سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

ولادت حضرت زهرا (س) و روز مادر

ولادت حضرت «فاطمهٔ زهرا»(س)، روز جهانی کارگر، تولد حضرت «امام خمینی»، روز جهانی خنده، خودکشی «آدولف هیتلر»، ورود ارتش سرخ شوروی به «برلین» پایتخت آلمان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 11 اردیبهشت 1392 خورشیدی برابر با 20 جمادی‌الثانی 1434 هجری و 1 می 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

ولادت حضرت «فاطمهٔ زهرا»(س) و روز مادر (5 بعثت)
حضرت فاطمهٔ زهرا، دختر نبی مکرّم اسلام در سال پنجم بعثت، هشت سال قبل از هجرت، در مکه به دنیا آمد. ام‌ابیها، ام الحَسَنین، اُمُّ السِّبطَین وامُّ الائمَه از کُنیه‌های آن بانو و صدیقه، کبری، بتول، سیّدهٔ نساءالعالمین، مطهّره، راضیه، مرضیه، طاهره و محدثه و... از القاب آن حضرت است. مادرش، خدیجه بنت خویلد می‌باشد. فاطمهٔ زهرا، فرزند رسول اللَّه، همسر ولیُّ اللَّه و مادر اوصیاء اللَّه است که خداوند در آیهٔ تطهیر، به پاکی او شهادت می‌دهد.

او بهترین زنان از گذشتگان و آیندگان تا روز قیامت می‌باشد و سیدهٔ همه زنان عالم است. صدیقهٔ طاهره، در مقام تقوا و عصمت و طهارت به جایی رسید که رسول خدا (ص) غضب و خشنودی آن بانو را غضب و خشنودی خداوند معرفی می‌کند. یکی از یادگارهای حضرت زهرای مرضیّه (س) تسبیحِ آن بزرگوار در تعقیب نمازها است که در روایات امامان (ع) به نام تسبیح حضرت زهرا، آمده است.

قتل «ناصرالدین شاه قاجار» توسط «میرزا رضا کرمانی» در شهر ری (1275 ش)
از اوایل ماه ذی‌قعده سال 1313 ق برابر با اردیبهشت 1275 ش، ناصرالدین شاه، خود را برای برگزاری جشن آغاز پنجاهمین سالِ پادشاهی خویش آماده می‌کرد. قرار بود این جشن‌ها در طول یک هفته برگزار گردد. بدین مناسبت، بامداد روز یازدهم اردیبهشت 1275 ش که یک روز به شروع جشن‌ها بود، ناصرالدین شاه عزمِ ری کرد تا به زیارت مزار حضرت عبدالعظیم رود.
در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، ناگاه صدای تیرِ تپانچه‌ای، سکوت را شکست و سه گلوله میرزا رضا کرمانی از یاران سید جمال‌الدین اسدآبادی، شاه قدرتمند قاجار را از پای درآورد. او را در جوار بقعه حضرت عبدالعظیم (ع) به خاک سپردند. به طور کلی در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه، نفوذ و مداخله بیگانگان در امور ایران، بیش از پیش افزایش یافت. با قتل ناصرالدین شاه، چهارمین شاه از سلسله قاجار، یک دوره تاریک پنجاه ساله از تاریخ ایران به پایان رسید و زمینه برای انقلاب مشروطه هموار شد.

