سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرلشکر فیروزآبادی در دانشگاه امام حسین(ع):

مسائل فرهنگی و تربیت و تعلیم در رأس امور کشور است

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه موضوع تربیت و تعلیم، انسان است و هدف اساسی از تربیت و تعلیم انسان‌سازی است، گفت: دانشگاه‌ها کانون تربیتند و مسائل فرهنگی و تربیت و تعلیم در رأس امور کشور است.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، سرلشکر "سید حسن فیروزآبادی" رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، صبح امروز در جمع اساتید، مربیان و دانشجویان دانشگاه افسری و پاسداری امام حسین(ع) سپاه پاسداران اظهار داشت: خداوند اولین معلم و تربیت‌کننده است و بنابراین بالاترین افتخار و زینت اساتید و معلمان این است که خدای تبارک و تعالی تربیت‌کننده‌ای والاست.

وی در ادامه با اشاره به بیانات امام راحل ادامه داد: ایشان نقش معلم در جامعه را نقش انبیای الهی می‌دانستند و نیز فرمودند "انبیا معلم بشر بوده و بعد از آن‌ها روحانیت و مراجع و بعد از آن‌ها معلمین علوم مختلف نقش هدایت‌کننده را بر عهده دارند".

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد: امام خامنه‌ای می‌فرماید انسان باید علم را از هر کس که آن را در اختیار دارند یاد بگیرد، بدین معنا که هر کس علمی در اختیار دارد باید شاگردی وی را انجام داد و فرقی نمی‌کند آن علم در کجا باشد. برای به دست آوردن علم باید رفت. هم‌چنین ایشان در دیدارهای مستمری که طی سه سال گذشته با معلمان داشتند همواره از آن‌ها خواستند که امانت‌دار شایسته‌ای برای فرزندان این ملت باشند و از شاگردان و دانشجویان خود یک شخص متدین بسازند و آن‌ها را نجیب، شریف، دارای اعتماد به نفس، علاقه‌مند به کار، عالم و فکور تربیت کنند تا به مصالح کشور توجه داشته و در راه پیشرفت آن بکوشند. این تصویری است که نایب امام عصر(عج) برای تکلیف مربی و معلم ترسیم کرده است.

فیروزآبادی افزود: نگارش جزوه و کتاب، درس دادن، اسلاید گذاشتن و غیره مقصود نیست، به طور کل راهکارهای آموزشی مهم است، اما مقصود نیست، بلکه محصول "مقصود" است. نایب امام زمان(عج) سفارش می‌کنند که من از شما انسان‌هایی مجاهد، عالم، فکور و علاقه‌مند به مصالح کشور می‌خواهم.

وی در بیان چشم‌انداز رهبری برای نقش مدیران تصریح کرد: تربیت نسلی متدین و آگاه مهم‌ترین وظیفه معلمان است. اگر ما بخواهیم بمانیم کرامت داشته و بازیچه دست دیگران نشویم باید بتوانیم از علوم دست بشری استفاده کنیم. یکی از شاخصه‌های تربیت اسلامی این است که انسان‌های خالی از غرور تربیت کرده که ریشه در گذشته داشته اما در دنیای امروز زندگی کنند، به گذشته افتخار داشته باشند، در امروز زندگی کنند و بر افق درخشان آینده هم بنگرند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بیان معنای تربیت که از دیدگاه رهبری ارائه شده اظهار داشت: رشد، نمو و حرکت به سمت هدف و غایتی که آنشی کمال خود را در آن بازیابد به عنوان مثال تربیت یک نهال به این معناست که این نهال را رشد و نمو داده تا برگ و بن پیدا کند و علاوه بر زیبایی ظاهری شکل ظاهری خود را یافته و میوه‌اش هم شیرین باشد. موضوع تربیت و نظم انسان است موضوع تربیت و تعلم و هدف مربی انسان سازی است.

وی در بیان اهمیت تربیت و تعلیم گفت: تربیت باید اسلامی باشد که این مسئله شامل دو مورد الهی بودن و همین‌طور شمول و جامعیت داشتن است، بدین معنا که اسلام و قرآن مشمول تربیت‌های عالی است و الهی بودن باید به صورت سیاسی و ولایی باشد؛ این مسئله اصل شناخت از مکتب اسلام بوده، بدین صورت که در اسلام همه فیوضات از جانب خداوند است، اما مراحلی دارد، زیرا فیض از جانب خداوند متعال به صورت مستقیم به بشر اعطا نمی‌شود، بلکه ابتدا به پیامبر وحی شده و پس از پیامبر به آینه ولایت و سپس از ولی به انسان می‌رسد؛ جامعیت شمول بودن درک این مطلب است.

