سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان/

نخستین بار تولد تمساح ایرانی در محیط حفاظت شده با موفقیت انجام شد

مدیر كل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با تلاش محیط بانان این سازمان برای نخستین بار تخم گذاری و زاد و ولد تمساح پوزه كوتاه ایرانی معروف به 'گاندو' با موفقیت در ایستگاه تحقیقاتی ریكوكش واقع در حوزه آبی رودخانه سرباز در جنوب این استان با موفقیت انجام شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ، مهندس خسرو افسری اظهار داشت: هم اینك بچه تمساح های متولد شده در ایستگاه تحقیقاتی ریكوكش حدود 10 ماهه هستند اما از آنجا كه از سالم ماندن آنها مطمئن نبودیم، تاكنون موضوع رسانه ای نشده بود.

وی بیان داشت: در زمان حاضر حدود 10 بچه تمساح در ایستگاه تحقیقاتی ریكوكش حوالی روستای درگس واقع در كیلومتر 30 محور ارتباطی جكیگور - چابهار در حریم رودخانه سرباز نگهداری می شوند و بزودی یك ساله می شوند.

وی با بیان اینكه تمساح ایرانی منحصرا فقط در جنوب شرق كشورمان زیست می كنند، اظهار داشت: در مجموع 400 تمساح پوزه كوتاه ایرانی در جنوب سیستان و بلوچستان حد فاصل شهرستانهای سرباز تا چابهار پراكنده هستند.

مدیر كل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: تلاش می كنیم با فراهم كردن شرایط زیست محیطی تمساح ها از جمله گسترش گیاهان تالابی به افزایش جمعیت آنها كمك كنیم اگر چه باورهای بومیان محلی و مردم بلوچ از خطر انقراض آنها كاسته است.

افسری افزود: بومیان محلی معتقدند هر جا تمساح به عنوان حیوانی مقدس وجود دارد آب و آبادی نیز هست و كمتر مشاهده شده است روستائیان جنوب سیستان و بلوچستان به تمساح ها آزار برسانند.

در همین ارتباط مسوول ایستگاه تحقیقاتی ریكوكش و منطقه حفاظت شده درگس به ایرنا گفت: تمساح ها در اسفند ماه جفت گیری، در شهریور تخم گذاری و نهایتا در تیرماه بچه تمساح ها سر از تخم در می آورند.

مهندس حامد شهركی افزود: تمساح ماده در هر مرحله تخم گذاری 27 تا 30 تخم می گذارد كه متناسب با بستر و دمای خاك جنسیت نر و ماده بودن آن مشخص می شود مثلا معمولا در دمای بالای 34 درجه جنس بچه تمساح نر خواهد بود.

وی اظهار داشت: تمساح ایرانی كه پهن ترین پوزه را در بین تمساح ها دارد دارای 67 تا 68 دندان است كه از همان بدو تولد تیز و خطرناك است و دارای پلك سومی بوده كه از آن هنگام زیر آب رفتن برای جلوگیری از آسیب به چشم استفاده می كند.

وی بیان داشت: دم این خزنده مهمترین ابزار حیوان بویژه برای تعادل و قدرت در آب هنگام شكار است همچنین گاندو قوی ترین پا را در بین كروكودیل ها دارد بطوریكه تا 80 كیلومتری پیاده روی آن در خشكی گزارش و ثبت شده است.

این كارشناس محیط بانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تمساح گاندو دارای پنج انگشت در دست و چهار انگشت در پا است كه بین انگشت های پا پرده هایی برای كمك به شنا وجود دارد.

شهركی گفت: گاندو در زبان بلوچی به آن 'واگو' به معنای خزنده روی شكم نیز گفته می شود و بومیان جنوب سیستان و بلوچستان با آن انس و الفت زیادی دارند بطوریكه نه تنها مردم با تمساح ها كاری ندارند بلكه حمله حیوان حتی به كودكان كمتر گزارش شده است.

وی اظهار داشت: تمساح گاندو حیوانی خجالتی، محتاط و ترسوست و به سختی می توان آن را مشاهده كرد اما با این وجود حیوانی زیرك است و به محض احساس خطر و با حضور مزاحم در آب فرو رفته و مخفی می شــود ولی برای تنفس باید خیلی زود به سطح آب بازگردد.

وی گفت: غذای گاندو را متناسب با هیكل و سن آن حیواناتی مانند ماهی ، قورباغه، پستانداران كوچك، سنجاب و سوسك تشكیل می دهد اما لذیذترین طعمه اش سگ است و گاهی نیز به گوسفندان حمله می كند./س

برچسب ها: نخستین ، تمساح ، ایرانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.