شهادت روحانی مجاهد آیت‌اللَّه «سید حسن شیرازی» در عراق (1359 ش)
آیت‌اللَّه سید حسن حسینی شیرازی در سال 1314 ش در خاندان علم و فضیلت و تقوا در نجف اشرف به دنیا آمد. پدرش آیت‌اللَّه میرزا مهدی شیرازی از علما و فقهای حوزه علمیه نجف و کربلا به شمار می‌رفت. سید حسن مقدمات و سطوح علوم حوزوی را در کربلا فراگرفت و در درس خارج پدرش و نیز آیت‌اللَّه سید محمد هادی میلانی حاضر شد و از محضر آیت‌اللَّه شیخ محمدرضا اصفهانی در فلسفه و علوم عقلی بهره گرفت. تأسیس حوزه علمیه لبنان، تأسیس جمعیت جَماعةُ العُلما و حوزه علمیه زینبیه در سوریه از جمله اقدامات وی در این زمان بود.
همچنین ایشان در جریان مناظره و گفتگو با بزرگان و دانشمندان سوری، موفق به هدایت آنان در مسیر اهل بیت (ع) گردید. فعالیت‌های روزافزون این مجاهد نستوه، بیش از پیش بر رژیم خون خوار بعث عراق گران آمد و زمینه از میان برداشتن ایشان را فراهم نمود. تا این که آیت‌اللَّه سید حسن شیرازی در یازدهم اردیبهشت 1359 به هنگام عزیمت جهت شرکت در مجلس ختم آیت‌اللَّه سید محمد باقر صدر، از سوی مزدوران استکبار جهانی در بیروت مورد هجوم وحشیانه قرار گرفت و به طرزی فجیع به شهادت رسید. پیکر خونین این مبارز مسلمان پس از انتقال به قم و پس از تشییعی باشکوه و نمازِ آیت‌اللَّه سید محمد رضا گلپایگانی در جوار حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

درگذشت «محمد بن عبدالصّمد بغدادی» محدث معروف مسلمان (319 ق)
محمد بن عبدالصّمد بغدادی در راه فراگیری علوم مختلف به ویژه علم حدیث، کوشش بسیار کرد. وی مجموعه‌ای از احادیث معتبر را که هر یک با چند واسطه از حضرت محمد (ص) و امام علی (ع) نقل شده گردآوری نمود که از منابع معتبر نزد عالمان حدیث به شمار می‌رود.

روز جهانی خنده
روز جهانی خنده هر سال در نخستین یکشنبه ماه می مصادف با امروز برگزار می‌شود. نخستین جشن در ۱۱ژانویه۱۹۹۸، در بمبئی هند بود که دکتر مادان کاتاریا، بنیان گذار حرکت یوگای خنده آن را به راه انداخت. بر اساس یوگای خنده، خنده بروز عاطفه‌ای مثبت است که تمام عناصر لازم برای تغییر خویشتن افراد و تغییر جهان به شیوه‌ای صلح‌آمیز و مثبت را دارد. این روز توسط دکتر مادان کاتاریا، بنیان گذار حرکت جهانی یوگای خنده، شکل گرفت. جشن گرفتن و بزرگداشت روز جهانی خنده یک مانیفست مثبت برای برادری و دوستی از راه خنده است.

درگذشت گل آقای ایران
کیومرث صابری فومنی معروف به «گل آقا» پایه گذار مؤسسه گل آقا، نویسنده و طنزنویس در شهریور 1320 در فومن به دنیا آمد. صابری با تشکیل دولت شهید رجایی، به‌عنوان مشاور فرهنگی ایشان مشغول به کار شد. وی در سال 1362 ناگهان از همه مسئولیت‌های دولتی خود کناره گرفت و پس از مدتی، شروع به نوشتن یادداشت‌های روزانه طنز با نام مستعار «گل‌آقا» و تحت عنوان دو کلمه حرف حساب با محتوای انتقاد از دستگاه‌های دولتی و مشکلات موجود جامعه در روزنامه اطلاعات کرد که نقطه عطفی در طنز نویسی ایران بود.

پس از گذشت 6 سال صابری تصمیم گرفت هفته‌نامه گل آقا را منتشر کند. فعالیت‌های گل آقا منحصر به هفته‌نامه باقی نماند؛ ماهنامه گل‌آقا، سالنامه گل‌آقا و هفته‌نامه «بچه‌ها...گل‌آقا» از دیگر فعالیت‌های کیومرث صابری بود. کیومرث صابری فومنی پس از تحمل یک بیماری سنگین (سرطان خون)، در 11 اردیبهشت سال 1383 دار فانی را وداع گفت.

