سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صالحي در اجلاس "علما و بيداري اسلامي":

مسائل امروز سوريه مي‌تواند آرامش تمام منطقه را با چالشي جدي مواجه كند/ ايستادگي؛ تنها راه مقابله با رژيم صهيونيستي

وزير امور خارجه در نشست نوبت بعدازظهر اجلاس "علما و بيداري اسلامي" با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران خواهان بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي داخلي و اعتمادسازي ميان دولت و معارضين سوريه است، گفت: مسائل امروز سوريه خطري است كه مي‌تواند آرامش تمام منطقه را با چالشي جدي مواجه كند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران مستقر در سالن اجلاس سران علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه در نشست نوبت بعدازظهر اجلاس جهاني علما و بيداري اسلامي كه در اين سالن در حال برگزاري است، ضمن خوشامدگويي به ميهمانان داخلي و خارجي با اشاره به وضعيت موجود در منطقه و جهان گفت: شرايط فعلي جهان اسلام شرايط حساس و ويژه‌اي است چرا كه امت اسلام در صحنه‌هاي مختلف با چالش‌هاي خاصي روبروست.

وي ادامه داد: امت اسلام در عين اينكه مي‌تواند از اين شرايط به عنوان فرصت استفاده كند اين پتانسيل را دارد كه با استفاده از همين شرايط اقدامات لازم عليه استكبار جهاني را انجام دهد.

وزير امور خارجه همچنين افزود: استكبار جهاني تلاش دارد با توسل به هر روش ممكن نشان دهد كه اسلام دين خشك و بي‌ثمري بوده و قابليت حكومت و مملكت‌داري را نداشته و نمي‌تواند براي ملتها رفاه و آسايش فراهم كند.

صالحي اظهار داشت: اسلامي كه از سوي ملل مسلمان تبليغ مي‌شود اسلامي به دور از آنچه كه استكبار جهاني مي‌گويد، است.

رئيس دستگاه ديپلماسي تصريح كرد: بوجودآوردن معضلات بين‌المللي، ايجاد مانع در مسير پيشرفت ملت‌هاي اسلامي، بهره‌گيري از وسايل ارتباط جمعي وسيع عليه اسلام و مسلمانان و همچنين تلاش براي به تنگنا كشاندن طرح‌هاي اسلامي، گوشه‌اي از توطئه‌هاي دشمنان است.

وي در ادامه افزود: دولتمردان غربي تلاش دارند در ميان جوامع اسلامي بحران ايجاد كنند تا به هر طريق كه شده جلوي رشد آنها را بگيرند.

وزير امور خارجه اظهار داشت: تلاش در جهت ايجاد تفرقه ميان پيروان اديان و مذاهب خصوصا شيعه و سني از مهمترين راهبردهاي استكبار جهاني است كه نقش علما و انديشمندان در مقابله با اين توطئه‌ها و بيداري افكار عمومي برهيچ كس پوشيده نيست.

صالحي افزود:‌ در سال‌هاي اخير شاهد گسترش موج عظيم بيداري اسلامي بوديم كه حركتي كاملا مردمي و واكنشي نسبت به ظلم و ستم موجود و احساس ذلت مسلمانان در مواجهه با سياست‌هاي دولت‌هاي ديكتاتور بوده است.

وزير امور خارجه كشورمان اضافه كرد: ما معتقديم كه دشمنان در مقابل اين حركتها احساس شكست مي‌كنند بنابراين تلاش دارند به هر وسيله و روشي كه شده بر امواج مردمي سوار شده و با جلوگيري از رشد حركتهاي مردمي، آن جريان را به سمت اهداف مدنظر خود هدايت كنند.

وي تصريح كرد: اما مردم اين كشورها با هوشياري تمام با توطئه‌هاي غربي مقابله مي‌كنند و در اين زمينه نقش علما نسبت به خنثي‌سازي توطئه‌هاي استكبار جهاني نقش بسيار ويژه‌اي است.

رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان خاطرنشان كرد: ترديدي وجود ندارد كه تحولات عصر حاضر فرصت مغتنمي است كه بايد از آن در جهت رشد ملت‌هاي اسلامي استفاده كرد.

وي با اشاره به بحران در سوريه و دخالت‌هاي قدرتهاي خارجي در مسائل داخلي اين كشور ادامه داد : ما امروز شاهد وضعيت پيچيده‌اي در سوريه هستيم؛ آنچه امروز در سوريه جريان دارد خطري است كه مي‌تواند آرامش تمام منطقه را با چالشي جدي مواجه كند.

