سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از آغاز اولین نمایشگاه مطبوعات ایران تا لغو تحریم تنباکو

آغاز اولین نمایشگاه مطبوعات ایران، اعلام لغو تحریم تنباکو، تشکیل اولیه جلسه سازمان ایکائو، زادروز ذبیح الله صفا و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 16 اردیبهشت 1392 خورشیدی برابر با 25 جمادی‌الثانی 1434 هجری و 6 می 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

آغاز اولین نمایشگاه مطبوعات ایران (1371 ش)

اولین نمایشگاه مطبوعات در اردیبهشت 1371 و همزمان و پیوسته با «چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» برگزار شد.

آغاز نخست وزیری «علی امینی» مهره سرسپرده طاغوت (1340 ش)
به دنبال استعفای دولت جعفر شریف امامی، با مقدماتی که از قبل تدارک دیده شده بود، شاه فرمان نخست‌وزیری را با اختیارات کامل به نام دکتر علی امینی صادر کرد و او با پشتیبانی و حمایت آمریکا، زمام امور را در دست گرفت. مقدمات نخست‌وزیری علی امینی از بعد از کودتای 1332 فراهم شد. او با سمت وزیر دارایی در کابینه سپهبد زاهدی، رئیس هیئت نمایندگی ایران در مذاکرات نفت بود. از این لحاظ علی امینی نزد خارجیان و به ویژه آمریکاییان، مقام و موقعیت ویژه‌ای پیدا کرد. او بعدها سفیر ایران در آمریکا شد.
او برگزیده حزب دموکرات آمریکا بود و شرط اصلی قبول این سمت از جانب او مبتنی بر این اصل بود که شاه چون طبق قانون اساسی از مسؤولیت مُبرا است و فقط حق سلطنت دارد، بنابراین باید در امور کشور دخالت نکند. امینی سپس از شاه انحلال مجلس شورای ملی و سنا را درخواست نمود و شاه در نوزدهم اردیبهشت به این خواسته او تن داد. دوران نخست وزیری امینی سرانجام پس از چهارده ماه در 27 تیرماه 1341 به پایان رسید.

رحلت عالم و فقیه بزرگ، آیت اللَّه «روح اللَّه کمالوند خرم آبادی» (1343 ش)
آیت‌اللَّه روح اللَّه کمالوند خرم‌آبادی در سال 1280 ش (1319 ق) در خانواده‌ای کشاورز در خرم آباد به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات مقدماتی، راهی بروجرد شد و در آن شهر از فقیه بزرگ، آیت‌اللَّه سید حسین بروجردی کسب فیض نمود. ایشان سپس در اراک به درس آیت‌اللَّه شیخ عبدالکریم حائری حاضر شد و به مدارج بالای علمی رسید. از آن پس و به همراه استاد راهی قم گردید و با حضور آیت‌اللَّه بروجردی در قم، بار دیگر در خدمت آن عالم فرزانه، زانوی ادب زد.
 از هم بحث‌های آیت‌اللَّه کمالوند می‌توان به حضرت امام در فلسفه و آیت‌اللَّه سید محمدرضا گلپایگانی در فقه اشاره کرد. آیت‌اللَّه کمالوند در سال 1330 ش، در 50 سالگی به خواهش مردم خرم آباد و به امر آیت‌اللَّه‌بروجردی، جهت احیای حوزه علمیه خرم آباد و ارشاد و تبلیغ، راهی این شهر گردید و تا پایان عمر خود در آن شهر ساکن شد. سرانجام این عالم وارسته پس از عمری مجاهدت و خدمت در شانزدهم اردیبهشت 1343 ش برابر با 23 ذی‌حجه 1382 قدر 63 سالگی دار فانی را وداع گفت و پس از تشییعی با شکوه، در مسجد بالا سر حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

شهادت «مجید شریف واقفی» از اعضای مجاهدین خلق توسط منافقان این گروه (1354 ش)
سازمان مجاهدین خلق ایران در سال 1344 ش توسط تعدادی از جوانان، برای مبارزه مسلحانه با رژیم شاه تأسیس شد؛ اما برخی از اعضای سست ایمان این سازمان، به تدریج تحت تأثیر افکار مارکسیستی قرار گرفتند و جنگ قدرت برای به دست گرفتن رهبری سازمان مجاهدین خلق آغاز شد. از اواخر سال 1353 و اوایل 1354 ش سازمان منافقین در دیدگاه‌ها و مواضع ایدئولوژیکی خویش تجدید نظر نمود و به این نتیجه رسید که آن چه در گذشته به آن اعتقاد داشتند، نمی‌تواند مبنای یک حکومت قرار گیرد.
سازمان تصور می‌کرد که اسلام نمی‌تواند مسائل اقتصادی را حل و فصل کند و در قالب یک حکومت، اداره مملکت و کشور را عهده‌دار شود و ایدئولوژی اسلامی یک تفکر سازنده نیست. این تغییر نگرش نسبت به مسائل گوناگون اسلامی و نیز گرایش به سمت تفکرات مارکسیسم - لنینیسم، باعث واکنش جدی اعضای متدینی گردید که با هدف سرنگونی رژیم طاغوت و روی کار آمدن نظام اسلامی وارد سازمان شده بودند. از جمله این افراد مجید شریف واقفی و مرتضی لباف‌نژاد بودند که پس از این تغییر مواضع سازمان، دچار تصفیه درون گروهی شده و به طرزی فجیع به شهادت رسیدند.