ورود ارتش سرخ شوروی به «برلین» پایتخت آلمان در پایان جنگ جهانی دوم (1945 م)
امریکا و انگلیس در اواخر آوریل 1945 م با اعزام هزار بمب افکن بر فراز برلین و بمباران شدید آن، تخریب و آتش‌سوزی‌های عظیمی در پایتخت آلمان به راه انداختند و سقوط شهر را آسان‌تر کردند. در نهایت، شهر تحت محاصره گرفته شد و نیروهای متفق پس از دور زدن برلین، شروع به پیشروی کردند. در این میان، قدرت مقاومت ارتش آلمان به کلی درهم شکسته شد و سربازان آلمانی نه فقط به علت از دست دادن روحیه و احساس شکست، بلکه به دلیل نرسیدن مهمّات و مواد غذایی، به صورت گروهی تسلیم می‌شدند.
حلقه محاصره برلین ساعت به ساعت تنگ‌تر می‌شد و تردیدی باقی نماند که مقاومت آخرین سربازانِ آلمانی نیز تا مدت زمان کوتاهی، به پایان خواهد رسید. از نخستین ساعات بامداد روز سی‌ام آوریل، حمله نهایی ارتش سرخ برای درهم شکستن آخرین مقاومت نیروهای هیتلر در برلین آغاز شد و بیش از 24 ساعت به طول نیان جامید که پایتخت آلمان به کلی سقوط کرد. با سقوط برلین در اول مه 1945 م، هیتلر، دیکتاتور نژادپرست آلمان نیز به همراه همسرش خودکشی کرد و آتش جنگ جهانی دوم در اروپا خاموش شد.

خودکشی «آدولف هیتلر» رهبر خون‌خوار آلمان نازی (1945 م)
آدولف هیتلر، رهبر پیشین آلمان در بیستم آوریل 1889 مدر یک خانواده فقیر آلمانی الاصلِ اتریشی به دنیا آمد. هیتلر پس از جنگ جهانی اول که در آن ترفیع درجه پیدا کرد و نشان افتخار به دست آورد، توانست با قدرت و نیروی کلام خود به رهبری حزب ناسیونال سوسیالیست کارگری آلمان موسوم به حزب نازی دست یابد. این حزب در طی سالیان بعد تبدیل به دومین حزب عمده آلمان گردید و هیتلر توانست با به دست آوردن 37 درصد آرا در انتخابات پارلمانی سال 1933 م، حکومت دیکتاتوری خود را آغاز کند. هیتلر از همان ابتدا، هدف‌های نازیسم را بر ضد عقاید مارکسیسم، کاپیتالیسم و صهیونیسم با تاکید بر ناسیونالیسم و نظریه نژاد برتر که نژاد آلمان را مافوق دیگر اقوام بشری می‌دانست، قرار داد.
هیتلر هم‌چنین با گسترش صنایع نظامی، خدمت زیر پرچم را اجباری کرد و شروع به مسلح نمودن سربازان نمود. او در سال 1936 م، با موسولینی، دیکتاتور ایتالیا پیمان اتحاد بست و زمینه را برای آغاز جنگ گسترده و جهانی فراهم آورد. در ماه مارس 1938 م هیتلر سرانجام فکری را که از آغاز زمام داری در سر داشت عملی کرد و فرمان حمله به خاک اتریش را صادر نمود. با الحاق سرزمین اتریش به آلمان، هیتلر از چکسلواکی خواست تا منطقه سودِت را به آلمان ملحق کند. در این میان سکوت قدرت‌های منطقه راه را برای زیا ده هیتلر باز کرد و هیتلر پس از اطمینان از عدم مداخله شوروی، جنگ جهانی دوم را آغاز کرد. در نهایت در پایان جنگ که با شکست آلمان و فتح برلین توسط ارتش سرخ شوروی سابق همراه بود، آدولف هیتلر در اول ماه مه 1945 م کمی قبل از رسیدن سربازان شوروی به محلّ اقامتش، به ضرب گلوله‌ای در 56 سالگی خودکشی کرد.

