سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمريکا و انگليس بايد خلع سلاح هسته اي شوند

کارشناس انگليسي در گفتگو با شبکه تلويزيوني بي بي سي گفت، آمريکا و انگليس که به جاي خلع سلاح هسته‌اي، به تقويت قابليت‌هاي هسته‌اي خود مي‌پردازند، در حقيقت، به گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي در جهان کمک مي‌کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني بي بي سي ؛ "شان لِي"، مجري برنامه "هارد تاک" بي بي سي، ابتدا گفت، اصلِ "خطر  قطعي نابودي متقابل"، يعني نابوديِ هر دو کشوري که از سلاح‌هاي هسته‌اي عليه يکديگر استفاده کنند، باعث ممانعت از درگيري ميان آمريکا و شورويِ سابق و حفاظت از صلح در دوران جنگ سرد که اين دو کشور در مقابل هم قرار داشتند، شد. اين در حالي است که شوروي سابق ديگر وجود ندارد و ماهيت خطري که جهان با آن مواجه است، تغيير کرده است. 

مجري پرسيد آيا هنوز اصلِ بازدارندگي هسته‌اي، معقول است؟ مثلاً کره شمالي، قدرت جديد هسته اي در جهان به حساب مي‌آيد و به نظر مي‌رسد چين نيز قول‌هاي سابق خود را که هرگز از سلاح‌هاي هسته‌اي اش، به صورت ابتدايي استفاده نخواهد کرد، کنار گذاشته است. انگليس نيز در نظر دارد، زيردريايي‌هاي هسته‌اي خود را با سامانه هسته‌اي جديد جايگزين کند. حتي از باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، نيز اين سؤال پرسيده مي شود که چرا در حال مدرنيزه کردنِ بخشي از زرادخانه هسته‌اي اين کشور است؟
 
"کيت هادسون"، دبيرکل انجمن خلع سلاح هسته‌اي که از حاميان و مبلغان خلع سلاح هسته‌ايِ تمامي کشورهاي جهان است گفت، اگر ما از همين امروز اقدام به خلع سلاح هسته‌اي در دنيا نکنيم، سرانجام از اين سلاح‌ها، به صورت عمدي يا تصادفي، استفاده خواهد شد که تبعاتي جبران‌ناپذير درپي خواهد داشت. 

وي افزود، پيمان ان پي تي کشورهاي داراي سلاح‌هاي هسته‌اي را نيز موظف کرده که تلاش‌هاي همراه با حسن نيت خود را براي کاهش تسليحات هسته‌اي شان بکار بندند. وي سپس با حالتي تمسخر‌آميز افزود، به نظر من، تلاش انگليس براي جايگزيني سامانه هسته‌اي زيردريايي‌هاي ترايدنتِ اين کشور با سامانه هسته‌اي مدرن‌تر، تلاشِ همراه با حسن نيت براي کاهش سلاح هاي هسته‌اي توسط انلگيس، به حساب نمي‌آيد. 

هادسون اضافه کرد، کره شمالي قبلاً عضو ان پي تي بود، اما در اوايل دهه اول قرن بيست و يکم ميلادي، هنگامي که جرج بوش، رئيس جمهور وقت آمريکا گفت، کره شمالي بخشي از محور شرارت است، در پي آن، کره شمالي از پيمان ان پي تي خارج شد و اعلام کرد که (با توجه به مواضع خصمانه آمريکا عليه اين کشور) به نيرويي بازدارنده نياز دارد و لذا در نظر دارد سلاح‌هاي هسته‌اي را براي امنيت خودش توليد کند. 

کيت هادسون تأکيد کرد، کره شمالي نيز دقيقاً از همان استدلال‌هاي مربوط به بازدارندگي و امنيت ملي که ما (انگليس) و ساير کشورهاي هسته‌اي براي عدم خلع سلاح هسته‌اي بکار مي‌بريم، استفاده مي‌کند. وي افزود به نظر من، داشتن سلاح‌هاي هسته‌اي براي تمامي کشورها دقيقاً به يک اندازه اشتباه و غيراخلاقي است. هادسون خطاب به کارشناس مخالف خلع سلاح هاي هسته اي همه کشورهاي جهان گفت، شما تاريخ را مطالعه کرده‌ايد و قطعاً قبول داريد، تنها کشور جهان که در طول تاريخ از سلاح هسته‌اي استفاده کرده، آمريکا بوده است. وي تأکيد کرد، آمريکا از سلاح‌هاي هسته‌ايِ خود، که آن را اصطلاحاً بازدارنده‌ي هسته‌اي (نه تهاجمي) مي‌خواند، عليه کشوري (ژاپن) استفاده کرد که هيچگونه سلاح هسته‌اي در اختيار نداشت!  

