سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

برنامه‌ریزی‌های افزایش ماندگاری زائر در مسیر هدف اصلی مشهد باشد

نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: اقدامات و برنامه‌ریزی‌های افزایش ماندگاری زائر باید متناسب و در مسیر هدف و مأموریت اصلی مشهد باشد.

 


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد ،حجت‌الاسلام محمدحسین بحرینی  در جمع خبرنگاران اظهار کرد: باید برای مشهد یک ماموریت تعریف کنیم و ممکن است این ماموریت از زاویه اقتصادی و متناسب با منافع ساکنان شهر باشد.

وی افزود: بهتر است مأموریت مشهد را به گونه‌ای تعریف کنیم که کارکرد اصلی و نقش بی‌بدیل آن ایجاد تحول و روحی پایدار در زائر باشد و سایر اهداف در ذیل آن تعریف شود.

بحرینی خاطرنشان کرد: اگر کارکرد و مأموریت اصلی شهر مشهد را نادیده بگیریم و به موضوع تنها از دریچه منافع اقتصادی شهر نگاه کنیم سبب افزایش ماندگاری زائران در مشهد شده و چرخه‌های اقتصادی شهر به حرکت در می‌آید.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با تقویت بخش‌های اقتصادی، واحدهای اقامتی فعال شده و اشتغال رونق پیدا می‌کند؛ اما اگر زاویه دید خودمان را تغییر دهیم و از منظر ملی و با نگاه به منافع مذهبی و شیعی به این موضوع نگاه کنیم، قضیه متفاوت می‌شود.

بحرینی ادامه داد: تمام مسئولان می‌گویند باید کاری بکنیم که ماندگاری زائر در مشهد زیاد شود اما هیچ کس نمی‌پرسد فلسفه این همه تلاش برای افزایش ماندگاری زائران در مشهد چیست.

وی یادآور شد: حرف من این است که اگر ماموریت مشهد این گونه تعریف شود که مشهد یک منبع نور است و افرادی که به این منبع نور وارد می‌شوند قرار است با تحولی معنوی از آن خارج شوند، با این تعریف، فلسفه ماندگاری زائر و نوع نگاه ما متفاوت می‌شود.

بحرینی تصریح کرد: من با تلاش برای افزایش ماندگاری زائر کاملاً موافقم اما به شدت معتقدم که اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود، باید متناسب و در مسیر هدف و مأموریت اصلی مشهد باشد.

وی با بیان اینکه وقتی نگاه سرمایه‌داری غالب شود نتیجه اش حاکم شدن موازین اقتصادی بر آرمان‌های فرهنگی است، خاطرنشان کرد: اگر ماموریت اصلی خود و شهرمان را نصب‌العین قرار دهیم برخی از این کارها لزوماً نباید انجام شود و نقطه شروع ما در طراحی این الگو باید کاملا دقیق و حساب شده باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در درجه نخست باید مأموریت ویژه مشهد تعریف و تبیین شود و اگر متوجه شدیم که مأموریت ما تبدیل مشهد به یک مرکز تفریحی نیست، رفتارمان را متناسب با آن تنظیم کنیم.

بحرینی اذعان داشت: مشهد و استان خراسان منهای حرم مطهر علاوه بر شهر و استان فرهنگی دارای ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی بالایی است.

وی بیان کرد: بنابراین اولویت دوم برای مشهد باید اولویت فرهنگی، تاریخی باشد.

عضو مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی اظهار کرد: البته در ادامه اهدافی که در نظر می‌گیریم باید اهداف تفریحی نیز باشد اما باید بررسی کنیم که کدام هدف و مأموریت در صدر اولویت‌ها قرار می‌گیرد.

بحرینی تاکید کرد: اگر هوشیار نباشیم ممکن است به تدریج و در بلند مدت چشم باز کنیم و ببینیم که اولویت نخست به اولویت سوم تبدیل شده و آن وقت ممکن است بعضی افرادی که در آن زمان به مشهد سفر می‌کنند، گردشگر باشند نه زائر که این یک خطر بالقوه جدی است و باید امروز به آن توجه کنیم./س

 

برچسب ها: افزایش ، ماندگاری ، زائر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.