صالحي تصريح كرد: ما معتقديم در سوريه نيز سطحي از مطالبات واقعي مردم وجود دارد كه بايد پاسخ مثبت به آنها داده شود، بنابراين جمهوري اسلامي ايران از همان ابتدا خواهان توقف خشونت‌ها در سوريه بوده و از مردم‌سالاري در اين كشور حمايت كرده است.

وزير امور خارجه كشورمان اضافه كرد: اما در مقابل برخي كشورها به جاي حمايت از اصلاحات با تبليغات سوء و حمايت از گروه‌هاي مسلح و مزدوران، تداوم اقدامات خشونت‌آميز در اين كشور را تشويق و باعث كشتار مردم بي‌گناه شدند.

صالحي اظهار داشت: ايران بار ديگر هر گونه مداخله خارجي در سوريه را محكوم كرده و اعلام مي‌كند خواهان بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي داخلي و اعتمادسازي ميان دولت و معارضين و تشكيل دولت فراگير و جلوگيري از كشتار مردم بي‌گناه بوده و در اين رابطه از طرح‌هاي مختلف سياسي و همچنين طرح‌هاي كوفي عنان و اخضر ابراهيمي حمايت كرده است.

////

وزير امور خارجه ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران در راستاي حمايت از سوريه ميزباني نخستين نشست آشتي ملي سوريه را بر عهده گرفته و طرح 6 ماده‌اي خود را در جهت حل بحران اين كشور ارائه داده است، همچنين ايران تاكنون ميزبان نشست‌هاي متعدد مشورتي چند‌جانبه با حضور نمايندگان كشورهاي مختلف جهان پيرامون حل بحران سوريه بوده و خود نيز در كنفرانس‌هاي بين‌المللي در اين زمينه مشاركت فعال داشته است.

رئيس دستگاه ديپلماسي همچنين تصريح كرد: ايران به هدف تسكين آلام و دردهاي و رفع نيازهاي مردم سوريه و آوارگان سوري در كشورهاي همسايه اقدام به تأمين نيازهاي اساسي آنان از قبيل دارو، تجهيزات پزشكي، آمبولانس، مواد غذايي، آرد و غيره كرده است.

صالحي با تأكيد بر اينكه معتقديم تحريم‌هاي تحميل شده بر سوريه كمكي به حل مشكلات مردم نكرده است، اظهار داشت:‌ اين تحريم‌ها موجب تشديد رنج و درد مردم اين كشور شده است، ما اعتقاد داريم كه ايجاد آرامش در سوريه و برقراري نشست ميان دولت و معارضين در جهت وصول به اهداف و مطالبات مردمي از اهم اقداماتي است كه علما و شخصيت‌هاي مذهبي و سياسي در اين نشست مي‌توانند در آن نقش مهم و به سزايي داشته باشند.

وي همچنين تأكيد كرد:‌ يكي از اهم مشكلات ملل منطقه سياست‌هاي تجاوزكارانه رژيم صهيونيستي و نقش تخريبي آن در تمامي زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي، انساني، حقوق بشري، محيط زيستي است بنابراين تنها راه و وسيله مقابله با توطئه‌هاي اين رژيم، مقاومت و ايستادگي مردم است كه پيروزي‌هاي مقاومت به خصوص در لبنان و فلسطين در مقابل شكست انواع طرح‌هاي سياسي و تلاش‌ها براي عادي‌سازي روابط با اين رژيم دليل بارز اين ادعاست.

وزير امور خارجه كشورمان تصريح كرد: با توجه به تمامي مشكلات، سختي‌ها و نابساماني‌هاي موجود در جهان و فشارهاي وارده بر كشورها و جوامع اسلامي اين اعتقاد قلبي ماست كه "انّ مع‌العسر يسرا" چرا كه بر اين باوريم كه مقاومت تأمين‌كننده سعادت و خير دنيا و آخرت انسانهاست، بنابراين همه در انتظار روزي هستيم كه اين وعده الهي تحقق پيدا كند.

صالحي در پايان خاطرنشان كرد:‌ جمهوري اسلامي ايران همواره بر برگزاري اين گردهمايي‌ها و حضور انديشمندان جهان اسلام براي حفظ و حراست از دستاوردهاي بزرگ اسلامي از گزند توطئه‌هاي تفرقه‌افكنانه تأكيد داشته و از تمامي كساني كه دعوت جمهوري اسلامي را قبول كردند سپاسگزاري مي‌كنم.
انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.