سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد/

موسیقی ایرانی جدای از هویت ایران نیست/ موزه ادوات موسیقی راه اندازی می شود

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با تأکید براینکه موسیقی ایرانی جدای از هویت ایران نیست دراین راستا از راه اندازی موزه ادوات موسیقی در شهرستانهای این استان خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد؛ علی کاظمی، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به اینکه خلیج فارس به عنوان یک نماد ملی وهویت ایرانی اسلامی این مرزو بوم بسیار مورد توجه قرار دارد، گفت: با استفاده از زبان هنر به ویژه موسیقی می توان این نماد را تقویت و نسل جدید را به این باور رساند که خلیج فارس دریا نسیت بلکه هویتی است که در طول تاریخ ایران وجود داشته است و دارد.

وی خاطرنشان کرد: از این طریق می توان به تقویت خودباوری پرداخت و به همه مدعیان نشان داد که موسیقی ایرانی جدای از هویت ایران نیست .

وی برگزاری جشنواره را از برنامه های مهم و اساسی در معرفی این هنر به نسل جدید بیان کرد و اظهارداشت: این جشنواره به دلیل فراهم کردن بستر برای توسعه و ترویج موسیقی مقامی ارج نهادن به هنر و تجلیل از هنرمندان این عرصه مانع آسیب رسیدن به موسیقی اصیل و ناب مقامی می شود حائزاهمیت است.

کاظمی با عنوان اینکه یکی از رسالت های این اداره کل در کنار ثبت جلوه های فرهنگی و تاریخی پرداختن به میراث معنوی است، از راه اندازی موزه ادوات موسیقی مقامی نقا مختلف این استان خبر داد و گفت: این موزه در شهرستان های شیروان، اسفراین و مانه و سملقان راه اندازی می شود.

وی اعزام گروه های هنر اصیل و هنرمندان در حوزه ساخت ادوات موسیقی به نمایشگاه های مختلف به منظور آشنایی هنرمندان را از دیگر فعالیت های این اداره عنوان کرد و افزود: تدوین کتاب در حوزه موسیقی به منظور حفظ این هنر در حوزه میراث مکتوب از مهمترین برنامه های اداره کل درسال جاری است.

وی همچنین به تنوع قومیتی و موقعیت جغرافیایی این خطه اشاره کرد و اظهارداشت: موسیقی مقامی استان از جایگاه ویژه ای برخورداراست و در تمام مراحل زندگی از رزم و بزم و مجلس عروسی و عزا همراه مردم بوده است.

یادآوری می نماید؛ نخستین جشنواره ملی موسیقی نواحی خلیج فارس هفتم و هشتم اردیبهشت ماه سال جاری در خراسان شمالی برگزار می شود./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.