اعلام تشکیل اولین دولت جمهوری دموکراتیک سوسیالیست کوبا (1961 م)
پس از پیروزی انقلاب کوبا در اول ژانویه 1959 م، فیدل کاسترو به عنوان رهبر انقلاب و نظام حکومتی، به اقداماتی اساسی در این کشور دست زد و با انجام اصلاحات ارضی، قوانین این کشور را به سوی نظام سوسیالیستی هدایت کرد. ملی کردن کارخانه‌ها و صنایع و مصادره املاک و اموال سرمایه‌داران امریکایی و پس از آن، رخداد حادثه خلیج خوک‌ها که امریکا برای سرنگونی کاسترو تدارک دیده بود، باعث شد تا کوبا به اردوگاه شرق بپیوندد.
در این راستا، در اول ماه مه 1961 م، فیدل کاسترو در جریان یک سخنرانی سه و نیم ساعته، کوبا را به عنوان کشوری سوسیالیست معرفی نمود و الحاق این کشور را به جرگه نظام‌های مبتنی بر مارکسیسم اعلام کرد. از آن زمان، طرح‌ها و برنامه‌های کوبا، به ویژه در بعد اقتصادی بر همین اساس تدوین و اجرا شد. در سال 1962 م هیأت مدیره انقلابی و حزب کمونیست این کشور در یک دیگر ادغام گردید و این دو، حزب متحد انقلاب سوسیالیست را تشکیل دادند. از آن زمان به بعد، وقوع حوادث متعدد و پی‌درپی در اردوگاه شرق، روی کار آمدن اصلاح‌طلبان و انجام اصلاحات در شوروی و نیز فروپاشی نظام سوسیالیستی در کشور شوروی و اقمار آن، تاثیر چندانی در ساختار حکومتی کوبا نداشته است.

تولد رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی ایران حضرت «امام خمینی» در خمین (1320 ق)
حضرت آیت‌اللَّه العظمی سید روح‌اللَّه موسوی معروف به امام خمینی (ره) در 20 جمادی‌الثانی سال 1320 قمری برابر با اول مهر سال 1281 شمسی و مصادف با میلاد با سعادت حضرت فاطمهٔ زهرا (س) از پدری به نام «سید مصطفی موسوی» و مادری به نام «هاجر احمدی» متولد گردید. در کودکی پدر را از دست داد چرا که سید مصطفی پدر ارجمند امام خمینی (ره) که از روحانیون مبارز و دارای نفوذ کلمه بود، از سوی جعفرقلی خان و رضا قلی سلطان خمینی (از اشرار منطقه) مورد سوءقصد قرار گرفت و به شهادت رسید. پس از مدتی حضرت امام (ره) دروس ابتدایی خود را در زادگاه خود گذراند.

سپس در محضر آیت‌اللَّه شیخ عبدالکریم حائری در اراک حاضر شد و سال‌ها از معظم له بهره بُرد. پس از تأسیس حوزهٔ علمیهٔ قم به همراه استاد، راهی آن شهر گردید. با ارتحال آیت‌اللَّه العظمی بروجردی فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز نمود و پس از چندی به عنوان دشمن سرسخت رژیم پهلوی در برابر شاه ایستاد. رژیم نیز ایشان را به ترکیه تبعید نموده و سرانجام پس از نزدیک 15 سال دوری از وطن در حالی که کشور، مشتاق حضور معظم له بود، وارد تهران گردید و رهبری انقلاب اسلامی ایران را به عهده گرفت.

ترور «ران سینگها پراماداسا» رئیس جمهور پیشین لا نکا (1993 م)
ران سینگها پراماداسا رئیس جمهور پیشین لا نکا در 23 ژوئن 1924 مدر این کشور به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات خویش، به عنوان داستان‌نویس وارد حرفه روزنامه‌نگاری شد. پراماداسا پس از چندی به حزب کارگران لا نکا ملحق گردید و سپس به عضویت حزب متحد ملی درآمد. او در سال‌های بعد وارد فعالیت‌های سیاسی شد و در سال 1965 م به پارلمان لا نکا راه یافت. پراماداسا پس از پیروزی بزرگ حزبش در انتخابات سال 1977 مو تغییر قانون اساسی کشور در سال 1978 م به عنوان نخست‌وزیر سری‌لانکا انتخاب شد. وی در دسامبر 1988 مدر انتخابات ریاست جمهوری نیز به پیروزی رسید و عهده‌دار این مقام گردید.
 پراماداسا در سری‌لانکا به عنوان یک عنصر ضد صهیونیستی شناخته می‌شد و در نامساعدترین شرایط سیاسی این کشور و علی‌رغم تمایل بسیاری از احزاب، روابط سیاسی کشورش را با رژیم صهیونیستی، هم‌زمان با روز جهانی قدس در سال 1990 مقطع کرد. این مسئله خشم صهیونیسم جهانی را برانگیخت و نقشه از میان برداشتن پراماداسا را طرح‌ریزی کردند. ران سینگها پراماداسا سرانجام در اول مه 1993 م، هنگامی که در مراسم روز جهانی کارگر شرکت کرده بود، توسط عوامل رژیم صهیونیستی در 69 سالگی ترور شد و به قتل رسید.

