سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هرمزگان/

«+O» بیشترین گروه خونی اهداشده در هرمزگان

مدیرکل پایگاه انتقال‌خون از رشد 11درصدی اهدای خون و 16درصدی اهداکنندگان مستمر در استان هرمزگان خبر داد و گفت: «+O» بیشترین گروه خونی اهداشده در هرمزگان در سال گذشته بوده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران  دکتر «ایمان زارعی» در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: آمار کل مراجعه‌کنندگان سال پیش برای اهدای خون، 47هزار و 116نفر بوده است.

وی با بیان این‌که حدود 22 درصد مراجعه‌کنندگان موفق به اهدای خون نشدند، افزود: چون وظیفه‌ی انتقال خون تامین خون سالم است، این سازمان میان افراد سالم، سالم‌ترین و مناسب‌ترین افراد برای دریافت خون را انتخاب می‌کند که از این تعداد، 36هزارو 518 نفر موفق به اهدای خون و 10هزارو 598 نفر بنابر عللی نتوانستند خون اهدا کنند.

مدیرکل پایگاه انتقال خون استان هرمزگان خاطرنشان کرد: در مقاسیه با سال 90 که 32هزارو 858 واحد بود، 11 درصد رشد خونگیری داشتیم که 70 درصد خون‌ها از مراکز ثابت و 30 درصد از مراکز سیار تامین شده است.

زارعی تصریح کرد: 50 درصد خون‌های اهدایی را اهداکنندگان مستمر، 28 درصد اهداکنندگان بار اول و 22 درصد را اهداکنندگان با سابقه تشکیل داده‌اند که در مقایسه با سال 90 شمار اهداکنندگان مستمر 16درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: از 36هزار و 518 نفر اهداکننده، 35 هزار و 234 نفر از اهداکنندگان مرد و 1284نفر زن بودند که 96 درصد را اهداکنندگان مرد و چهار درصد را گروه زنان برای اهدای خون تشکیل می‌دهند.

مدیرکل پایگاه انتقال خون استان هرمزگان خاطرنشان کرد: در آمار بیشترین رده‌ی سنی اهداکنندگان افراد در گروه 26 تا 30 سال با 23 درصد بوده که 78 درصد افراد متاهل و 22 درصد را افراد مجرد تشکیل داده‌اند.

وی گفت: بیشترین گروه خونی اهداکنندگان مربوط به گروه O مثبت با 38 درصد اهداکنندگان و B مثبت با 25 درصد و A مثبت با 22 درصد و گروه AB منفی با یک درصد کمترین آمار مراجعه‌کنندگان را به خود اختصاص داده است.

زارعی افزود: چون استان هرمزگان در کشور رتبه دوم از نظر شمار بیماران تالاسمی را دارد، بیشترین مصرف خون که حدوداً 60 تا 65 درصد است، برای بیماران تالاسمی مصرف می‌شود.

این مقام مسوول یادآور شد: حدود 70 درصد خون مصرفی استان را به‌واسطه‌ی اهدای خون هم‌استانی‌ها تهیه و 30 درصد خون‌های موردنیاز را از استان‌های دیگر تامین می‌کنیم و امید می‌رود روزی برسد که گرایش مردم استان به اهدای‌خون افزایش یافته تا بتوانیم خون مورد نیاز را در داخل استان تامین کنیم.

وی با اشاره به این‌که ماهانه 4500 تا 4800 واحد خون، در 21 بیمارستان و مراکز درمانی، همچنین مرکز بیماران خاص توزیع می‌شود، خاطر نشان کرد: مهم‌ترین دستاورد حوزه‌ی انتقال خون سال پیش، راه‌اندازی آزمایشگاه پیش از پیوند کلیه بود که این امر علاوه بر گشایش کار مردم سبب صرفه‌جویی در وقت و هزینه نیز شد.

زارعی با بیان این‌که علاوه بر این امر، با خرید یک دستگاه«تریمااکسل» توانستیم شمار دستگاه «آفرزیس» استان را به دو دستگاه ارتقاءدهیم، تصریح کرد: سال پیش سامانه‌ی متحرک را تجهیز و بازسازی، فضای فرآورده‌گیری را گسترش دادیم، هم‌چنین دستگاه «اتوکلاو» با ظرفیت بیش از 500 لیتر را خریداری و راه‌اندازی کردیم.

مدیرکل پایگاه انتقال خون استان هرمزگان از خرید و نصب دستگاه «اتوماسیون الایزا داوینچی» برای انجام آزمایش‌ها از دستاوردهای مهم در بخش فنی یاد و اظهار کرد: با توجه به نیاز مردم در زمینه‌ی وجود مرکز خون‌گیری در مناطق مختلف شهری، با پیگیری‌های مستمر مقرر شد به‌زودی دو دستگاه کانکس ثابت در مناطق شرق و غرب بندرعباس نیز مستقر شوند.

وی با تشکر از داوطلبان اهدای خون، گفت: تامین خون سالم همیشه و هم‌چنان سرلوحه‌ی فعالیت‌های انتقال خون است و حضور مردم برای اهدای خون می‌تواند فرصت خدمت‌رسانی به موقع بیماران را برای این پایگاه‌ها فراهم کند.

زارعی در از اهداکنندگان خون خواست، با توجه به ضرورت وجود خون دائمی، اهدای خون در فصل گرما فراموش نشود و مطمئن باشند با اهدای‌خون، خطری سلامت آنها را تهدید نمی‌کند.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: هرمزگان ، خون ، اهدا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.