سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شواهد نشان می دهند:

اغلب بیماری های شایع در افراد بالغ مربوط به اختلالات چند عاملی است

شواهد نشان می دهند که اغلب بیماری‌های شایع در افراد بالغ به ویژه بیماری های ایسکمیک‌ زودرس قلبی، فشارخون‌ بالا، دیابت و اختلالات روانی و ذهنی مربوط به اختلالات چند عاملی است.

منصور روان‌نژاد کارشناس ارشد ژنتیک در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: به طور کلی اختلالات ارثی را می توان به سه گروه اختلالات کروموزومی‌، اختلالات تک‌ژنی یا بیماری‌های تک عاملی و بیماری‌ها و اختلالات چند عاملی تقسیم‌بندی کرد.

وی با  بیان اینکه درصد قابل ملاحظه ای از افراد در سنین جوانی و پس از آن دچار اختلالات چند عاملی هستند تاکید کرد: شواهد نشان می‌دهند که اغلب بیماری‌های شایع در افراد بالغ به ویژه بیماری‌های ایسکمیک‌ زودرس قلبی، فشار خون بالا، دیابت و اختلالات روانی و ذهنی مربوط به اختلالات چند عاملی است.

روان نژاد: چگونگی به ارث رسیدن اختلالات چند عاملی نسبتا پیچیده است چرا که عوامل محیطی نیز در بروز این اختلالات بسیار موثر هستند.

وی یادآور شد: البته سهم نسبی عوامل محیطی و ژنتیکی در بروز بیماری‌های چند عاملی از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

روان‌نژاد خاطر نشان کرد: برخی از شواهد نشان می دهند که درصد قابل ملاحظه ای از سرطان‌ها نیز مربوط به اختلالات چند عاملی است و در واقع عوامل ارثی در بروز سرطان‌ها می توانند نقش مهمی داشته باشند./ع2
برچسب ها: ارث ، خون ، اختلال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.