سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در بيانيه تحليلي شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي تشريح شد

تعريف ولايت‌مداري چيست و ما چه وظيفه‌اي در اين خصوص داريم؟

در بيانيه تحليلي شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه های سراسر کشور آمده است: ولايت‌مداري و ولايت‌پذيري كه يكي از ملاك‌هاي اصلي قضاوت ما درخصوص افراد و گروه‌هاست به معناي درست كلمه يعني چه؟ چگونه مي‌توان تشخيص داد كه كسي ولايت‌مدار است يا تظاهر به ولايت‌مداري مي‌كند؟

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران،‌ بيانيه تحلیلی شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه های سراسر کشور  پيرامون يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به شرح زير صادر شد:

بسمه تعالي

در آستانه انتخابات رياست جمهوري يازدهم و در حالي كه كمتر از دو ماه به برگزاري اين انتخابات سرنوشت ساز باقي مانده، شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي در پايان نشست دو روزه خود پس از بحث و بررسي در خصوص فضاي سياسي كشور لازم مي‌داند نكات زير را با ملت سرافراز ايران در ميان بگذارد. سعي شده است با دسته بندي از مخاطبين اين بيانيه، به اختصار نكات مهم گوشزد شود:

الف) نيروهاي انقلابي ، دلسوزان و دلدادگان انقلاب کبیر اسلامي

34 سال از عمر پر بركت انقلاب اسلامي مي‌گذرد و در اين مدت انتخابات‌های متعددي برگزار شده و علاقمندان به آرمان‌هاي انقلاب هر يك به نوعي در انتخابات ايفاي نقش نموده‌اند و هر انتخاباتي به سهم خودش از اهميت و حساسيت خاصي برخوردار بوده است. ولي به صورت طبيعي و طبق سنت‌هاي الهي هرچقدر جلوتر برويم، حساسيت‌ها بيشتر، آزمون‌ها پيچيده‌تر و تشخيص راه درست و دفاع از انقلاب سخت‌تر مي‌شود. خصوصاً آنكه مشي  و رفتار سياسي نيروهاي انقلابی نيز دستخوش تغييرات شده تا حدي كه بازتعريف و بازسازي فرهنگ سياسي كشور امري ضروري مي‌نمايد. در همين راستا سوالات مهمي وجود دارد كه پرداختن و پيدا كردن جواب درست آنها، كمك شاياني به شناخت وظيفه انقلابي در شرايط كنوني و در آستانه انتخابات 92 خواهد كرد. پرسش‌هاي بنیادینی از قبيل:

1-    اين جمله حضرت امام (ره) كه «حفظ نظام از اوجب واجبات است» يعني چه؟ نسبت ما با اين جمله چيست؟ آسيب‌ها و آفت‌هايي كه بايد نظام را در مقابل آنها حفظ كنيم كدامند؟ آيا بي‌توجهي و رعايت نكردن مصلحت انقلاب و مصالح نظام مقدمه ضربه زدن به آن را فراهم مي‌كند يا باعث حفظ نظام مي‌شود؟ چگونه مي‌توان مصلحت انقلاب را تشخيص داد به طوري‌كه به دام محافظه‌كاري نيز نيفتاد؟ جمع بين آرمان‌گرايي و مصلحت‌انديشي چگونه امكان‌پذير است؟ آيا اين كه حضرت امام (ره) فرمودند عكس‌العمل دشمن در قبال اعمال و رفتار ما بايد ما را متوجه درستي يا نادرستي اعمالمان نمايد نشانه و معيار كافي براي تشخيص مصلحت نيست؟ در فعاليت سياسي و اجتماعي و خصوصاً فعاليت انتخاباتي چقدر از اين منظر به صحنه نگاه مي‌كنيم؟ آيا حاضريم منافع و مصلحت افراد، گروه و قبيله خودمان را فداي مصلحت انقلاب كنيم؟...

