سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

چوم سوزی بزرگ، نتیجه مثبتی برای مقابله با سرمازدگی باغات ندارد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس آزمایش های به عمل آمده برخلاف تصور كشاورزان چوم سوزی بزرگ (آتشی كه برای مقابله با سرمازدگی در باغات برپا می شود) نتیجه مثبتی برای مقابله با سرمازدگی باغات ندارد.

حسین برزگر افزود: سازمان جهاد كشاورزی با همكاری اداره كل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری در حال اجرای آزمایش روش های مختلف كوتاه مدت مقابله با سرمازدگی و مقایسه اثرات آنهاست.
وی اظهار داشت: بر اساس برخی نتایج حاصله از این آزمایش، آتش بزرگ به دلیل جریان همرفتی كه ایجاد می كند، سرمازدگی را تشدید و در مواقعی خسارت وارده به باغات را افزایش می دهد.
چوم سوزها شب ها و مواقعی از بهار كه خطر سرمازدگی سردرختی ها وجود دارد، هیزم جمع آوری شده را آتش می زنند و دود و گرمای حاصل از این آتش افروزی، با باد به روستاهای پایین درّه نفوذ می كند تا سراسر درّه را دود چوم سوزاندن فرا گیرد و خطر سرمازدگی از میان برداشته شود.
برزگر تصریح كرد: اگر كشاورزان از چوم های كوچك به فاصله های نزدیك در باغات استفاده كنند، تاثیر گذارتر از چوم سوزی بزرگ خواهد بود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی استان چهارمحال و بختیاری افزود: این آزمایش از اواخر سال گذشته با پیش بینی اعتباری بالغ بر یك میلیارد ریال آغاز شد.
وی گفت: این تحقیق با مشاركت دو محقق و سه كارشناس در باغات شهرستان سامان در حال انجام است.
برزگر خاطر نشان کرد: نتایج نهایی این آزمایش بزودی اعلام می شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی استان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: از 278 هزار هكتار اراضی كشاورزی این استان 46 هزار هكتار آن به باغات اختصاص دارد.
سرمازدگی بهاره كه باغات را در معرض تهدید قرار می دهد در استان چهارمحال و بختیاری تاپایان اردیبهشت ماه ادامه دارد كه استفاده از بخاری های باغی و كشت ارقام دیرگل درختان از راهكارهای موثر شناخته شده در این استان برای مقابله با سرمازدگی است. /س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.