اعلام لغو حکم تحریم تنباکو از جانب «میرزای بزرگ شیرازی»(1309 ق)
پس از درگذشت شیخ مرتضی انصاری، شاگردان و بزرگان روحانیت شیعه، میرزای شیرازی را به عنوان مرجع تقلید شیعیان معرفی نمودند. یکی از بزرگ‌ترین قسمت‌های زندگانی وی، مبارزه با استعمار انگلیس و واگذاری تنباکو است. میرزای شیرازی با ارسال پیام برای ناصرالدین شاه قاجار، وی را از مفاسد امتیاز انحصار تنباکو، بر حذر نمود. ولی تذکرات ناصحانهٔ وی تأثیری در شاه نداشت.

سرانجام میرزای بزرگ برای نجات اسلام و مسلمانان و حفظ مملکت ایران از شرّ دشمنان، فتوای تاریخی خود را در تحریم تنباکو به شرح ذیل صادر نمود: «الی وم، استعمال تنباکو و توتون بأیّ نحو کان در حکم محاربه با امام زمان (عج) است.» مردم مسلمان پس از اطلاع از این فتوا، مغازه‌های توتون فروشی را بستند و تمام قلیان‌ها را جمع کردند. حکومت وقت با این حکم شرعی به مبارزه برخاست و سرانجام، همگام با نهضت عمومی مردم، ناصرالدین شاه به ناچار تسلیم شد و قرارداد امتیاز تنباکو را لغو کرد.

زادروز ذبیح الله صفا، محقق و مترجم و ادیب نامی معاصر (1290 ش)
دکتر ذبیح الله صفا شهمیرزادی در تاریخ شانزدهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۲۹۰ هجری شمسی در شهمیرزاد سمنان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همان جا و بابل پشت سر گذاشت. سپس به تهران آمد و تحصیلات خود را تا درجه دکترای ادبیات ادامه داد و به استادی دانشگاه نائل گردید. دکتر صفا در طول عمر فرهنگی خود سمت‌ها و پست‌های حساسی تصدی کرد و از این راه خدمات فرهنگی و اجتماعی بسیاری به یادگار گذاشت. برخی از آن سمت‌ها از این قرارند: دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، عضو هیئت مدیره شرکت مؤلفان و مترجمان ایران و نیز عضو پیوسته فرهنگستان ایران.
دکتر صفا از جمله استادانی است که تحقیقات سودمندی در زمینه‌های تاریخ و فرهنگ و ادبیات فارسی انجام داده که «تاریخ ادبیات ایران» (در ۵ جلد)، «تاریخ علوم عقلی در تمدن اسلامی»، «حماسه‌سرایی در ایران»، «گنج سخن» (در ۳ جلد) و «مذاهب تشیع در ایران» از آن جمله‌اند. این ادیب برجسته، سال ۱۳۵۴ش در شهر لو بک آلمان ساکن شد و به تحقیق و نگارش خود ادامه داد. دکتر ذبیح‌الله صفا شهمیرزادی، سرانجام در نهم اردیبهشت‌ماه ۱۳۷۸ش در سن هشتاد و هشت سالگی در لو بک آلمان درگذشت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

رحلت شیخ الفُقهاءِ و المُجتَهدین، آیت اللَّه العظمی «محمدعلی اراکی» در قم (1415 ق)
آیت‌اللَّه محمد علی اراکی در سال 1312 قمری در «اراک» دیده به جهان گشود. پدرش از علما و اوتاد عصر خویش و مادرش از سلالهٔ پاک رسول خدا (ص) بود. وی از سن 20 سالگی و همزمان با تأسیس حوزهٔ علمیهٔ اراک به مدت 8 سال از محضر آیت‌اللَّه العظمی حائری کسب فیض نمو دو سپس با تأسیس حوزهٔ علمیهٔ قم از سوی آیت‌اللَّه العظمی حائری، به قم هجرت کرده و از اصحاب خاص او به شمار آمد. آیت‌اللَّه اراکی به مدت 35 سال در حوزهٔ علمیهٔ قم به امر تدریس اشتغال داشت و بسیاری از بزرگان حوزه، از محضر درس ایشان مستفیض شدند. وی پس از وفات آیت‌اللَّه خوانساری در حدود 30 سال، نماز جماعت را در مدرسهٔ فیضیه اقامه نمود و پس از رحلت آیت‌اللَّه گلپایگانی (ره) به مرجعیت عالیهٔ شیعیان نائل آمد. سرانجام این عالم سترگ و فقیه فرزانه پس از عمری پر بار و پُربرکت در سن 103 سالگی در تاریخ 8 آذر 1373 ش بدرود حیات گفت و پس از تشییعی با شکوه، در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه (س)، دفن شد.

