سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

متن کامل؛

علی باقری: ایران بعد از انتخابات با اقتدار بیشتر در عرصه گفتگوهای هسته ای ظاهر مي‌شود

علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مصاحبه با يورونيوز که اطمینان دارد انتخابات ریاست جمهوری می تواند دریچه جدیدی را در موضوع هسته ای باز کند و جمهوری اسلامی ایران با اقتدار بیشتر در عرصه گفتگوهای هسته ای و همینطور فعالیت های هسته ای خودنمایی خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ علي باقري در پاسخ به اين سوال که اگر ایران معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای را امضاء کرده است، دلیل سوء ظن غرب چیست و چرا آمریکا ایران را بزرگترین تهدید برای ان پی تی می خواند؟ گفت: برخی کشورهای غربی از جمله آمریکایی ها در طول سالهای گذشته، در یک اقدام غیر سازنده و غیرمنطقی، رویکردهایی را اتخاذ کرده اند که نشان دهنده این است که آنها در واقع مخالف استیفای حقوق ملت ایران در عرصه های مختلف از جمله حقوق مصرح در ان پی تی هستند.
بازرسان آژانس و همینطور ابزارهای دیگر آژانس در تاسیسات هسته ای ایران و نظارت مستمر این آژانس بر این فعالیت ها، جای هیچگونه نگرانیی درباره فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلامی ایران مانند دیگر کشورهایی که چنین فعالیت های صلح آمیز هسته ای را تحت نظارت آژانس دارند، باقی نمی گذارد.

وي در پاسخ به اين سوال که عرصه سیاست بین الملل و دیپلماسی امتیاز دادن و ستاندن توصیف می شود. اما آیا هزینه های اقتصادی و سیاسی ای که ایران در سایه غنی سازی اورانیم و تحریم متحمل می شود توجیه پذیر است؟ به عنوان مثال پس از انفجارهای اخیر بوستون آمریکا، کانادا دو مظنون را دستگیر و آنان را وابسته و مرتبط با "عناصر القاعده ایران” نامید؟ تصريح کرد: این دقیقا نشان دهنده رویکرد غیرمنطقی و غیر سازنده برخی از این کشورهای غربی است. من خاطرم هست وقتی که اتحادیه اروپا "منافقین” را می خواست از فهرست گروههای تروریستی خارج کند، وقتی که در گفتگو با مقامات اتحادیه اروپایی برای آنها تشریح می شد که این گروهک، گروهک تروریستی و سابقه دهها جنایت تروریستی را در ایران دارد، آنها با وقاحت تمام به ما پاسخ دادند که تا زمانی در مورد موضوع هسته ای با ما کار نکنید و کوتاه نیایید، ما از ابزارهای دیگرمان علیه شما استفاده می کنیم.
ما سابقه طولانی داریم از نحوه برخورد برخی از کشورهای غربی با جمهوری اسلامی ایران که یکی از دلایل ناکامی کشورهای غربی در برخورد با موضوعات مربوط به جمهوری اسلامی ایران، ناآگاهی آنها نسبت به موضوعات هست و همینطور اشتباهات محاسباتی که آنها انجام می دهند. هر کسی که درواقع با مبانی تشیع و سلفی تکفیری آشنا باشد، می داند که این دو جریان فکری یا مذهبی به هیچ وجه با هم همپوشانی ندارند بلکه تعارضهای بسیار جدی دارند.

علي باقري در پاسخ اين سوال که ایران به زودی رئیس جمهوری و دولتی جدید خواهد داشت. آیا از دید شما، رئیس جمهوری و دولت جدید در قبال تنش هسته ای، رویکرد جدیدی را نیز اختیار خواهد کرد یا نه؟گفت: من این اطمینان را دارم که انتخابات ریاست جمهوری می تواند دریچه جدیدی را در موضوع هسته ای باز کند و جمهوری اسلامی ایران با اقتدار بیشتر در عرصه گفتگوهای هسته ای و همینطور فعالیت های هسته ای خودنمایی بکند و قدرت و اقتدار خود را در عرصه های جدید به نمایش بگذارد و آمادگی خودش را برای همکاری در عرصه های مختلف از جمله در مورد موضوع هسته ای با دیگر کشورها از جمله پنج بعلاوه یک ابراز و اعلام می کند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.