سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

پیش نویس سند ملی کودکان تهیه شده است

مدیر انجمن های منطقه ای دوستدار کودک گفت : پیش نویس سند چشم انداز ملی کودکان تهیه شده اما هنوز سند اصلی تدوین نشده است.

 



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد نسرین نافعی در جمع خبرنگاران افزود : هنوز موضوع کودکان در اولویت برنامه های مسوولان قرار نگرفته است.

وی اظهار داشت : موسسه پژوهشی کودکان دنیا برای تهیه و انتشار این پیش نویس اقدام و روی آن کار کارشناسی زیادی کرده است و آن را برای تمامی سازمان های دولتی و ذیربط در امور کودکان فرستاده است.

وی با بیان اینکه این سند بخش های فوق العاده اثرگذاری دارد ، گفت : اگر هر جامعه ای به مفاد این سند توجه و آنها را اجرایی کند از نظر رشد کودکان و بهبود زندگی آنان شرایط بسیار مطلوب می شود.

وی افزود : در تمام کشورهای رشد یافته برای کودکان زیر هفت سال یک سند ملی دارند و دستگاه ها ذیربط موظفند بر این مبنا از کودکان حمایت کنند، در ایران این سند وجود نداشت و از سال 84 با پیگیری های این موسسه پیش نویس آن تهیه شد.

وی گفت : اگر موضوع کودکان در اولویت برنامه های دولت قرار گیرد و از همان بدو تولد به سلامت زندگی و بهبود شرایط رشد آنان بپردازیم در دوران نوجوانی و جوانانی این کودکان، ما شاهد کاهش مشکلات و معضلات آنان خواهیم بود.

وی در بحث نقش و میزان استفاده از هنر و ادبیات در آموزش کودکان خردسال در کشور افزود : از جمله مباحثی که از بدو تاسیس موسسه پژوهشی کودکان دنیا مورد توجه بوده، استفاده از هنر و ادبیات در آموزش به دلیل ظرفیت های بالای آن در برقراری ارتباط با کودکان می باشد.

نافعی افزود : بر این مبنا برپایی کارگاه های هنری و نگاه هنری به این موضوع ، کار بر روی شیوه های خلاقانه و غیر کلیشه ای آموزش مورد توجه بوده و در این کارگاه ها ، تجارب و آموخته ها به مهدهای کودک منتقل و بر روی آنها کار می شود.

وی گفت : نگاه نو به هنر کودک و ادبیات هم در حال پیگیری است و بدین منظور تلاش می کنیم مهدکودک ها از حالت کلیشه ای کنونی خارج شده و به سراغ شیوه های آموزشی نو بروند.

وی اظهارداشت : بدین منظور از جمله اقدامات ایجاد موسسه خانه قصه و افسانه ها را برنامه ریزی کرده ایم .

نافعی افزود : این مجموعه اختصاص به کودکان سه تا شش سال خواهد داشت تا با قصه ها و افسانه های فراموش شده این دیار آشنا شده و از این طریق بر رشد و پرورش کودکان خردسال کار می شود.

وی با بیان اینکه هم اینک آموزش مربیان آنها در حال انجام است، گفت : ما بطور مستقیم به سراغ کودکان نمی رویم و در کنار پژوهش ها و تحقیقات گسترده در حوزه کودکان عموما بر توسعه و انتقال یافته ها و دستاوردهای پژوهشی از طریق تربیت مربیان و آموزش آنان و امکان ارتباط متمرکز هستیم.

نافعی اظهار داشت : طی 20 سال گذشته از فعالیت موسسه پژوهشی کودکان دنیا تاکنون بالغ بر 40 تا 45 هزار نفر از آموزش های مربوط به تربیت کودکان برخوردار شده اند که بخشی از آنان در قالب آموزش خانواده ها ، مربیان کودک و مربیان تخصصی این آموزش های را دریافت کرده اند.

وی گفت : شبکه دوستداران کودک که در قالب زیرمجموعه های این موسسه است از معدود مراکزی است که در کل کشور گسترده شده و فعالیت می کند.

موسسه پژوهشی کودکان دنیا سازمانی مستقل، تخصصی و پژوهشی است که از سال 1373 با هدف کمک به گسترش برنامه های مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال در ایران فعالیت می کند و امروز در 22 استان کشور انجمن های دوستداران کودک راه اندازی شده است.


برچسب ها: سند ، ملی ، کودکان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.