سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

عدم نصب تابلو در مراکز درمانی ترک اعتیاد زنان

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: براساس آمارهای ارایه شده هم اکنون 657 هزار معتاد زیر پوشش 3940 مرکز درمانی قرار دارند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، تا پایان برنامه توسعه پنج ساله باید 40 درصد از جمعیت کشور تحت آموزش برنامه‌های پیشگیری قرار بگیرند، بابک دین‌پرست در جلسه کمیته مبارزه با موادمخدر استان زنجان، افزود: بر اساس هدف‌گذاری‎هایالانه هشت درصد از آن تحقق یابد که امسال سال سوم اجرای این سند است و پس از آن برنامه‌های پایش و ارزیابی میزان اثربخشی آن اجرا خواهد شد و برای پر کردن خلاء‌های این سند، کارگروه سند پیشگیری تشکیل شد که تا چند هفته آینده اولین جلسه کارگروه آن دایر می‌شود.

وی افزود: سال گذشته 10 میلیارد تومان اعتبار در سطح کشور برای مبارزه با موادمخدر هزینه شد که بیشتر این اعتبارات به آموزش و پرورش اختصاص یافت و استانداران نیز موظف شده‌اند که 10 درصد از اعتبارات فرهنگی استان را به این کمیته اختصاص دهند.

به گفته دین‌پرست، از سوی دیگر چند کار مهم در کمیته پیشگیری انجام شده است که از آن جمله برگزاری برنامه‌های پیشگیرانه برای دانش‎آموزانی که خانواده معتاد دارند و آموزش و درمان دانش‎آموزان معتاد است.

وی ادامه داد: همچنین در نظر گرفته شده است که برای افراد معتاد برنامه‌های سوادآموزی حتی در مراکز اقامت میان‌مدت و بلندمدت اجرا شود و از ظرفیت روحانیون نیز در این مراکز استفاده خواهد شد و این در حالی است که 3940 مرکز درمان اعتیاد در کشور وجود دارد که 657 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر خاطر نشان کرد: مراکز درمان اجباری در 18 استان کشور وجود دارد و با توجه به اینکه استان زنجان استان سی و یکم کشور در مصرف موادمخدر است، نیازی به تأسیس مرکز درمانی اجباری در این استان نیست.

این مقام مسئول، خاطرنشان کرد: خطر جدی برای استان، مصرف نوع مواد است و با توجه به آمار موجود 20 درصد مصرف مربوط به شیشه است که در کمتر استانی این موضوع دیده می‌شود و تهدیدی جدی برای استان محسوب می‌شود. از سوی دیگر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نمایندگی از دولت موظف است که اعتبارات لازم را برای درمان معتادان بی‌بضاعت تأمین کند که سال گذشته اعتبارات خوبی در این زمینه تخصیص یافت.

وی اظهار کرد: بررسی جدی در خصوص وضعیت زنان معتاد باید در اولویت کار کمیته مبارزه با موادمخدر استان قرار گیرد و پس از بررسی وضعیت اعتیاد زنان، نسبت به تأسیس مرکز درمانی ویژه زنان اقدام شود، زیرا زنان شرایط خاصی برای درمان دارند و در مراکز درمانی آن‌ها برای حفظ شخصیت زنان نباید تابلو نصب شود.

دین‌پرست تصریح کرد: سال گذشته 2 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار به سمن‌های فعال و مشارکت‎های مردمی ارائه شد و در حوزه درمان نیز چهار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت که نسبت به سال 90 حدود 33 درصد افزایش اعتبار داشت. از سوی دیگر با بررسی‎های انجام شده 852 مرکز غیرمجاز در کشور وجود داشت که اعلام شد باید مجوز بگیرند و هم‌اکنون 400 مرکز از میان آن‌ها تعطیل شده و 224 مرکز در پروسه دریافت مجوز قرار دارند.

وی یادآور شد: مهم‎ترین بحث برای ماندگاری معتادان، بهبود یافتن وضعیت اشتغال آن‌ها است و این موضوع محقق نمی‎‌شود، مگر با ایجاد زمینه پذیرش معتاد درجامعه که در این زمینه دولت باید پیش‌قدم باشد، به همین دلیل مصوب شده است که 5 درصد از بودجه اشتغال کشور به معتادان بهبود یافته تخصیص یابد.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین با اشاره به فعالیت 1208 سمن در حوزه درمان معتادان در سطح کشور، افزود: سال گذشته اعتباری بالغ بر 28 میلیارد ریال برای فعالیت سمن‌ها تخصیص داده شد.

وی یادآور شد: هم اکنون 54 درصد سمن‌ها در حوزه درمان و مابقی در حوزه فرهنگی و پیشگیری در سطح کشور فعالیت می‌کنند.

دین پرست افزود: سال گذشته 140 میلیارد ریال برای درمان معتادان کشور هزینه شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آن 33 درصد افزایش داشت.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: اعتیاد ، زنان ، مخدر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.