فیروزآبادی بیان کرد: امام راحل فرمودند که دانشگاه‌ها کانون تربیتند، برای ساختن انسان به وجود آمده‌اند، وقتی که اسم دانشگاهی را به عنوان مثال تربیت پاسداری امام حسین(ع) می‌گذاریم به این معناست که مِی‌خواهیم انسانی از جنس امام حسین(ع) تربیت کنیم. مسائل فرهنگی و تربیت و تعلیم در رأس امور کشور است، زیرا عصر، عصر آموزش است؛ هر چیزی را که می‌خواهید در جای خود موفق و انقلابی باشد باید آموزش داشته و تربیت شود. نکته بسیار مهم که ویژگی ممتاز مکتب تشیع است این است که از نظر اسلام، تعلیمی بودن تفکر و تعقل کافی نیست، بلکه باید شخص را وادار به تفکر و تعقل کنیم.

وی با بیان این که در اسلام برترینِ عبادات تفکر است و هیچ عبادتی با تفکر قابل مقایسه نیست، اظهار داشت: همان‌گونه که در مفاتیح آورده شده، بهترین کارها تفکر و تعقل است؛ تفکر علاوه بر نتایجی که بر آدمی دارد باعث به نتیجه رسیدن انسان می‌شود، اما انسان متفکر یکباره به وجود نیامده و فهم نیز یکباره توسعه پیدا نمی‌کند، بلکه با تفکر فراوان است که متفکر پیدا می‌شود با تفکر و تعقل سلول‌های عصبی مغز شاخه‌های و ارتباط قوی برقرار می‌کنند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مورد دیدگاه و مناظر تربیتی گفت: به واقع تربیت چیزی جز پرورش دادن استعدادهای موجود در باطن انسان‌ها نیست اگر انسان چیزی هم از خارج می‌آموزد به این دلیل است که آموخته‌ها و اطلاعات خود را بر فطریات خود افزوده و از امتزاج و در هم رفتن آن‌ها نیروی بیشتری بگیرد و طریق کمال را سریع‌تر طی کند علوم امروزی همگی بر مبنای حکمتند، به این معنا که کار را درست، عقلانی و منطبق با دستورالعمل انجام دهند.

وی با اشاره به سخنانی از شهید آیت‌الله مطهری ادامه داد: خداوند فطرت انسان را دارای استعدادهای بالقوه فراوان و پیچیده قرار داده تا آن اندازه که هر انسانی می‌تواند به کمال برسد. خداوند می‌فرماید الگوی شما پیامبر است. اسوه‌های ما ائمه اطهار و امامان بوده و اسوه امروز ما امام زمان(عج) است. ظرفیت رسیدن به اسوه در همه انسان‌ها موجود بوده و تربیت اول زنده کردن این‌هاست. به عنوان مثال چگونه یک قهرمان ورزشی خود را پرورش می‌دهد تا بدن خود با ورزش هماهنگ شود. "شهید مطهری" نیز همیشه می‌گفتند باید تربیت و پرورش استعدادها مورد توجه باشد؛ مربی باید در ابتدا انسان را از استعدادهایش مطلع کرده سپس آن استعدادها را پرورش داده و بعد موانع رسیدن به آن استعدادها را بردارد.

فیروزآبادی خطاب به اساتید دانشگاه تربیت افسری امام حسین(ع) گفت: شما باید علوم، اطلاعات و روش‌های مختلف را به سربازان بیاموزید تا راهنما و نردبان رشد استعدادهایشان شود. "تعلیم" هادی تربیت بوده، و "تربیت" رشد استعدادهای خدادادی انسان‌هاست. هر چه علم و آموزش بیشتر شود با فطریات درونی انسان‌ها آمیخته و موجب پیمودن سیر تکاملی و کسب نتیجه بهتر می‌شود شخصی که در حال تربیت است باید دانشجو را به گونه‌ای تربیت کند که مطلب را همین‌گونه نپذیرد و در مورد آن مطلب تفکر و تحقیق کند.

وی در بیان فرق تفکر تربیت اسلامی و بسیجی با سایر تفکرها اظهار داشت: در اسلام خداوند، پیامبر و ائمه اطهار بزرگانند طرح و نمادی که متعلق به جمهوری اسلامی ایران است باید خود را نشان دهد باید بیان کند که متعلق به اسلام و ضد استکبار است. نمادی که شما تربیت می‌کنید بر پایه پاسداری است؛ به عنوان مثال خاتمی، رفسنجانی و احمدی‌نژاد رؤسای جمهور ایران هستند، هر کجا رفتند از آن‌ها استقبال شد، زیرا عطر خمینی(ره) داشته و منتسب به ایران بودند، نماینده شهدای ایران بودند پاسداری که ما تربیت می‌کنیم باید رنگ و بوی امام(ره)، ایمان و شکست‌ناپذیری داشته باشد و وظیفه شما این است که به این مسئله جامع عمل بپوشانید. مکارم اخلاق باید در فرد ایجاد شده و تعهد دینی داشته باشد، بدین معنا که بر اساس ولایت منظم باشد.

