سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان /

حوزه اقتصاد با اهداف برنامه چهارم فاصله دارد

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل تصمیمات بخشی و مقطعی و همچنین مدیریت پروژه ای از اهداف برنامه چهارم به ویژه در حوزه اقتصاد فاصله معنا داری وجود دارد.

 
به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، حجت الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی فرد در سفر به سیستان و بلوچستان صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: با وجود اینکه سیاست ها و برنامه های شفافی در برنامه چهارم توسعه نقش راه دولت برای دستیابی به پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور تعیین شده بود اما به دلیل نهادینه شدن مدیریت دولت مبتنی بر تصمیات مقطعی از اهداف تعیین شده فاصله گرفتیم.

کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم افزود: در برنامه چهارم توسعه باید به گونه ای تدبیر می کردیم که تا پایان این برنامه رابطه تراز هزینه های جاری کشور با درآمد های حاصل از نفت قطع می شد.

وی اظهار داشت: اگر این تصمیم به درستی لحاظ و در برنامه چهارم عملیاتی می شد امروز در شرایط متفاوتی بودیم.

وی اظهار داشت: با الهام بر سیاست های کلی مقام معظم رهبری بر ضرورت قطع وابستگی هزینه های کشور از درآمد نفت در برنامه پنجم توسعه تاکید شده است.

وی با بیان اینکه هزینه های جاری کشور همچنان با درآمد های نفتی برابری دارد ادامه داد:  فقدان انضباط مالی مطلوب در نظام بودجه ریزی، نداشتن بودجه عملیاتی و نگاه به سرمایه حاصل از فروش نفت به عنوان درآمد از مهمترین چالش های موجود در حوزه اقتصادی است.

ابوترابی گفت: درآمد حاصل از فروش نفت سرمایه ملی است نه درآمد برای هزینه کشور و باید از این سرمایه در زمینه رشد کشور استفاده کرد.

وی افزود:چنانچه مدیریت ما مبتنی بر نظام بودجه ریزی عملیاتی و با نگاه دقیق به اسناد بالا دستی نظام به ویژه برنامه توسعه کشور باشد و همچنین از تصمیمات مقطعی پرهیز شود به سمت تحقق اهداف توسعه پیش خواهیم رفت.

وی گفت: باید برای تحقق اهداف توسعه ابتدا بودجه سالانه کشور را عملیاتی کرد سپس از حجم دولت متناسب با وظایف حاکمیتی کاست.

وی با بیان اینکه نباید وارد حوزه تصدی گری شده و بر هزینه های کشور بیفزاییم افزود: باید تمامی توجه خود را به دولت معطوف کرده و با ایجاد درآمد های مالیاتی و حاصل از گمرکات بستر درآمد های غیر نفتی در کشور را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: تولیدیگانه راه پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور است.

وی افزود: با افزایش منابع توسعه ملی و با کاهش هزینه های دستگاه های اجرایی و قطع ارتباط نفت و بودجه و همچنین هدایت شبکه بانکی به سمت تولید می توان ایران را به کارخانه بزرگ تولید در منطقه تبدیل کرد.

مرحله نخست هدفمندی یارانه ها موجب اسیب به اقتصاد ملی شد  

حجت الاسلام ابوترابی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت:قانون هدفمند سازی یارنه ها یک قانون مترقی بوده و نقش محوری در ارتقای عدالت ،توزیع عادلانه ثروت  و همچنین رشد اقتصادی کشور می تواند داشته باشد اما این قانون مشروط بر اینست که به طور دقیق، کامل و به دست مدیران توانمند و صالح و در زمان بندی مشخص اجرا شود.

وی گفت: به دلیل کاستی و ضعف در نحوه اجرای مرحله نخست هدفمند سازی یارانه ها هزینه کشور افزایش یافت و موجب شد تا بدنه اقتصاد ملی و تولید آسیب ببیند.

وی ادامه داد: مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها باید در شرایطی کلید زده شود که شاخص های اقتصاد کلان مانند نرخ ارز، نرخ تورم، ارزش پول ملی در جایگاه خود قرار بگیرد.

وی گفت: اجرای فاز دوم هدفمندی یارنه ها مستلزم اینست که تورم مهار شده  و سیر نزولی به خود بگیرد و  نرخ ارز تحت کنترل در آمده و همچنین ارزش پول ملی تثبیت شود.

وی تاکید کرد: پرداخت نقدی یارنه ها باید طی روال حاضر در آینده نیز پرداخت شود.

سیاست خارجی باید مبتنی بر محور اقتصاد باشد

ابوترابی گفت: مسئله کلیدی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران رابطه با آمریکا نیست.

وی افزود: ما باید راهبرد سیاست خارجی را بر اساس گفتمان مبتنی با علم و اخلاق و در چارچوب منافع و مصالح ملی تعریف کنیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: باید با جامعه جهانی و کشور های همسایه و تاثیر گذار در صحنه بین المللی در راستای منافع ملی و با نگاه برد _برد نگاه کنیم.

وی افزود: نگاه دولت یازدهم در سیاست خارجی باید به دو مقوله کلیدی اقتصاد و سیاست معطوف باشد.

وی با بیان اینکه نقش دستگاه دیپلماسی در رشد اقتصادی استثنایی و بی بدیل است گفت: متاسفانه به این مقوله توجه جدی نشده است.

وی ادامه داد: در صورت انتخاب به عنوان رییس جمهور به دنبال وزیر امور خارجه ای خواهم بود که علاوه بر فهم سیاسی و اعتقاد به گفتمان نظام  و اشنایی با منطقه فرصت جدیدی را فراروی اقتصاد ایران خلق کند.

وی تاکید کرد دستگاه دیپلماسی باید بازار های اقتصادی را بر روی ایران باز کند.

ریشه بسیاری از معضلات فرهنگی در سبک زندگی دولتمردان است

نایب رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در بخش دیگیر از سخنان خود ریشه بسیاری از مشکلات فرهنگی و موجود در کشور را با سبک زندگی دولتمردان مرتبط دانست و گفت: ریشه بسیاری از معضلات فرهنگی ما در سبک مدیریت، سبک سیاست ورزی و سبک زندگی دولتمردان است.

حجت الاسلام  ابوترابی فرد افزود: اگر سبک زندگی و مدیریت ما با مبانی فرهنگ اسلامی و ملی نزدیک شود شاهد یک تحول عمیق فرهنگی در جامعه و زندگی و همچنین سیاست خواهیم بود.

وی همچنین گفت: ریشه بسیاری از نابسامانی های فرهنگی در نابسامانی اقتصادی نهفته است.

وی خاطرنشان کرد: بیکاری یکی از عوامل کلیدی در بروز ناهنجاری های فرهنگی و سیاسی است .

ساده زیستی نقطه قوت دولت نهم و دهم بود

ابوترابی همچنین در ارزیابی نقاط ضعف و قوت دولت های نهم و دهم نیز گفت: ساده زیستی، پرکاری و ارتباط چهره به چهره با اقشار گوناگون مردم از ویژگی های مثبت دولت های نهم و دهم بود که باید در دولت یازدهم نهادینه شود.

وی گفت: نقاطی که باید در دولت یازدهم مورد توجه قرار گیرد و در دولت نهم و دهم در حد انتظار ظهور پیدا نکرد اعتماد به صاحبان اندیشه و فکر، استفاده شایسته و حداکثری از خرد جمعی و ارتقای سطح هماهنگی به ویژه در میان نهاد های اجرایی و قانون گذاری است./ک

برچسب ها: اقتصاد ، برنامه ، چهارم ، فاصله
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.