به گزارش
حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز
پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات برنامه و بودجه این مرکز اعلام
کرد:
1- لایحه بودجه سال 1392 با 61 ردیف مستقل بودجهای به مجلس ارائه شده است.
تعداد ردیفهای فوق در قوانین بودجه سالهای 1387 و 1388 ، 263 دستگاه و
ردیف ، در سال 1389 ، 287 دستگاه و ردیف و برای قانون بودجه سال 1390 تعداد
آنها 304 مورد و برای قانون بودجه سال 1391 تعداد ردیفهای مستقل برای
دستگاههای اجرایی اصلی 302 مورد اصلاح و مصوب بوده است.
در لایحه بودجه
سال 1392 برخلاف سالهای گذشته در نحوه حضور دستگاههای اجرایی در لایحه
بودجه قوانین و مقررات مربوطه رعایت نشده است.
2- در لایحه بودجه سال 1392 ، 38 دستگاه و ردیف بودجهای نسبت به قانون
بودجه سال 1391 جدید و 12 دستگاه و ردیف بودجهای نسبت به قانون بودجه سال
1391 حذف شدهاند.
3- اعتبارات 35 دستگاه بیش از 25 درصد افزایش و اعتبارات 24 دستگاه بیش از 20 درصد کاهش یافته است.
4- در لایحه بودجه سال 1391 ، وزارت آموزش و پرورش ( به میزان 11 درصد از
کل اعتبارات هزینهای) ، ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (به میزان
11 درصد از کل اعتبارات هزینهای) ، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ( به
میزان 10 درصد از کل اعتبارات هزینهای) و سازمان تامین اجتماعی نیروهای
مسلح (به میزان 7 درصد از کل اعتبارات هزینهای ) ، بالاترین میزان سرجمع
اعتبارات هزینهای را به خود اختصاص دادهاند.
این گزارش به بررسی نحوه طبقهبندی دستگاههای اجرایی در لایحه بودجه سال
1392 کل کشور و مقایسه آن با طبقهبندی و دستگاهها در قانون بودجه سال
1391 پرداخته است. علاوه بر این اعتبارات دستگاهها در مقایسه با قانون
بودجه سال 1391 بررسی شده و دستگاهها بر اساس میزان رشد اعتبارات دستهبندی شدهاند. با توجه به تغییرات لایحه بودجه سال 1392 ، برای بررسی دقیقتر و مقایسه صحیح بین اعتبارات دستگاهها ابتدا دستگاهها و ردیفهای لایحه
بودجه سال 1392 بر اساس دستگاهها ردیفهای قانون بودجه سال 1391 مورد
بازنویسی و طبقهبندی مجدد قرار گرفت و سپس اعتبارات دستگاهها و ردیفها
نظیر به نظیر مقایسه شدند.
انتهاي پيام/