در مراکز تحقیقاتی معتبر نظیر ISI ملاک ارزیابی آنهاست و از این رو یک پایان نامه حتی اگر بزرگترین مشکلات صنعت را هم مرتفع کند، اهیمت چندانی ندارد.

وی گفت: اگر شرایطی فراهم شود تا کاربردی بودن پایان نامه ها مد نظر باشد زمینه های کاربردی شدن پایان نامه های دانشگاهی فراهم خواهد شد./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.