روز ملی «جزایر مارشال»
جمهوری جزایر مارشال کشوری است جزیره‌ای در اقیانوس آرام. پایتخت آن ماجورو است. مساحت جزیره مارشال ۱۸۱ کیلومتر مربع می‌باشد. پایتخت این کشور شهر ماجورو (Majuro) با ۲۰ هزار نفر جمعیت می‌باشد. مساحت جزایر مارشال ۱۸۱ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۶۱٬۹۶۳ نفر است. از مهم‌ترین شهرهای جزایر مارشال می‌توان، ابیه ۹ هزار نفر، لو را ۲ هزار نفر، آجلتاکه ۱۲۰۰ نفر وانه و تاک ۸۰۰ نفر را نام برد. جزایر مارشال از اتحادیهٔ کشورهای مستعمرهٔ آمریکا در قارهٔ اقیانوسی‌ها ست. جزایر مارشال از دو جزیرهٔ عمده به نام‌های بی کینی و انواتک تشکیل شده است.

روز جهانی کارگر
اولمی، روز جهانی کارگر است. مناسبت اول می به‌عنوان روز کارگر به این لحاظ بوده است که در چهارم ماه می سال۱۸۸۶، پلیس آمریکا به روی کارگران اعتصابی آتش گشود که شماری کشته، عده‌ای مجروح و بعدا 4 نفر نیز اعدام شدند. آنان خواستار تعدیل شرایط کار و کاهش ساعات کار از 10 به ۸ساعت بودند. قرار بود که اول ماه می کاهش ساعات کار، به اجرا درآید که چنین نشد و در نتیجه، کارگران در گوشه و کنار این کشور دست به تظاهرات زدند و در یک هزار و 200 کارخانه و کارگاه، اعتصاب صورت گرفت. شمار کارگران معترض در شهر شیکاگو بیش از سایر شهرها بود. با رسیدن اخبار مربوط به کشتار و اعدام به سایر کشورها، در گوشه و کنار جهان مراسم یادبود برگزار و هر سال هم تکرار شد که به‌تدریج اول ماه می، روز جهانی کارگر عنوان گرفت. این مراسم در آمریکا و کانادا برگزار نمی‌شود.

انتخاب «ماندلا» به عنوان اولین رئیس جمهور سیاه‌پوست افریقای جنوبی (1994 م)
نلسون ماندلا رهبر مبارزان سیاه پوست ضد تبعیض نژادی در جنوب افریقا، در سال 1918 م به دنیا آمد. وی در سال 1944 م به کنگره ملی افریقا پیوست و پس از مدتی، رهبری آن را بر عهده گرفت. او در نیمه دوم دهه 1940 و در تمام طول دهه 1950 از چهره‌های اصلی کنگره ملی افریقا در مبارزات مردمی علیه رژیم تبعیض نژادی به شمار می‌رفت. نسل ون ماندلا در سال 1960 م شاخه نظامی کنگره را پایه ریزی کرد و تلفات قابل توجهی به نیروهای دولت آپارتاید وارد آورد. ماندلا در اوت 1962 به اتهام تلاش برای ساقط کردن دولت افریقای جنوبی دستگیر و به حبس ابد محکوم شد.

ماندلا از آن تاریخ تا سال 1989 م به مدت 27 سال، در زندان‌های سیاسی مختلف رژیم نژادپرست افریقای جنوبی به سر برد و به عنوان معروف‌ترین زندانی سیاسی جهان شناخته شد. سرانجام در پی تغییرات سیاسی در کادر رهبری رژیم افریقای جنوبی، نلسون ماندلا آزاد شد. در نهایت، نلسون ماندلا در اول ماه می 1994 به عنوان اولین سیاست مدار سیاه پوست به ریاست جمهوری کشور افریقای جنوبی برگزیده شد. ماندلا در پایان دوره پنج ساله ریاست جمهوری خود، داوطلبانه از این سمت کناره‌گیری کرد و یکی از یاران او در مبارزه برای رفع تبعیض نژادی از افریقای جنوبی، به نام تام بو ام بکی به ریاست جمهوری انتخاب گردید.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.