2-    ولايت‌مداري و ولايت‌پذيري كه يكي از ملاك‌هاي اصلي قضاوت ما درخصوص افراد و گروه‌هاست به معناي درست كلمه يعني چه؟ چگونه مي‌توان تشخيص داد كه كسي ولايت‌مدار است يا تظاهر به ولايت‌مداري مي‌كند؟ اساساً نسبت نيروهاي انقلاب با ولي فقيه چيست؟ آيا مباني نظري اطاعت محض از ولي فقيه در همه عرصه‌هاي رفتاري و انديشه‌اي را بدرستي تدوين و ارائه نموده‌ايم؟ آيا توانسته‌ايم تجربه 34 سال سكانداري كشتي انقلاب و عبور دادن اين كشتي از طوفان‌هاي سهمگين متعدد به بهترين نحو ممكن را به نسل‌هاي جديد كشور منتقل كنيم؟ آيا اين تجربه مديريتي ارزشمند در كنار مباني فقهي ولايت فقيه كافي نيست كه از منظر عقلانيت محض نيز دست ما را براي اثبات كارآمدي حكومت ديني و نظري ولايت فقيه پر نمايد؟ در قبال برداشت‌ها و تعاريف ناقص و اشتباه از ولايت فقيه و ولايت‌مداري از جمله:

-    رابطه ما پدر و فرزندي است
-    ما هميشه به ولايت ارادتمنديم
-    مي‌رويم تلاش مي‌كنيم نظر رهبري را عوض كنيم
-     تقسيم‌بندي مولوي-‌ارشادي از فرمايشات رهبري ‌در عرصه عمل
-    از حكم حكومتي فقط تبعيت مي‌كنيم نه در عرصه‌هاي ديگر
-     درهمه موضوعات بايد صبر كنيم بعد از موضع‌گيري رهبري وارد عمل بشويم
-    حرف رهبري را فقط از لبان مبارك ايشان مي‌شنويم و عمل مي‌كنيم و...

 تعريف درست ولايت‌مداري چيست و ما چه وظيفه‌اي در اين خصوص داريم؟ آيا مطالعه دقيق و كامل فرمايشات ايشان به اندازه‌اي كه به چارچوب انديشه‌اي و سيره رفتاري مقام معظم رهبري شناخت پيدا كنيم و با اعتقاد به نيابت ايشان از امام زمان(عج) اطاعت محض و بدون چون و چرا درخصوص تمامي مطالبات و فرمايشات ايشان داشته تا جايي كه در مواقعي كه ايشان سكوت مي‌كنند راه و موضع درست را فهم كنيم و تشخيص داده ديگران را نيز روشن نماييم وظيفه ما نيست؟ آيا ترويج درست گفتمان امت و امام و تبيين چگونگي تحقق آن وظيفه ما نيست؟ آيا ميزان حركت در راستاي سياست‌هاي كلان نظام و شعارهاي و جهت‌گيري‌هاي اصلي كشور كه مصوب رهبري است مي‌تواند يكي از شاخص‌هاي تشخيص ولايت‌مداري باشد؟ ...

3-    نسبت جنگ نرم و انتخابات 92 چيست؟

 در تعريف فعاليت‌هاي انتخاباتي چقدر دشمن و اقدامات او را تفرس كرده و متناسب با تقابل با دشمن بيروني و عوامل داخلي او عملكرد خودمان را تعريف كرده‌ايم؟ آيا دشمن در تدارك فتنه جديد است؟ عوامل و اجزاي داخلي آن كدامند؟ اساساً در بررسي معادلات سياسي چقدر به رويارويي لحظه به لحظه و تمام عيار نظام اسلامي و نظام سلطه اهتمام داريم؟ آيا دشمن پس از 34 سال شكست و ناكامي در مواجهه با انقلاب اسلامي خصوصاً شكست اخير در تحريم‌هاي فلج‌كننده و پرونده هسته‌اي ايران، در آستانه اين انتخابات حساس و مهم دست از سر ما برمي‌دارد تا ما با خيال راحت به دعواهاي درون گفتماني خودمان پرداختهو انتخابات آرام و بدون چالشي را برگزار كنيم؟ به عواقب ناشي از اختلاف و منازعات سياسينيروهاي انقلاب در بين مردم فكر كرده‌ايم؟ آيا متوجه هستيم كه دشمن سناريوها و اقدامات خود را بر اساس بازخورد وضعيت داخل كشور تنظيم و اجرا مي‌كند؟ برگزاري انتخاباتي كه مايه آبروي نظام شود با مشاركت گسترده و انتخاب فردي كه در تراز دهه چهارم انقلاب باشد چه نقشي در گذراندن كشور، جهان اسلام و دنيا از پيچ تاريخي دارد، در شكل‌گيري سريع‌تر و دقيق‌تر جامعه اسلامي و تمدن اسلامي چطور؟

