سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ابوترابی‌فرد در دانشگاه علم و صنعت:

توجیهی برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها وجود ندارد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در مرحله دوم هدفمندسازی متغیرهای کلان اقتصادی باید به ثبات برسد و در شرایطی که با رشد تورم و کاهش نرخ ارز مواجه هستیم کلید زدن مرحله دوم یارانه‌ها قابل توجیه نیست.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در دانشگاه علم و صنعت و در جمع دانشجویان این دانشگاه و اصحاب رسانه پاسخگوی سوالات آنان شد.
 
وی در پاسخ به این سوال که نگاه شما به سیاست خارجی چگونه است، گفت: سیاست راهبردی نظام تعریف شده و راهبرد استراتژی بازدارندگی است و برای رسیدن به آن باید مولفه هایی را آماده کرد چرا که بدون تردید مولفه کلیدی برای دستیابی به استراتژی بازدارندگی در قبال غرب به سرکردگی آمریکا، افزایش سطح اقتدار ملی است.  
 
ابوترابی‌فرد تصریح کرد: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی با تهاجم مزدور مفلوکی به نام صدام در مرز گسترده هزار کیلومتری روبرو بودیم اما امروز روسای جمهور آمریکا بارها گفته‌اند نقشه‌های گوناگونی برای برخورد با ایران دارند اما جسارت کمترین تعرض به کشورمان را ندارند.
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شکست اسرائیل در لبنان و غزه براساس تجربه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است اما مستکبران به دلیل اقتدار نظام جرأت تعرض به ایران را ندارند و باید گفت یکی از مولفه‌های افزایش اقتدار در حوزه اقتصاد است.
 
عضو شورای عالی حل اختلاف قوا افزود: با افزایش اقتدار اقتصادی سطح رضایتمندی ارتقا می‌یابد و علاوه بر آن نقش دستگاه اجرایی در ایجاد وحدت ملی و انسجام قوا استثنایی است و در کنار آن باید دیپلماسی فعالی در صحنه جهانی اعمال کرد که امکان اجماع جهانی علیه ایران ایجاد نشود.  
 
وی در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای اقتصاد و تولید چیست؟ گفت:‌در اقتصاد نگاه باید بر تولید متمرکز شود چرا که تولید کالا و خدمات می‌تواند برای برون رفت از تنگنای اقتصادی موثر باشد و تمرکز در این مقوله می‌تواند موجب اشتغال‌زایی شود.
 
ابوترابی‌فرد ادامه داد: در برنامه پنجم توسعه رشد 8 درصدی پیش‌بینی شده که امروز فاصله‌ معناداری با آن داریم و این امر در رسیدن به ثبات در نرخ ارز تاثیر دارد.  
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز از نظر ظرفیت نیروی انسانی کارآزموده و توانا وضعیت مطلوبی داریم و یکی از مهمترین مولفه‌ها در اقتصاد نیروی انسانی بوده و هم‌اکنون در کلیه عرصه‌ها نیروی انسانی عالم و آزموده را داریم چرا که سالانه بیش از یک میلیون فارغ‌التحصیل در مقاطع دانشگاهی در کشور وجود دارد.  
 
وی با تاکید بر اینکه شایسته سالاری برای ایجاد ثبات سیاسی از مولفه‌های ضروری به حساب می‌آید، بیان داشت: بالاترین ذخایر نفت و گاز باعث شده که فرصت استثنایی برای کشور خلق شود و برای رسیدن به ثروت و ارزش افزوده و کالاهای قابل عرضه و انواع معادن ثروت فراوانی در کشور وجود دارد.  
 
ابوترابی‌فرد ادامه داد: عامل کلیدی که می‌تواند اقتصاد را سامان دهد منابع ارزی و ریالی است چرا که ارز به معنای خون است که باید نیاز انسان را پاسخ دهد و ریال هم مانند هوا است که باید تنفس را ایجاد کند اما با بودجه عملیاتی و مدیریت هزینه می‌توان بین‌ وظایف حاکمیتی دولت و نیروی انسانی و هزینه مورد نیازش توازن ایجاد کرد.  
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حجم دولت بزرگ مانع از آن شده که زمینه فعالیت غیردولتی فراهم شود چرا که در سال 84 هزینه کشور 25 هزار میلیارد بود اما در سال 91 حدود 100 هزار میلیارد است.  
 
وی تاکید کرد: نقدینگی سال 91 از 400 میلیارد تجاوز کرد اما اگر نقدینگی در تولید هزینه می‌شد امروز دیگر شاهد این
 تورم ویران‌گر نبودیم و باید تسهیلات بانکی با نظارت بر بانک مرکزی و تلاش برای ایجاد فضای کسب و کار ایجاد شود.  
 
ابوترابی‌فرد در پاسخ به این سوال که آیا از واژه هولوکاست باید استفاده کرد یا نه؟ اظهار داشت: موضع ایران نسبت به رژیم صهیونیستی کاملا تبیین شده و باید در همین مسیر گام برداریم، بنابراین بعضی واژه‌ها در پیشرفت کشور اثری ندارد.  
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چه میزان مشکلات اقتصادی ناشی از عدم همکاری دولت و مجلس است، تصریح کرد: ما می‌توانستیم ذخایر ارزی مطمئنی در حساب ذخیره یا توسعه ملی داشته باشیم و با آن نواسانات نرخ ارز را کنترل کنیم و معتقدم همزمان با ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، رئیس دولت باید گزارش ارجاع پرونده و نقشه‌هایی را که برای برون رفت از آن داشتند را سریعا به مجلس ارائه می‌کردند.  
 
