سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

خطر حمله قلبی در افراد سیگاری زیر 40 سال 5 برابر دیگران است

مدیرگروه سلامت روان دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: تنش و محرك‌هاي شديد رواني و ناراحتي‌هاي خانوادگي و خطر حمله قلبي در افراد سيگاري زير40 سال، پنج برابر افراد غيرسيگاري است.




دکتر مرتضی فاضل در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با بیان این مطلب افزود: آسيب‌ها و پيامدهاي ناشي از مصرف سيگار بسيار جدي و بعضاً جبران‌ناپذير است و اغلب سيگاري‌ها با اينكه از مضرات سيگار باخبرند ولي از روي عادت و به بهانه كسب آرامش و رفع خستگي ، اقدام به مصرف اين ماده خطرناك مي‌كنند.

وی با اشاره به موضوع یکی از روزهای هفته سلامت با عنوان فشارخون، اجتناب از دخانیات و سوء مصرف مواد، اظهار کرد: امروز با وجود هشدارهاي پياپي مجامع پزشكي و فرهنگي، مصرف سيگار به‌طور روزافزون در جامعه بالا مي‌رود.

مدیرگروه سلامت روان دانشکده علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: دوري از خانواده، بيكاري، محرك‌هاي رواني، اصرار دوستان و خويشان و حتي علاقه شخصي، كسب لذت و تقليد و خود‌نمايي، مخالفت با خانواده و رفع حقارت‌ها و اضطراب از عوامل موثر در روي‌آوري به سيگار است.

فاضل خاطرنشان کرد: يكي از مشكلات عمده بهداشت گسترش استعمال دخانيات در جامعه است كه اين خود به‌عنوان يكي از شايع‌ترين عوامل مرگ و مير در جهان شناخته شده است.

وی بیان داشت: تصميم قاطع برای ترک سیگار، نوشيدن مقدار زيادي مايعات برای خارج شدن نيكوتين از سيستم بدن، قرار دادن جانشين‌هايي براي سيگار در محل كار يا زندگي، کاهش کشیدن تعداد سيگار در روز و تأخير يك ساعته كشيدن نخستین سيگار از گام‌هاي اوليه براي ترك سيگار است. فاضل اضافه کرد: تا حدود سه ماه پس از ترك سیگار احتمال بازگشت آن پس اطرافیان باید از فرد ترک‌کننده سیگار حمايت کنند. س/

برچسب ها: روان ، دانشکده ، علوم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.