4-    ملاك‌ها و معيارهاي انتخاب اصلح چيست؟

اگر از 5 مرحله متصور براي تمدن اسلامي (انقلاب اسلامي، نظام اسلامي، دولت اسلامي، جامعه اسلامي و تمدن اسلامي) ما در مرحله سوم هستيم و نقش و رسالت سنگيني نسبت به طي مراحل سوم به بعد داريم كه از مراحل قبلي بسيار سخت‌تر و پيچيده‌تر است آيا اين مسئله در ملاك‌هاي انتخاب رئيس جمهوري يازدهم تاثيري دارد يا ندارد؟ آيا مي‌توانيم و اجازه داريم كهبه حداقل‌ها راضي شويم؟ آيا اگر فرد منتخب با تمام وجود نسبت به اين مسئله معتقد نباشد و يا مباني فكري او خارج از اين چارچوب باشد آيا انتخاب اصلح صورت گرفته است؟

 اگر عملكرد گذشته نامزدی حاكي از پايبندي او به راهكارهاي غربي براي اصلاح امور جامعه باشد و يا توانايي لازم براي بكارگيري ظرفيت‌هاي بالقوه كشور در توليد مدل اسلامي ايراني پيشرفت را از خود نشان نداده باشد و مديريت تحولي و خلاقانه‌اي را از او نديده باشیم  بهصرف "اصولگرا" بودن وي و دوست داشتن و احساس تعلق به او نمي‌توانيم به عنوان اصلح به او رأي دهيم.

اگر فردی روحيه مجاهدت، ازخود گذشتگي و جانفشاني براي انقلاب اسلامي كه تبلور اصلي آن در فتنه، دوران اصلاحات، انحراف، مبارزه با فقر وفساد وتبعیض و 8 سال دفاع مقدس بوده در او كمرنگ باشد اكنون كه انقلاب نياز به گذشتن از جان، آبرو و مال را دارد حتماً نمي‌تواند عملكرد مناسبی از خود نشان دهد و انتخاب اصلح باشد. در حاليكه مقام معظم رهبري فرمودند: گذشتن از آبرو بسيار سخت‌تر از گذشتن از جان است. كما اينكه در دوران اصلاحات و فتنه88 و شكل‌گيري حلقه انحراف لغزيدن بسياري از نيروهاي انقلاب را به وضوح مشاهده مي‌كنيم به همين خاطر نيز در انتخاب اصلح آيا نبايد به گذشته 34 سال و عملكرد نامزدهاي موجود در مقاطع حساس انقلاب(پيروزي انقلاب، جنگ تحميلي، دوران سازندگي، دوران اصلاات، فتنه 88، حلقه انحرافي و مبارزه با باند های قدرت و ثروت ...) نگاهي دقيق داشت؟ و به ميزان هزينه‌اي كه افراد براي انقلاب كرده‌اند نسبت به ديگران امتيازدهي كرد و به همان ميزان نيز آنها را اصلح دانست؟...