وی ادامه داد: هر قدر تعامل قوا بیشتر شود از مشکلات عبور می‌کنیم و راهکار من از برون‌رفت از تحریم، افزایش اقتدار و کاهش استقراض از بانک و نقدینگی است و باید گفت در بین 165 کشور اشتغال‌زا رتبه ما 165 است که این رتبه در چهار سال اول باید به زیر 50 برسد.  
 
ابوترابی‌فرد در پاسخ به این سوال که برای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها چه برنامه‌ای دارد، تاکید کرد: قانون هدفمندی یارانه‌ها با همکاری دولت و مجلس انجام شد و اگر سهم 30 درصدی تولید پرداخت می‌شد شرایط تولیدی کشور امروز بدین گونه نبود.
 
عضو شورای عالی حل اختلاف قوا افزود: در مرحله دوم هدفمندسازی متغیرهای کلان اقتصادی باید به ثبات برسد و در شرایطی که با رشد تورم و کاهش نرخ ارز مواجه هستیم کلید زدن مرحله دوم یارانه‌ها قابل توجیه نیست.  
 
وی در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای اشاعه فرهنگ اسلامی چیست؟ گفت: نقش فرهنگ در عرصه تحولات سیاسی اجتماعی بی‌بدیل است، بنابراین فرهنگ عمومی را باید ارتقا داد به همین خاطر بهترین راه ارتقا جامعه به همراه تغییر فرهنگ مدیریت و زندگی دولتمردان بویژه دستگاه اجرایی است.  
 
ابوترابی‌فرد اظهار داشت: اگر با یک تحول بنیادین و نه شعاری در عرصه مدیریت اجرایی روبرو شویم راه برای تحول فرهنگی بنیادین و عمیق هموار می‌شود.  
 
عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان در پاسخ به این سوال که نظرش در رابطه با تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها چیست؟ عنوان داشت:‌ دانشگاه رسالت‌اش ارتقا علمی و اخلاقی افرادی است که وارد آن شده‌اند و برای تحقق این امر باید دید که کدام روش پاسخگو است.
 
نماینده مردم تهران افزود: برخی اقدامات سطحی در اول انقلاب با اعتراض امام روبرو شد چون کاملا بی‌محتوا بودند و باید با حرکت مبتنی بر علم نه تنها اقتصاد دانش‌بنیان بلکه برای رسیدن به آرمان‌ها باید مجامع علمی و دانشگاهی ارتقا یابد.  
 
وی تاکید کرد: معنویت دین باوری باید در دانشگاه اسلامی جلوه پیدا کند و باید از ظرفیت‌های‌مان استفاده شود.  
 
ابوترابی‌فرد در پاسخ به این سوال که چه موضعی در  مورد بدحجابی و بی‌اخلاقی در کشور دارند تصریح کرد: اگر دستگاه اجرایی اصلاح شود چالش‌های این حوزه نیز اصلاح می‌شود و باید امر به معروف و نهی از منکر را متوجه دستگاه اجرایی کرد.  
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که نقاط ضعف و قوت دولت نهم و دهم را چگونه ارزیابی می‌کند، اظهار داشت: دولت نهم و دهم از ظرفیت‌های بالا برخوردار بوده و باید آنها را ارتقا و نهادینه کرد.
 
وی افزود: یکی از نقاط مثبت دولت ارتباط نزدیک و چهره به چهره دستگاه اجرایی با بدنه جامعه در اقصی نقاط کشور بوده است.
 
ابوترابی‌فرد درباره دیگر ویژگی دولت احمدی‌نژاد گفت: پرکاری، ساده‌زیستی و پرهیز از تشریفات بی‌جهت از دیگر ویژگی‌های مثبت این دولت است.
 
نماینده مردم تهران با بیان اینکه دولت یازدهم باید به خرد جمعی احترام بگذارد بیان داشت: دولت باید امنیت روانی جامعه را با اتخاذ روش‌های مناسب و ایجاد هماهنگی بین قوا به عالی‌ترین سطح ممکن برساند چرا که این ظرفیت در دولت وجود دارد.
 
وی در پاسخ به این سوال که تعداد زیاد کاندیداهای اصولگرا که اکثرا کار اجرایی نکرده‌اند، چگونه می‌خواهند به صحنه انتخابات بیایند؟ اظهار داشت: اصولگرایان سرانجام به نقشه راه قابل قبول می‌رسند و بنده معتقدم رئیس دولت باید به مسائل کشور اشراف داشته باشد.  
 
ابوترابی‌فرد درباره سوابق خود گفت: من در سه دوره مجلس نایب رئیس کمیسیون بودجه و نایب رئیس فراکسیون برنامه پنجم توسعه و در بررسی برنامه پنجم توسعه نقش محوری داشتم و کسی که می‌خواهد سکان‌دار دولت شود باید بداند که بودجه سالانه را چگونه ارائه کند چرا که بدون اشراف آن نمی‌توان مسائل کشور را تدبیر کرد.  
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در 10 سال گذشته در مسائل کلان مملکت در شورای امنیت و ستاد بحران بانک مرکزی فعالیت و مدیریت مجلس و صحن علنی را هم بر عهده داشته‌ام.  
 
نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود که خواب مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت را دیده، تصریح کرد: استناد به رویا از بداخلاقی‌های امروز بوده و بنده این مطلب را نگفته‌ام.
انتهای پیام/  

برچسب ها: ابوترابی ، رئیس ، مجلس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.