سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آذربايجان غربي/

بازی‌های رایانه‌ای حس پرخاشگری کودکان را تشدید می‌کند

معاون اجتماعی نیروی انتظامی آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به اینکه مهم‌ترین مشخصه بازی‌های رایانه‌ای، حالت اکشن و جنگی اکثر آنها است کودک در اثر استمرار چنین بازی‌هایی پرخاشجو و ستیزه‌جو تربیت می‌شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران سرهنگ احد مهرمند با بیان این مطلب اظهار کرد: بازی‌های رایانه‌ای آسیب‌های فراوانی دارد که از جمله آنها انزواطلبی است چون کودکانی که به طور دائم به این بازی‌ها مشغول هستند درونگرا و منزوی شده و در نتیجه در برقراری ارتباطات اجتماعی با دیگران ناتوان می‌شوند، علاوه بر این بروز این روحیه انزواطلبی باعث جدا شدن کودک از گروه همسالان نیز می‌شود.

وی تنبل شدن ذهن را از دیگر آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای عنوان و تصریح کرد: در این بازی‌ها به دلیل این که کودک و نوجوان اغلب با ساخته‌ها و برنامه‌های دیگران به بازی می‌پردازد و کم‌تر امکان دخل و تصرف در آنها را دارند، حالت انفعال در آنها پدید می‌آید و اعتماد به نفسشان در برابر ساخته‌ها و پیشرفت دیگران متزلزل می‌شود.

وی تأثیر منفی در روابط خانوادگی و اُفت اخلاقی را پیامد بازی‌های رایانه‌ای دانست و عنوان کرد: ارائه شخصیت‌هایی با ویژگی‌های ضداخلاقی و پوشش‌های نامناسب در کنار منزوی شدن نوجوانان می‌تواند سبب نهادینه شدن ارزش‌های منفی اخلاقی شود، ضمن اینکه هویت‌هایی که در برخی از این بازی‌ها از زن و مرد به نمایش گذاشته می‌شود خالی از عاطفه، خشن و ستیزه‌جو است.

به گفته مهرمند به دلیل جاذبه محسور کننده‌ی این بازی‌ها برای کودکان و نوجوانان، آنها زمان زیادی را صرف این گونه بازی‌ها می‌کنند، در واقع انرژی عصبی و روانی خویش را به مصرف این بازی‌ها می‌رسانند و با چشمان و ذهنی خسته از بازی دست می‌کشند. بدون شک جذبه و علاقه‌ای که این بازی‌ها ایجاد می‌کند، در افت تحصیلی آنها مؤثر است.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی آذربایجان غربی، فراهم کردن زیربنای القاهای سیاسی – فرهنگی یعنی از خود بیگانگی را از دیگر آسیب‌های رایانه‌ای عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه دنیای مجازی نزدیک به واقعیتی که در این بازی‌ها به تصویر کشیده می‌شود، آن قدر مسحورکننده و جذاب است که مخاطب کودک و نوجوان تحت تأثیر تمام باورهایی قرار می‌گیرد که طراحان این بازی‌ها به او القا می‌کنند چون امروزه دسترسی کودکان و قشر جوان به بازی‌های الکترونیکی به سادگی امکان‌پذیر است در حالی که اکثر والدین نسبت به خطرات استفاده بیش از حد از این بازی‌ها بی‌اطلاع هستند.

به گفته مهرمند، در گذشته بازی‌ها از طریق ارتباط کودکان با یکدیگر انجام می‌شد اما امروزه کودکان از زمان درک و فهم این بازی‌ها بیشترین ساعات روز را صرف این گونه بازی‌ها می‌کنند، در حالی که این ارتباط هیچگونه رابطه عاطفی و انسانی ایجاد نمی‌کند در صورتی که اگر بازی‌ها به صورت فکری نباشد تاثیر نامطلوب بر روحیات کودک و نوجوان می‌گذارد.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه به اعتقاد جامعه‌شناسان و متخصصان علوم روانشناسی اعتیاد الکترونیکی در کنار اعتیاد به مواد مخدر در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران شیوع پیدا کرده است، یادآور شد: باید همان گونه که پیرامون معضلات و پیامدهای مواد مخدر اظهار نگرانی می‌کنیم نسبت به عواقب رسوخ اعتیاد الکترونیکی نیز هوشیار و گوش به زنگ باشیم.

منبع:خبرگزاری ایسنا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.