سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

وجود70 نوع ماده معدنی در ایران

70 نوع ماده معدنی در ایران و بیش از7هزار فقره معدن کشف شده در کشور وجود دارد که فقط پنج هزار و شش فقره از آنها فعال هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات کشور در کارگروه معدن استان زنجان گفت: ایران به غیر از ذخایر نفت و گاز، از بزرگترین کشورهای غنی در حوزه معدن محسوب می شود.

برنا افزود: ایران در بخش میانی کمربند معدنی آلپ - هیمالیا قرار گرفته است که منطقه ای سرشار از انواع مواد معدنی به شمار می آید.

وی یادآورشد: در ایران 10 نوع ماده معدنی وجود دارد که به لحاظ ذخیره و نوع ماده کشور را جزو برترین کشورهای معدنی جهان قرار می دهد.

معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات کشورادامه داد: این سازمان طراحی نقشه های زمین شناسی را برای تکمیل زیرساخت های این بخش، از سالهای گذشته در مقیاس یک 250 هزارم شروع کرد و تمام مناطق ایران بر اساس این نقشه ها به 112 بخش تقسیم شد.

برنا اظهارکرد: پس از طراحی این نقشه ها، سازمان زمین شناسی و اکتشافات کشور وارد عرصه تهیه نقشه در بعد یک 100 هزارم شد و از آن اطلاعاتی شش برابر دقیق تر از مقیاس قبلی حاصل شد.

وی گفت: در آخرین بررسی های انجام شده نقشه ها در مقیاس یک 25 هزارم آماده شد و اطلاعاتی 16 برابر دقیق تر از گذشته به دست آمده است.

به گفته معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات کشوراین نوع نقشه ها فقط در شش کشور جهان تهیه و آماده شده است.

برنا خاطر نشان کرد:بر اساس آخرین نقشه های به دست آمده با به روز ترین فناوری اکتشافی جهان، کشور به 20 زون اکتشافی تقسیم شده است./س

برچسب ها: وجود ، ماده ، معدنی ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.