سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/

سمنو پزی، رسمی شیرین در آذربایجان غربی

پخت سمنو در خانه ای که صاحبش آمادگی لازم را دارد آغاز می شود به این ترتیب که چند زن خبره و استاد در آن خانه جمع می شوند و مقدار گندم لازم آماده می کنند سپس وضو گرفته و نیت می کنند، گندم ها را در سینی می ریزند، آب لازم را به آن می افزایند تا خیسانده شود و روی سینی ها را ، با دستمال می پوشانند و سپس آنها را در اتاقی قرار می دهند تا تبدیل به سبزه شود، از این روز تا آماده شدن سبزه ها هیچکس که غسل و وضو ندارد، حق دیدن سینی های سبزه مخصوص سمنو را ندارد .


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه در شب موعود، خانم های مسئول پخت سمنو، در خانه ای قرار است سمنو ان جا پخته شود جمع می شوند و گندم سبزه شده را می شویند و سپس در هاونگهای بزرگ می ریزند.

گندم سبزه شده در هاون، توسط هفت دختر دم بخت، یا دختر نا بالغ، که آمادگی این کار را دارند ، کوبیده می شود . و به نیابت از تمام کسانیکه حاجتی دارند ، نیت می کنند.

پس از کوبیده شدن سبزه ها، آنها را با دست می فشارند تا شیره گندم سبزه شده خارج شود، بعد پریزان می کنند و بعد از افزودن آب و آرد لازم، آن را در دیگ های بزرگ مسی می پزند.

بعد به نسبت یک به 3 آرد افزوده و در دیگی بزرگ (تی یان ) ریخته و برای پخت روی اجاق قرار می دهند ،زنان و دختران دور دیگ جمع می شوند و با قاشق های چوبی بزرگ – آن قدر آن را به هم می زدنند تا قوام آمده و کمی سفت شود .

معمولا کار پختن سمنو عصر تمام می شود و بعد روی دیگ ها را با سینی می پوشانند.

قرار دادن قرآن، آینه، شمع، شانه، شکلات و یک ظرف آب هنگام دم انداختن سمنو روی در دیگ از جمله آداب آیین سمنو پزی در آذربایجان غربی است.

برخی مردم در آذربایجان غربی اعتقاد دارند که در پایان کار سمنوپزی وقتی که همه خواب رفتند، حضرت فاطمه زهرا (س) می آید، و به این نذورات سرکشی می کنند و با دست های مبارکش ، روی سمنو آثاری می گذارد.

درسال های گذشته زنان نمایشی را هم در جوار پخت سمنو اجرا می کردند و پس از این که سمنو پخته شد هر یک از زنان سهم خود را برداشته و مقداری را هم در بشقاب و کاسه ای کشیده و به میمنت و مبارکی بین فامیل و دوست و آشنا احسان مي كردند.

طبق رسم معمول هنگام برگرداندن ظرف سمنو باید جای آن را با جفتی جوراب، مقداری کشمش و... پر کرده و تحویل مي دهند.

مراسم سمنو پزی علاوه بر خواص بسیار مفید این خوراکی خوشمزه، مانند درمان سوءهاضمه، نازایى، ، سنگ کیسه صفرا و اختلال صفرا، پادرد، کندى ضربان قلب، ریزش مو، لاغرى، یبوست، واریس، قندخون و دیابت، رشد قد، بى خوابى عصبى، احتلام، تصلب شرائین و کلسترول، ضعف حافظه، بیماران دوره نقاهت و هزاران اثر شفابخش دیگر،اثرات اجتماعی زیادی از گذشته و حالا دارد.

دور هم جمع شدن و افزایش روحیه مشارکت در انجام کارها، افزایش نشاط و شادی به دلیل انجام مراسم های شاد در طول پخت سمنو از فواید انجام مراسم سمنو پزی است که متاسفانه در حال فراموشی است./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ستایش
۱۹:۲۴ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
خیلی خوب بود ومن این را دوست دارم
حنانه
۲۳:۴۲ ۰۷ مهر ۱۳۹۳
اداب سمنو پزی شما درست نیست افرادی هستند که سا یت ندارن اما سمنو را خیلی بهتر از شما می پزند و چرا توی سایت نمی زارن زیرا کارشان برای رضای خداست وخیلی ها سمنو رو ۱ به ۸ میپزند نه ۱ به۳