سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

روزهای گرم خوزستان و خطر غرق شدگی/ آبتنی های مرگبار

در خوزستان فصل تابستان چند ماه زودتر آغاز مي شود و گرمای سوزان آن مردم را به شنا در کانالهای آبیاری یا رودخانه ها وا می دارد اما موضوع غرق شدگی یکی از مشکلاتی است که در این استان طی ایام گرم سال همواره شناگران در این محل ها را به شدت تهدید می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، همه ساله در ايام نوروز خبر غرق شدن تعدادي از مردم خوزستان در آبهاي استان منتشر می شود؛ اين در حالي است که جلسات بهبود وضعيت در تيرماه که اواسط فصل تابستان در خوزستان به شمار مي رود برگزار مي شود.

آمار فاجعه بار است

پیش از این مسئول تربیت بدنی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان درباره ساماندهي استفاده از رودخانه ها در تابستان گفته بود که آمار غرق شدگان استان فاجعه بار است و بايد زودتر از اينها جلساتي در خصوص بهبود اين وضعيت گرفته مي شد.

گويا جلسات گرفته شده کارساز نبوده و آمار غرق شدگان حتي از آمار کارگران کشته شده که بيشتر در معرض خطر هستند بيشتر است.

به گفته مسئولان بهترين راهکار، اطلاع رساني و حصارکشي مناطق خطرناک است و قرار بود سازمان آب و برق متولي اين موضوع باشد. از جهتی نباید فراموش شود که خوزستان در آمار غرق شدگان در کشور در رتبه اول قرار گرفته است. اما در مقاطعي از سال این آمار به حداقل رسید مخصوصا در ايام نوروز.

کارون با طول یک هزار و 800 کيلومتر از کنار هزار روستا و هفت شهر بزرگ که در حاشيه آن قرار دارد مي گذرد. در سالهاي اخير آمار غرق شدگان به 300 نفر هم رسيد، اين يعني در استان تقریبا و به طور متوسط روزي يک نفر غرق شده اند.

تربیت بدنی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان اعلام کرده که آمارها نشان مي دهد 95 درصد غرق شدگان به رغم تصوري که وجود دارد بومي هستند. از اين تعداد غرق شده، 75 درصد در رودخانه ها و 11 درصد در کانال هاي آبياري غرق شده اند ضمن اینکه مديركل ورزش و جوانان خوزستان بارها از شهرداريها، استانداري، فرمانداريها و سازمان آب و برق درخواست یاری کرد.

همچنين حميدرضا گرشاسبي تصريح كرد: انتظار ما از مسئولان ورزش و جوانان شهرستانها اين است كه باتوجه به شناختي كه از رودخانه ها دارند، در اسرع وقت مكان يابي كنند.

وی گفت: سال گذشته ورزش و جوانان خوزستان پیشنهاد طرحی را داده بود که بخشي از كار توسط هلال احمر، شهرداري و ساير سازمانها انجام شود و نظارت فني و استانداردسازي آن برعهده ما باشد. برخي از شهرستانها مانند دزفول نيز پيشتازند و قبلا اين كارها را انجام داده اند.

گرشاسبي همچنین گفت: بايد كلاسهاي غواصي و نجات غريق برگزار شود و شهرستانهايي كه داراي حريم آبي هستند، سهميه داشته باشند. اين كلاسها مهم هستند و به پيگيري ما و 34 شهرداري شهرهای مجاور رودخانه، بستگي دارد.

پلمب استخرهای بی مجوز

ما جدای از غرق شدگان در رودها، این خطر در استخرها نیز وجود دارد. اخیرا اعلام شد که استخرهايي كه بدون مجوز آموزش از هيئت شناي استان اقدام به آموزش شنا، شيرجه و واترپلو كنند، پلمپ مي شوند.

ناصر سوداني، رئيس هيئت شنا و واترپلو خوزستان در این باره اظهاركرد: در جلسه اي كه با اعضاي هيئت و با حضور مديركل ورزش و جوانان استان داشتيم، مصوب شد جلوی فعاليت استخرهايي كه مجوز آموزش ندارند، گرفته شود و با استخرهاي متخلف برخورد شده و پلمپ هم مي شوند.



سودانی افزود: هر استخري كه بخواهد فعاليت آموزشي در زمينه شنا، شيرجه و واترپلو داشته باشد، بايد از هيئت استان مجوز دريافت كند ولي ارائه خدمات استخر به افراد نياز به مجوز ندارد.

رئيس هيئت شنا و واترپلوی خوزستان بيان‌كرد: اين بخشنامه به استخرهاي استان اعلام شده و تا پايان ارديبهشت ماه فرصت دارند كه براي دريافت مجوز اقدام كنند. مربياني كه در اين استخرها به فعاليت مي پردازند نيز بايد مدرك مربيگري داشته باشند و از هيئت نيز مجوز بگيرند.

وي عنوان كرد: 28 ارديبهشت ماه كلاس بازآموزي مربيگري را براي بانوان و آقايان برگزار مي شود و هر مربي اي كه قصد داشته باشد در سال جاري به كار مربيگري بپردازد، بايد در اين كلاس شركت كند. در صورتيكه ناجیان غريق نيز مدرك مربيگري داشته باشند، مي توانند در اين كلاس شركت كرده و پس از آن به آموزش بپردازند.

