سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/

پذیرش ولایت فقیه جامع الشرایط واجب است

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه ولایت فقیه ،حکومت دین و فقه بر مردم است تاکید کرد : پذیرش ولایت فقیه جامع الشرایط واجب است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم ، وی در درس خارج خود ، در تبیین معنای ولایت فقیه گفت: ولایت فقیه ولایت شخص فقیه نیست، بلکه ولایت قرآن و عترت، اسلام و فقه بر مردم است.

آیت‌الله جوادی آملی افزود: در عصر غیبت اگر فقهیی حاکم بود و حکمی صادر کرد، نقض و خلاف این حکم حرام است حتی بر خودش، چون ولایت شخص فقیه نداریم، بلکه ولایت فقه داریم، ما ولایت حاکم نداریم، بلکه ولایت قرآن و عترت داریم، شخص بر مردم حکومت نمی‌کند، بلکه دین بر مردم حکومت می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر شخص در جامعه حکومت کند این می‌شود،مافوق قانون، ولایت عدالت و ولایت فقه داریم، نه ولایت فقیه و عادل،‌ بر ما واجب است که در عصر غیبت امام معصوم، ولایت فقیه جامع‌الشرایط را بپذیریم، این ولایت تشریعی است.

آیت‌الله جوادی آملی با تقسیم امور به امرالله و امر الناس تاکید کرد:حاکم ( پیامبر، امام و ولی ) متولی اجرای امر الله است اما در موضوعاتی همانند کیفیت اداره کشور، مسائل فرهنگی و اجتماعی که امر الناس است مثلا کشور به طرف صنعت یا کشاورز برود بر اساس قاعده «وَأَمْرُهُمْ شُورَى»،‌ با مردم مشورت می کند./س

برچسب ها: قم ، ولایت فقیه ، حکومت ، فقه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.