مرگ «فِرِدْریش هومبولدْ» جغرافی‌دان آلمانی و پدر جغرافیای نوین (1859 م)
فردریش ویلهلم هان ریش الکساندر هومبولْدْ جغرافی‌دان معروف آلمانی در 14 سپتامبر 1769 مدر برلین در آلمان به دنیا آمد. وی از آغاز جوانی، تحصیلات منظمی نکرد و به رشته‌های گوناگون گرایید. با این حال پس از چندی به گیاه‌شناسی و علوم طبیعی علاقه‌مند شد و از 21 سالگی سفرهای علمی خود را به نقاط مختلف جهان آغاز کرد. او آزمایش‌هایی درباره جریان برق در عضلات اعصاب انجام داد و از گیاهان و مواد زمینی نمونه‌های فراوانی گرد آورد.
. مجموعه کتاب کیهان تا جلد چهارمش در زمان خود هومبولد انتشار یافت و جلد پنجم آن پس از مرگش منتشر شد. کتاب و تحقیقات هومبولد که بر اساس کشف راز چگونگی زمین و جهان استوار بود، باعث گردید که وی را پایه‌گذار جغرافیای نو بدانند. هم‌چنین همبولد را مؤسس دانش ژئوفیزیک دانسته‌اند که به عنوان شاخه‌ای از فیزیک به زمین و پدیده‌های فیزیکی و از جمله تغییرات شتاب جاذبه، زلزله و مانند آن می‌پردازد. فردریش هومبولد سرانجام در ششم مه 1859 مدر 90 سالگی درگذشت.

تولد «زیگموند فروید» روان‌پزشک و روان‌کاو برجسته اتریشی (1856 م)
زیگموند فروید، روان‌کاو معروف اتریشی در 6 مه 1856 م از پدر و مادری یهودی در چکسلواکی به دنیا آمد و در چهار سالگی به همراه خانواده‌اش به وین در اتریش رفت. وقتی که فروید دوران دبیرستان را به پایان رسانید، میل به شناخت انسان، او را به سوی آموزش تحقیق در علم فیزیولوژی و کالبدشناسی کشاند و برای این منظور، در هفده سالگی در دانشکده پزشکی ثبت نام کرد. فروید در ابتدا تمایلی به طب نشان نمی‌داد و به تحقیق خالصِ علمی علاقه بیشتری داشت. با این از 29 سالگی کار خود را به عنوان طبیب متخصص اعصاب آغاز کرد و پس از چندی در درمان بیماری‌های روانی و نیز در رشته روان‌شناسی تبحر پیدا کرد.
فروید منشأ اندیشه‌ها و رفتار انسان را ضمیر ناخودآگاه وی می‌داند و ریشه بسیاری از دردها و عقده‌ها را، در واپس‌زدگی‌های دوران کودکی می‌شمارد. در سال 1938 مکه نهضت نازیسم از مرزهای آلمان تجاوز کرد و اتریش را فرا گرفت، فرویدِ یهودی، به همراه دخترش به انگلستان پناهنده شد. سرانجام در 23 سپتامبر 1939 مدر 83 سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت. از زیگموند فروید آثار متعددی برجای مانده که آینده یک توهم، آشوب تمدن، روان‌شناسی توده و تعبیر رؤیا از آن جمله‌اند.

تشکیل اولیه جلسه سازمان ایکائو وابسته به سازمان ملل متحد (1947 م)
سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری موسوم به ایکائو به عنوان یکی از مؤسسات تخصصی سازمان ملل، با 26 عضو آغاز به کار نمود. هدف‌ها و مقاصد عمده آن که در منشور آن ذکر شده‌اند عبارت است از: توسعه مطمئن و منظم هواپیمایی کشوری بین‌المللی در سراسر جهان، تشویق صنایع هواپیما سازی جهت مصارف صلح‌آمیز، توسعه خطوط هوایی، فرودگاه‌ها و تسهیلات هوانوردی.

به طور کلی، ایکائو، در جهت کمک به توسعه کلیه جنبه‌های فنی هواپیمایی کشوری بین‌المللی فعالیت می‌نماید. در سال 1982 م تعداد 148 کشور در ایکائو عضویت داشته‌اند و مقر آن در مونترال (کانادا) است.

برخی از رویدادهای امروز
1536: هنری هشتم پادشاه انگلستان دستور داد که انجیل به زبان انگلیسی ترجمه و در کلیساهای آن کشور قرار داده شود. تا آن زمان رسم بر این بود که انجیل به زبان لاتین باشد.
1684: لویی 14 پادشاه وقت فرانسه کاخ سلطنتی و دفتر اختصاصی خود را به ورسای انتقال داد.
1882: لایحه اخراج چینیان از ایالات متحده که در پی ایجاد جنبش های ضد زرد در ایالات غربی آن کشور تنظیم شده بود از تصویب مجلس ین آمریکا گذشت و برای امضاء به کاخ سفید ارسال شد.
1994: تونل مانش (میان فرانسه و انگلستان) توسط سران دو کشور رس ما گشایش یافت. این تونل، دو کشور را از زیر دریا به هم متصل می‌کند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.