5-    جایگاه اخلاق سياسي در انتخابات کجاست؟ اينكه سياست ما عين ديانت ماست يعني چه؟ اينكه حضرت علي (ع) فرمودند اگر قيد و بند اسلام را رعايت نمي‌كردم معاويه در جنگ سخت و نرم و عمليات رواني حريف من نمي‌شد يعني چه؟ آيا ما برايرسيدن به پيروزي در انتخابات و رأي‌آوري نامزد مدنظرمان مجاز به استفاده از هر شيوه و روشي هستيم؟ آيا هدف وسيله را توجيه مي‌كند؟ آيا ما قائل به سياست ماكياولي هستيم يا سياست اسلامي؟ اينكه امام صادق(ع) فرمودند يكي از نشانه‌هاي چهارگانه دينداري اصلي و دستيابي به جوهر دين صداقت است امروزه چقدر در رفتار سياسي ما نقش دارد؟ چقدر مقيد به پرهيز از قول به غير علم هستيم كه مثل نماز واجب است؟ قضاوت¬هاي ما نسبت به افراد ومجموعه‌ها چقدر براساس واقعيات و جمع‌بندي نقاط قوت و ضعف است و چقدر براساس حب و بغض¬هاي شخصي؟ چقدر با پيش‌داوري و ذهنيت¬هاي كاذب راجع به ديگران قضاوت مي‌كنيم؟ چقدر حاضريم سخن مخالف خود را بشنويم؟ جزم‌انديشي و مطلق‌انگاري و حق‌پنداري كساني كه به آنها علاقه داريم چقدر است؟ چقدر روي حرف و موضع خودمان تصلب داريم؟ آيا رفتار ما احساسي و عاطفي است يا عقلاني وعادلانه؟ آيا همين احساسات وعاطفه و دوست داشتن‌ها مانع از كشف حقيقت نمي‌شود؟ آيا حضرت علي(ع) نفرمودند «دوست داشتن چيزي باعث كوري و كري نسبت به آن مي‌شود»؟ آيا اين حديث شامل كساني كه هنوز نمي‌خواهند باور كنند ارتجاعی در اصولگرایی و انحرافي در دولت رخ داده است نمي¬شود؟...

 ما دانشجويان بسيجي اعتقاد داريم كه پرداختن به سوالاتي از اين قبيل براي همه دلسوازن انقلاب اسلامي خصوصاً نسل جوان، احزاب سياسي اصولگرا و تشكل‌هاي دانشجويي واجب بوده و در اين صورت است كه گفتمان انقلاب اسلامي آسيب‌زدايي شده و انشاء... انتخابات امسال مايه آبروي نظام اسلامي خواهد شد. اگر ما مشي سياسي درستي داشته باشيم و براي هر اقدام و موضع‌گيري ريز و درشت خود ملاک گفتمانی داشته باشيم نتيجه انتخابات هرچه باشد ما پيروزيم هرچند كهبا اين روند انشاء... انتخاب اصلح نيز روي مي‌دهد.

ب) نامزدهاي مطرح براي رياست جمهوري:

اعلام نامزدي و احساس تكليف براي ورود به صحنه رقابت انتخاباتي در شرايط كنوني في نفسه مذموم نيست بلكه از جهت شكل‌گيري فضاي مناسب سياسي در آستانه انتخابات نيز مي‌تواند مفيد هم باشد و قابل تقدير به شرط آنكه موارد زير رعايت گردد:

1-    در چند وقت اخیر برخی گروه های سیاسی به بزرگ نمایی نقاط ضعف و برخی نیز به بزرگنمایی نقاط قوت دولت پرداخته اند، بسیج دانشجویی از همه گروه های سیاسی میخواهد بانگاهی منصفانه و مبتنی بر عدالت نقاط ضعف و قوت دولت را باهم دیده و سعی بر حفظ نقاط قوت و حدف نقاط ضعف در دولت آتی داشته باشند.

2-    اين احساس تكليف با توجه به شكل‌گيري آرايش قطعي انتخابات متغير باشد بدين صورت كه در ماندن تا آخر و رقابت كردن يا كنار كشيدن و ائتلاف كردن فقط مصالح و منافع انقلاب اسلامي مدنظر قرار گيرد نه هيچ چيز ديگر و اين كنار كشيدن نيز قبل از ثبت‌نام قطعي و مداخله شوراي نگهبان باشد.

3-    ظرفيت رقابت سالم را در خود و حاميان خود افزايش داده و بجاي تخريب رقبا داشته‌هاي خود و گفتمان و برنامه‌هاي خود را ارائه نمايند. ارائه راه‌حل برای مشكلات كشور از منظرهاي مختلف خود نقطه مثبت همين فضا مي¬باشد كه براي فرد منتخب نيز بسيار قابل استفاده است.

