سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در حاشیه های پزشکی این هفته چه گذشت:

از بدهی دولت به شرکت های پخش دارو تا تولد بز ترابن+فيلم

برنامه حاشیه های پزشکی که هر پنج شنبه از خبر 20:30 شبکه دو سیما هر پخش میشود، این بار به بیان مسائل مختلفی از جمله بدهی مراکز دولتی به شرکت های پخش دارو پرداخت.




به گزارش خبرنگار علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، سلسله گزارش حاشیه های پزشکی این هفته به بیان مسائل مختلفی پرداخت که به اختصار به آن اشاره می شود.

***چینی بودن مرگ های ناشی از تزریق پنی سیلین!

از جمله شایعاتی که این روزها گریبانگیر دنیای پزشکی شده است موضوع پنی سیلین های موجود در بازار است که گفته می شود مواد اولیه اش از چین وارد کشور شده و موجب بروز عوارضی از جمله مرگ شده است.

خبرنگار حاشیه های پزشکی برای بررسی بیشتر این موضوع سراغ کارخانه ای رفت که نیاز پنی سیلین کشور را تولید و تامین می کند،که مشخص شد هم اکنون حدود 5 میلیون پنی سیلین 400 هزار و 800هزار در این کارخانه موجود است که ماده اولیه اش از چین وارد شده است،البته گفته شد که این شرکت های چینی دارای تاییدیه FBA آمریکا و یا اروپا هستند.

همچنین مسئول شرکت جابربن حیان با بیان اینکه تاکنون 3 میلیارد پنی سیلین تولید کرده ایم، گفت:تنها یک شکایت منجر به مرگ گزارش شد که آن هم به واسطه شوک ناشی از تزریق پنی سیلین بوده و ارتباطی با دارو نداشته است.

خبرنگار همچنین برای بررسی موارد اجرایی به پزشک قانونی نیز رفت که گفته شد تمام موارد مرگ و میر و شکایات مربوط به تزریق پنی سیلین ناشی از حساسیت های این دارو بوده است.

در ادامه نیز دکتر خسرونیا پزشک پزشکی قانونی و متخصص داخلی با بیان اینکه آلرژی به پنی سیلین در تمام دنیا با ژن های مختلف شایع است و از هر 100 هزار نفر یک نفر بر اٍر همین آلرژی و حساسیت فوت میکند، توصیه کرد:افراد از تزریق پنی سیلین در منزل و مکان هایی که وسایل اولیه وجود ندارد خودداری کنند و همچنین پزشکان پیش از تجویز پنی سیلین عمل تست را روی بیمار انجام دهند.

*** جریمه هایی که بازدارنده نیستند

بحث داغ این روزهای دنیای پزشکی،گرفتن زیرمیزی توسط پزشکان و در مقابل مجازات این عمل است ،.که در همین راستا رییس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه این جریمه ها ی خرد هرگز نمیتواند به عنوان بازدارنده ابن مسئله مطرح شود، گفت: زمانی که مدارک اضافی دریافتی و زیرمیزی های پزشکان را به تعزیرات حکومتی فرستادیم با بیان این مسئله که دانشگاه کار خلاف قانون و بی اساس انجام داده است،پرونده مربوطه را به دانشگاه ارجاع دادند.

وی همچنین افزود:بیشترین میزان دریافت زیرمیزی که اثبات شد مبلغ 14 میلیون و 960 هزار تومان بود که با این قوانین تعزیرات این پزشک تنها 16 هزار تومان جریمه خواهد شد.

*** بز ترابن،دستاورد جدید شبیه سازی در ایران

مرکز تحقیقات فناوری بنیاخته با استفاده از تکنولوژی شبیه سازی،برای اولین بار در منطقه و دنیا موفق به تولید بز ترابن قرمز رنگ شدند.

بنابر گفته مسئول این پروژه قرار است از ژن این بز پروتئینی برای تولید دارو جهخت استفاده در صنعت بدست بیاید.

***روز فراموش شده آزمایشگاه  

درهفته گدشته روزی منسوب به آزمایشگاهی ها بود که متاسفانه این روز در تقویم به ثبت نرسیده است.

حتی پیگیری های 2 ساله مسئولین مربوطه از شورای فرهنگی کشور جهت ثبت این روز در روز میلاد حکیم جرجانی تنها بعنوان اولویت این شورا در جلسات بیان میشود و در واقع هنوز این پی گیری ها به نتیجه نرسیده است.

مسئله دیگر مربوط به کارکنان آزمایشگاه موضوع قانون ارتقای بهره وری است که این کارکنان مشمول این قانون نمیشوند.

اگر کارکنان ازمایشگاه مورد حمایت این قانون قرار گیرند هم از ساعات کاریشان کم میشود و هم از مزایای سختی کار بهره مند میشوند.

***بدهی دولت به شرکت های پخش دلیل اصلی کمبود دارو در سطح شهر  

خبرنگار حاشیه های پزشکی با حضور یافتن در یکی از داروخانه های سطح شهر مطلع شد که برخی از داروها در داروخانه ها توزیع نمیشوند و داروخانه ها با کمبود دارو مواجه هستند.
شانه ساز معاون سازمان غذاو دارو د رخصوص این مسئله گفته: علت این کمبود بدهی بعضی از داروخانه ها و مراکز دولتی به شرکت های پخش می باشد،زیرا همین داروهایی که در داروخانه ها موجود نیستند در شرکت های پخش موجود هستند./س 
برچسب ها: حاشیه ، پزشکی ، سیما
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.