فیروزآبادی با اشاره به سه اصل عقلانیت، تقوا و اخلاق تصریح کرد: عقلانیت ویژگی ممتاز تشییع و تقوا درس ممتاز پیامبران است. اخلاق مصونیت در برابر موانع رشد و تهاجم انواع میکروب‌های فرهنگی همین‌طور ترس، جرم، خودخواهی، غرور و غیره است. در مورد اخلاق باید به این نکته توجه داشت که ریختن جزو و اطلاعات در مغز دانشجو کافی نیست، بلکه باید او را وادار به تفکر کرد به عنوان مثال پزشکی که این سه اصل تقوا، عقلانیت و اخلاق را نداشته باشد به یک جنایتکار تبدیل می‌شود. اگر عقلانیت، تقوا و اخلاق اسلامی به طور صحیح آموزش داده شود یک پاسدار می‌شود فرزند حسین(ع)، زمینه‌ساز ظهور و سرباز خامنه‌ای.

وی در ادامه در بیان جایگاه معلم در جامعه تصریح کرد: منزلت اجتماعی و دعای عمومی از جایگاه بلند معلمین است، بدین مضموم پیامبر فرمودند در اسلام سه دسته از انسان‌ها جزو پیشکسوتان هستند، امام عادل و معلم خوبی‌ها در جامعه محترمند و کسی که به این افراد احترام نکند منافق است. هم‌چنین معلم خوبی‌ها کسی است که همه جنبندگان عالم، ماهیان دریا و جانداران فضا برای او از خدا آمرزش می‌طلبند، حتی در قرآن کریم آمده است که ملائکه عرش برای مؤمنین استغفار می‌کنند و از مواردی که گناه انسان را پاک می‌کند اعمال حسنه است که یکی از آن‌ها مربی‌گری و استادی است و چه حسنه‌ای بالاتر از مربی‌گری آموزش نظامی می‌تواند باشد. منش مربی این است که تربیت کند؛ اگر معلم دارای سه اصل تقوا، عقلانیت و اخلاق نباشد اثر سازندگی ندارد؛ اگر کسی می‌خواهد منش و بصیرت جامعه را بشناسد باید ابتدا خود را بشناسد.

وی با اشاره به نقش برجسته معلم اظهار کرد: معلم باید به این نقش در ملکوت توجه کند که می‌تواند انسان بسازد، اما اگر خدایی ناکرده توجه نکند انسان مطلوبی را تربیت نمی‌کند. استاد باید همیشه آراسته به فضایل دینی بر سر کلاس حاضر شود یا به‌طور عامیانه مانند گُل سر کلاس رفته و مانند گُل بیاید بیرون. شهید آیت‌الله مطهری برخی مواقع ساعت‌ها می‌نشستند و به یک گُل خیره می‌شدند بر پیکر گُل بهشت خدا و چهره محمدی را نظاره می‌کردند، بر گل فاطمه می‌دیدند. گل همیشه به همه لبخند می‌زند حتی وقتی به شخصی که بخواهد پرپرش کند. معلم باید همانند گُل باشد.

فیروزآبادی در بیان گُل بودن معلم تصریح کرد: تواضع، اخلاص، مهربانی، صلابت در مقابل دشمنان، و ایثار که از اساسی‌ترین و بالاترین ارزش‌هاست باید در یک معلم، نمود پیدا کند.

وی هم‌چنین در مورد صبر و توکل گفت: صبر و توکل، جزئی از آموزه‌های ماست، اما باید به این نکته توجه کنیم که این موارد جای خود را دارد. انسان اول باید اراده کند، همان‌گونه که در کتابی از فرزند شهید مطهری که با همین مضمون به چاپ رسیده آمده است باید هر چه در توان داریم بگذاریم و برای به دست آوردن موفقیت، توکل کنیم در آن صورت امداد غیبی می‌رسد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پایان در بیان خصوصیات یک مربی نظامی اظهار داشت: یک مربی نظامی باید از فضایل عقیدتی، اخلاقی و علمی بهره‌مند بوده و بیانی خوب و انضباط ظاهری داشته باشد. تربیت و تعلیم از رهنمودهای مقام معظم رهبری از اولین مؤلفه‌های آمادگی رزمی- آموزشی است. باید به این نکته توجه کنیم که تزکیه و تعلیم مقدم است. هر فرمانده‌ای می‌داند که یک رزمنده باید قدرت داشته باشد اسلحه را بردارد، اما باید بتواند با توکل به خدا و امداد غیبی، یک لشکر را از بین ببرد. تدبیر مقام معظم رهبری این است که باید با عقل و فن کار کنیم. تعلیم، آمادگی، علم و فن باید تا آخرین لحظه به کار گرفته شوند.

انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.