سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صالحي در جمع خبرنگاران:

ايران مخالف توليد و استفاده از هر نوع سلاح کشتار جمعي است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت : ایران نه تنها مخالف استفاده از هر نوع سلاح کشتار جمعی بلکه مخالف تولید و انباشت آن نیز هست.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران علی‌اکبر صالحی وزير امور خارجه در حاشیه رونمایی از گزارش توسعه انسانی سازمان ملل در سال 2013 در جمع خبرنگاران درباره ادعای برخی از کشورهای غربی مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه گفت: همواره تاکید کرده‌ایم که از نظر ما استفاده از سلاح شیمیایی توسط هرکسی که باشد، محکوم است.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس فتوای مقام معظم رهبری، تولید، انباشت و به کارگیری سلاح کشتار جمعی حرام است، اضافه کرد : این پیام صریح ایران و اساس و اصول سیاست‌ خارجی ما درباره سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های شیمیایی است و قطعا اگر هر کسی از این سلاح استفاده کند، مخالفیم.

صالحی با اشاره به اینکه سوریه تاکید می‌کند معارضین از این سلاح استفاده کرده‌اند، افزود : بر این اساس از سازمان ملل خواسته‌ایم هرچه زودتر پیش از اینکه قضایا از کنترل خارج شود به دور از هرگونه استفاده سیاسی در این خصوص گناهکار اصلی را شناسایی کند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد : دولت سوریه از سازمان ملل درخواست بازرسی این موضوع را داشته و خواسته است این موضوع محکوم شود اما برخی کشورهای غربی می‌خواهند با تبلیغات، از این موضوع استفاده سیاسی کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برخی اظهارات در فضای سیاسی کشور مبنی بر اینکه دستگاه سیاست خارجی باید بدون تنش‌زدایی و بدون تصویب قطعنامه ، برنامه هسته‌ای ایران را پیگیری کند، گفت : در بیش از دو سالی که در وزارت خارجه حضور دارم، قطعنامه‌ای نداشتیم اما به هر حال هر کسی که حضور داشته زحمت کشیده است.

صالحی افزود: این اظهارات درست است و همه هم تلاش کرده‌اند که این اتفاق نیفتد و این اظهارات به این مفهوم نیست که زمانی که قطعنامه‌ای علیه کشورمان صادر شده کسانی که مسئول بوده‌اند اقدامات لازم را انجام نداده‌اند بلکه آنها تلاششان را کرده‌اند اما به هر حال قطعنامه ‌هم صادر شد که امیدواریم در آینده این مسائل حل شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود به سالروز ملی خلیج فارس اشاره و اضافه کرد : خلیج‌فارس از گذشته تا کنون خلیج فارس بوده است و تا ابد هم خلج فارس خواهد ماند.

وی با بیان اینکه همانگونه که خورشید را نمی‌توان کتمان کرد خلیج فارس را هم نمی‌توان انکار کرد، گفت : اگر هر کسی بخواهد در این باره حرف نامربوطی بزند و ما نیز به آن حساسیت نشان دهیم بی‌معناست چراکه آنها فکر می‌کنند که اظهارات مهمی داشته‌اند.

صالحی تاکید کرد : اگر کسی بخواهد حرف نامربوط، غیراساسی و بی‌پایه درباره خلیج‌فارس مطرح کند نشانه بی‌اطلاعی و بی‌منطقی اوست.

مراسم رونمایی گزارش توسعه انسانی 2013 با حضور گری لوئیس هماهنگ کننده مقیم ملل متحد از سوی سازمان ملل متحد در دفتر مطالعات وزارت خارجه در تهران برگزار شد.
انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.