سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در سمينار بین المللی مباحث باستان شناسی جیرفت:

اشیا تاریخی جیرفت بازگردانده از انگلستان به نمایش گذاشته می شود

اشیا تاریخی استرداد شده از کشور انگلستان که به صورت قاچاق خارج شده بود در سمینار بین المللی مباحث باستان شناسی جیرفت به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل پریسا محمدی رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در نشست خبری که صبح امروز درباره همایش بین المللی مباحث باستان شناسی جیرفت در محل پژوهشگاه برگزار شد گفت: تنوع اقلیمی، فرهنگی، زبانی و قومی گسترده ایران باعث شده تا بستری بی مانند برای پژوهشگران فراهم کرده تا با نگاه تیزبینانه خود و زوایای پنهان و اسرار سر به مهر فرو رفته را باز گشایند.
وی افزود: پژوهشهای باستان شناسی حوزه هنری جنوب شرق ایران یکی از شاخص ترین حوزه های فرهنگی سرزمین ایران است.
محمدی تصریح کرد: جنوب شرق ایرن دارای حوضه های آبریز گوناگون با ویژگی های منحصر به فرد بوده و می توان به حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان، حوضه آبریز هیرمند و جازموریان و دولت اشاره کرد.
رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: دستاوردهای باستان شناختی حوزه فرهنگی جنوب شرق نشانگر تداوم فرهنگی از دوران پارینه سنگی، نوسنگی، دوران شهرنشینی دوران تاریخی و اسلامی بوده به طوریکه این موضوع در منطقه و فرا منطقه ای تاثیرگذار است.
وی اظهار داشت: از سال 1380 تاکنون با حضور گسترده باستان شناسان ایران و خارجی در هلیل رود جیرفت و جازموریان، پژوهش های دامنه داری انجام شده و دستاوردهای ارزنده ای بدست آمده است.
محمدی تاکید کرد: اهمیت این حوزه فرهنگی به ویژه در زمینه تکویی و توسعه فن آوری  فلز و پژوهش های باستان شناسی و دانشهای میان رشته ای است.
رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی افزود: هدف اصلی از برگزاری سمینار بین المللی مباحث باستان شناسی جیرفت بازنگری، بررسی و تحلیل پژوهشهای انجام شده در  این بخش از سرزمین ایران است تا بتوانیم چشم انداز آینده را ترسیم کنیم.
وی تصریح کرد: 40 مقاله به دبيرخانه اين سمينار ارسال و 37 سخنرانی برای این همایش در نظر گرفته شده است.
محمدی خاطرنشان کرد: باستان شناسان دو کشور ایتالیا و فرانسه که در این حوزه ها کاوش و مطالعه کردند در همایش حضور خواهند داشت.
وی افزود: کمیته علمی و برای این همایش تشکیل شده و سعی داریم با  حضور متخصصان باستان شناسی حوزه جیرفت بتوانیم خلاهای که در زمینه باستان شناسی وجود دارد پر و چشم انداز کاری این حوزه را ترسیم کنیم.
رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی افزود: محورهای این سمینار شامل پژوهشهای باستان شناسی، گاهنگاری جنوب شرق ایران و دانش و فناوری فلز مس است.
وی تصریح کرد: سمینار بین المللی مباحث باستان شناسی جیرفت هفتم و هشتم اردیبهشت در جیرفت برگزار می شود.
محمدی افزود: نمایشگاهی از 100 شی تاریخی جیرفت که در گذشته کشور انگلستان قاچاق شده بود به نمایش در می آید.
رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: تمامی مقالات عملی که در باره جیرفت نوشته شده به صورت کتاب چاپ خواهد شد همچنین از کتاب "جیرفت همسایگان و خویشاوندان" به نویسندگی حمیده چوبک رونمایی می شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر کاهش 75 درصدی بودجه اکتشافات باستان شناسی در ردیف ملی گفت: این کاهش براساس تصمیمات درست صورت گرفته و تاثیری بر کاوش های باستان شناسی نخواهد گذاشت و پژوهشگاه می‌تواند خود در آمدزایی  کند.
وی افزود: این درآمدزایی از طریق ترجمه و فروش گزارش های باستان شناسی به دانشگاه های برون مرزی ایجاد خواهد شد و یکی از اولویت های پژوهشگاه در سال 92 است./ص
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.