سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اكبر نبوي:

لزوم توجه به مقاومت 500 ساله در خلیج فارس

خلیج فارس عرصه حیات و زیست هزارساله ایران است، به همین دلیل است که آن را فارس یا پارس نامگذاری کردند و جشنواره خلیج فارس باید بتواند در بخش‌های پژوهشی تصویری از مقاومت 500 ساله مردم ایران برای حفاظت از این بخش مهم ایران به نمایش درآورد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد اطلاع رساني سومين جشنواره فرهنگي هنري خليج فارس؛ اکبر نبوی گفت: طبیعتا جشنواره‌های فرهنگی هنری به اعتبار این که حداقل یادمان یک مساله بسیار مهم هستند، نقش قابل توجهی می‌توانند در حفظ یک نام، پدیده یا واقعه، جغرافیا، حتی اعتقاد و یک باور داشته باشند. از این زاویه به نظرم برپایی هر جشنواره ای اگر متناسب باشد با موضوعی باشد از ارزش و اهمیت بسیار زیادی برخوردار است اما گاهی ممکن است ما با غفلت و سهل انگاري یک نام بلند و یا یک موضوع بسیار خطیر و حساس را با برگزاری جشنواره کم‌رمق، خدشه‌دار کنیم.
وي ادامه داد: به همین دلیل معتقدم بايد مواظب باشیم که درباره چه موضوع و چه منطقه ای با کدام اهمیت داریم جشنواره برگزار می‌کنیم. خدای نخواسته اگر هدف مان اضافه کردن یک عنوان به سیاهه فعالیت‌هایمان باشد، ما نه تنها خدمت نکردیم بلکه حتي به آن موضوع لطمه هم زده‌ایم.
اين نويسنده در پاسخ به اين پرسش كه چه راهكارهايي براي برگزاري بهتر جشنواره خلیج فارس وجود دارد، عنوان كرد: به نظر من جشنواره خلیج فارس باید بتواند حداقل بخشی از مقاومت پانصد ساله را هم تجلی بدهد. در واقع یک رجوع تاریخی جدی هم به این مقاومت پانصد ساله داشته باشد و از طرف دیگر برپایی جشنواره اگر به غیر از خدمات اجتماعی و عمومی، همراه با خدمات مناسب به مردمی که در بنادر حاشیه خلیج فارس و همین طور جزایر خلیج فارس زندگي مي كنند نباشد، انگار صرفا یک نمایش برگزار شده است.
وي افزود: در کنار برگزاري اين جشنواره هر ساله، مردم شهرها و مناطق جنوب کشور باید ببینند که کشور چقدر به فکر آنهاست. در واقع اگر خلیج فارس ارزشمند است، فرزندان خلیج فارس را هم باید قدر بدانيم و کرامتشان حفظ شود.
نبوي عنوان كرد: بخش هاي پژوهشي متعدد به عنوان مثال مانند «مقاومت پانصد ساله مردم جنوب علیه نیروهای متجاوز» می‌تواند جزو سر فصل‌های مهم جشنواره باشد. البته بخش‌های فرهنگی و هنری در جایگاه خود باقی بمانند و حتی محصولات فرهنگی و هنری حاصل از این جشنواره می‌تواند یکی از منابع جدی و تاثیرگذار اینترنتی ایرانی‌ها در ارتباط با خلیج فارس باشد.
وي در مورد اهميت خليج فارس يادآور شد: تنها منطقه از کشور ما که برای حفظ تمامیت ارضی آن نزدیک به پانصد سال مقاومت مستمر داشته ايم ، خلیج فارس است. یعنی اگر مقاومت مردم جنوب را در مقابل پرتقالی‌ها و هلندی‌ها نکته آغاز اين مقاومت قلمداد کنیم تا شهادت شهید مهدوی که در جنگ و مدافعه با نیروهای آمریکایی متجاوز خلیج فارس در سال 67 شهید شد، نزدیک به پانصد سال است. حتی هنوز هم مقاومت میهنی در خلیج فارس به اشکال مختلف وجود دارد و همین ادعاهای گزاف و پوچی که کشور کوچک امارات نسبت به سه جزیره دارد، تداوم همان جریان مقاومت میهنی پانصد ساله است.
اين روزنامه نگار با بيان اينكه خلیج فارس به عنوان بخشی از کشور ایران همچون وجب به وجب اين خاك یک میراث بسیار گرانبهاست، اظهار كرد: خوشبختانه در طول هشت سال دفاع مقدس آن نسل غیور و غیرتمند اجازه ندادند که بعد از سه قرن یک وجب از خاک این کشور تجزیه شود. ما در ارتباط با جغرافیای طبیعی و سیاسی کشور باید بیش از آنچه تصور می کنیم غیرت به خرج بدهیم. هر کس در هر جا که هست، چه مسئول باشد و چه غیر مسئول در این زمینه باید کاری بکند.
وي در پايان عنوان كرد: به هر حال خلیج فارس عرصه حیات و زیست هزار ساله ایران است به همین دلیل است که آن را فارس یا پارس نامگذاری کردند. این میراث را به هر شکلی که برایمان امکان پذير است، باید حفظ بکنیم و با یک عزم جمعی و ملی به این کشورهای حاشیه خلیج فارس بگویيم که اگر قرار باشد تاریخ ملاک قضاوت قرار گیرد، اسمی از آنها باقی نخواهد ماند. اگر قرار باشد معیارهای حقوق بین الملل مورد قضاوت قرار گیرد آنها حرفی برای گفتن ندارند. از هر زاویه که به خلیج فارس نگاه کنیم، خلیج فارس، خلیج فارس است و همین هم می ماند./ص
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.