4-    در سفرها و برگزاري جلسات رعايت بيت‌المال صورت گيرد چرا كه دلسوزان انقلاب اسلامي خصوصاً ما دانشجويان بسيجي نسبت به نوع و ميزان تبليغات نامزدها بسيار حساس بوده و آن را يكي از ملاك‌هاي انتخاب اصلح مي‌دانيم.

5-    نامزدهاي مطرح همگي از چهره‌هاي سياسي و مسئولين نظام هستند لذا در هر پستي كه قرار گيرند لازم است نقاط قوت رئيس جمهور فعلي را در خود تقويت و از نقاط ضعف و ي پرهيز نمايند لازمه پرهيز از اين نقاط ريشه‌يابي عيب‌ها و ضعف‌ها و چگونگي مبتلا شدن بهآنهاست كه مي‌بايست اقدامات لازم براي جلوگيري از ابتلا به انحرافات و ضعف-ها از همين الان در خودشان و در شكل‌گيري ياران و حلقه اصلي اطرافيان خود بعمل آورند.

ج) دانشگاه و فعاليت هاي انتخاباتي:

انتخابات رياست جمهوري يازدهم فرصت خوبي براي افزايش شور و نشاط سياسيبه دانشگاه و به تبع آن جامعه بود ولي متاسفانه در اقدامي شگفت‌انگيز ترم تحصيلي جاري يك ماه كوتاه شد و خود به خود اين فرصت را محدود كرد. لذا ما دانشجويان بسيجي ضمن محكوم كردن اين اقدام بدون پشتوانه استدلالي برخی مسئولین اجرایی، از همه تشكل‌ها و فعالان دانشجويي مي¬خواهيم كه فرصت ارديبهشت ماه را غنيمت شمرده و رسالت تاريخ‌ساز خود را درخصوص انتخابات و خلق حماسه سياسي به نحو احسن به انجام برسانند. همكاري و رفتار خارج از سليقه مديريت دانشگاه و پرهيز از روحيه محافظه‌كاري و داشتن سعه‌صدر از سوي مسئولين دانشگاه، لازمه بهره‌برداري از اين فرصت مي‌باشد.


د)دولت، مجلس، قوه قضائيه:

روزهاي اخير اخباري از افزایش قيمت كالاهاي اساسي مورد نياز مردم به گوش مي‌رسد كه حاكي از موج جديد گراني لجام گسيخته دارد. حال آنكه تغيير خاصی در اعمال تحريم‌ها صورت نگرفته و به نظر مي‌رسد علت را بايد در داخل كشور جويا شد.

بسيج دانشجويي با رصد دقيق اوضاع اقتصادي كشور مصاحبه‌هاي مسئولين و اقدامات آنها را زير نظر گرفته و به عنوان زبان گوياي ملت نجيب و صبور ايران اسلامي اعلام مي‌دارد هرگونه التهاب كاذب و بدون پشتوانه منطقي در بازار را ناشي از سوءمديريت و القاء بحران دانسته و نسبت به افشاي اين اقدامات از هيچ كوششي دريغ نخواهيم كرد. از ساير دستگاه‌هاي نظارتي مجلس، دولت و قوه قضائيه نيز مي‌خواهيم رسالت و وظيفه ذاتي خود را به نحو احسن انجام داده و اجازه ندهند فشار اقتصادي مضاعفي به ملت ايران وارد گردد، هر چند كه مردم بصير ايران ميزان تورم و گراني اجتناب‌ناپذير شرايط كنوني را تشخيص داده و مديريت و سوءمديريت را به خوبي مي‌فهمند و در 22 بهمن سال گذشته نشان دادند كه پاي انقلابشان تا آخر ايستاده‌اند.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
منیر سادات محور
۰۷:۴۸ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
ولایت مداری باید جدی و اصول الهی باشد
نه تظاهر ' ولایت مداری یک ریسک ست
باید کسی که میخواهد ولایت مدار باشود متقبل ریسک باشد
سولماز
۱۸:۰۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۲
مطالب شما بسیار مفید وخواندنی هستند مرسی