شنای فنی نه شنای شطی

قبل از مرسوم شدن آموزش شنا و حرفه ای شدن این رشته، همه ساکنان مناطق ساحلی رودخانه ها این فن شریف را به طور طبیعی و به عبارتی تسلسلی می آموختند؛ بزرگترها در کسوت مربی در می آمدند و کوچکترها را آموزش می دادند. به این روش و سبک هم می گفتند «شنای شطی» یعنی شنایی که در شط قابل اجراست. با حرفه ای شدن این ورزش و توسعه مراکز آموزشی واژه شنای شطی کمی بار منفی پیدا کرد و هم ردیف شد با کار دیمی یا هیئتی.

شنا در رودخانه به دلیل ویژگیهای طبیعی آن، محاسبات خاص خودش را دارد یا می توان گفت محاسبه‌ دقیقی ندارد. شناگر خیلی در بند تقسیم انرژی و استفاده بهینه از آن به تناسب فاصله و زمان نیست. حرکت سر و دست لجام گسیخته و شنا به شکل شلاپ شلوپ پیدا می کرد.

با توجه به اينكه در فصل تابستان دماي هوا افزايش مي يابد، احتمال گرمازدگي هم بيشتر مي شود؛ در چنين شرايطي انجام ورزشهاي آبي، مانند شنا بهترين راهكار براي پيشگيري از گرمازدگي است. بايد در زمينه افزايش گرايش جوانان به انجام ورزشهاي آبي در خوزستان بيشتر فعاليت شود؛ توجه به اين نكته نيز بسيار اهميت دارد كه محيط آبي بايد پاكيزه باشد و شنا در رودخانه ها یا همان شنای شطی توصيه نمي شود.
 
گردشگران در خطرند
به اعتقاد یکی از مربیان شنا در اهواز، رودخانه ها از خطرناک ترین اماکن برای شنا هستند. عارف حمودی می گوید: رودخانه ها دارای جریانات تند و عمق زیاد هستند و هر ساله تعداد زیادی قربانی می گیرند به همین منظور باید از شنا کردن در رودخانه خودداری شود.

به گفته او نبود هيچگونه علائم هشدار دهنده در ساحل برخی رودخانه ها باعث شده گردشگران در شنا كردن در اين سواحل سردرگم شوند و به اين دليل مشكلات جاني براي مردم به وجود آيد.

وی با اشاره به فرا رسیدن فصل گرما و استفاده از رودخانه ها برای شنا اظهار می کند: خانواده ها به ویژه جوانان باید توجه داشته باشند که بدون آشنایی به فنون شنا و داشتن مهارت لازم و به امید وسایل بادی مانند تشک، تیوپ و ... وارد آب نشوند.

حمودی می گوید: شنا باید در محدوده های مجاز صورت گیرد و از شنا کردن در محلهای ناشناس و جاهایی که مراقبت یا نجات غریق و امکانات نجات وجود ندارد پرهیز شود.
 
حمودی ادامه می دهد: نبود هشدارهای مشخص از جمله علائم و تابلوهای مناسب، یکی دیگر از مشکلات شنا در رودخانه ها است. گاهی تنها به تابلوی «شنا در این مکان ممنوع است» اکتفا شده که به نظر من این جمله بیشتر افراد به ویژه جوانان را ترغیب می کند.

حمودی معتقد است نا آشنايي به وضع رودخانه و نبود تابلوهاي هشدار دهنده در سطح ساحل رودخانه باعث می شود تا غريقها در سال بسيار زياد باشد.

وی مي افزايد: بخشها و مقاطعي از رودخانه ها به ویژه کارون و کرخه بسيار خطرناك است، به طوري كه هر شناگر ماهري را به كام مرگ مي كشاند. حتي در برخی سواحل رودخانه افرادي براي هشدار دادن و يا امدادرساني فوري وجود ندارد و اين امر باعث افزايش تلفات در كنار رودخانه مي شود.
 
وی با تاکید بر اینکه فن شنا در استخر با شنا در رودخانه کاملا متفاوت است، می گوید: با معرفی بخشهای کم خطر رودخانه برای شنا، استفاده از راهنما و وجود علائم کافی، استقرار اکیپهای نجات غریق و آشناسازی مردم با فن شنا در رودخانه می توان تلفات ناشی از شنا در رودخانه را کاهش داد.
 
بی جهت نیست که آموزه های دینی انسان را تشویق به آموزش شنا کرده اند. آمار ها حاکی از وجود چیزی شبیه به بحران در مرگ و میر ناشی از غرق شدن است. البته تا حدودی از این اتفاقا به دلیل پر آب بودن خوزستان طبیعی است. اما با انجام راهکارهایی مدون و دلسوزانه می توان همچون َسدی که در برابر آب هایمان قرار دارند، در برابر مرگهای ناشی از شناهای ناشیانه ایستاد./س
برچسب ها: روزهای گرم ، خطر ، غرق شدگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.