"کيت هادسون" خطاب به موري گفت، نقطه نظرات شما شايد در يک دهه پيش، در اکثريت قرار داشته بود، اما اکنون اينگونه عقايد در اقليت قرار دارند. هادسون افزود، مثلاً نظرسنجي‌هاي اخير در انگليس نشان مي‌دهد که اکثريت مردم اين کشور خواهان برچيده شدن سامانه ترايدنت و جايگزين نشدن آن با هر سامانه هسته‌اي ديگري هستند. همچنين نظرسنجي‌هاي بين‌المللي نشان مي‌دهد، اکثريت مردم جهان با خلع سلاح کامل هسته‌ايِ تمامي کشورهاي دنيا موافقند. لذا مخالفان خلع سلاح هسته‌اي يا کشورهايي که خواهان تقويت سامانه‌هاي هسته‌ايِ خود هستند، در حقيقت، در اقليت قرار دارند. 

مجري افزود، پيمان ان پي تي که در سال 1970 ميلادي منقعد شد، قادر نبوده جلوي اشاعه سلاح‌هاي هسته اي را بگيرد، زيرا هر کشوري که به دنبال جنگ‌افزار هسته‌اي بوده، اين پيمان را امضا نکرده، يا پس از امضاي اين معاهده، آن را ترک کرده است. آيا مشوق‌هايي وجود دارد که بتواند برخي از کشورهاي جهان را قانع کند، از جنگ افزار هسته‌اي و توليد آن، دست بردارند؟ 

کيت هادسون پاسخ داد، البته کشورهايي بوده‌اند که چنين کرده‌اند. مثلاً آفريقاي جنوبي پس از سپري کردنِ دوران آپارتايد و همچنين برخي از کشورهاي جدا شده از شوروي سابق، از سلاح‌هاي هسته‌اي خود، کاملاً دست کشيدند. برخي ديگر از کشورهاي جهان نيز که داراي قابليت‌هاي نزديک به دستيابي به سلاح‌هاي هسته‌اي بودند، از اين فناوري، صرفنظر کردند. 

هادسون افزود هزينه سامانه هسته‌اي ترايدنت و سامانه هسته‌اي جايگزين آن، براي انگليس بسيار سنگين است، و حتي باعث کاهش بودجه ارتش اين کشور در رابطه با سلاح‌هاي مفيدِ متعارف شده است. از همين رو، شماري از شخصيت‌هاي ارشد نظامي انگليس مي‌گويند، ما بايد سامانه ترايدنت را کلاً برچينيم، زيرا اين سامانه از لحاظ نظامي بي‌فايده است و بودجه‌هاي مربوط به آن يا ساير سامانه‌هاي هسته‌اي جايگزينِ آن را صرف تقويت قدرت دفاعي (غيرهسته‌اي) انگليس کنيم. حتي خودِ دولت انگليس در گزارش راهبرد دفاعي اش که در دو سال پيش منتشر کرده بود، تهديد هسته‌اي را يک رتبه پايين آورده و آن را در رده دومِ تهديدات بين‌المللي عليه انگليس، پس از جنگ سايبري، تروريسم، شيوع بيماري‌هاي فراگير و تغييرات آب و هوايي زمين، که بالاترين سطح مخاطرات عليه انگليس به حساب مي‌آيند، قرار داده بود. 

کيت هادسون در رابطه با پيشنهاد بمباران تأسيسات هسته‌اي کشورهايي مانند ايران گفت، به نظر من بمباران کشورها راه صحيحي براي حل و فصل مشکلات بسيار پيچيده‌ي منطقه‌اي نيست، بلکه ما بايد جلو شيوع سلاح‌هاي هسته‌اي را از طريق ديالوگ و روند گفتگوهاي مسالمت‌آميز بگيريم. ما بايد آگاه باشيم، قدم‌هايي که خودمان (انگليس) برمي‌داريم، پيامدهايي به دنبال دارد. مثلاً اگر ما امروز تصميم بگيريم سامانه هسته‌اي ترايدنت را با سامانه هسته‌اي جديدي در انگليس جايگزين کنيم، ما خودمان به گسترش سلاح‌هاي هسته اي در جهان کمک کرده‌ايم.  
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.