سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راه‌اندازی نخستین کتابخانه سیار برای کودکان لبنانی با همکاری کانون

نخستین کتاب‌خانه سیار ویژه کودکان و نوجوانان لبنانی با همکاری کانون پرورش فکری توسط موسسه کشافه‌المهدی)عج) لبنان فروردین امسال به بهره‌برداری رسید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ناصر ضرابی مشاورمدیرعامل و دبیر مجمع همکاری‌های فرهنگی کانون با اظهار خوشحالی از به نتیجه رسیدن این همکاری مشترک توضیح داد که این کتاب‌خانه در واقع اتوبوس بزرگ و بسیار مجهزی است که با همکاری‌های فکری کانون و کارشناسان آن و آموزش مربیان لبنانی، حرکت خود را به سمت مناطق مختلفی از کشور لبنان آغاز کرده است.
وی با بیان این که این اتفاق در واقع در چهارچوب اجرای بند دهم تفاهم‌نامه‌ی 22 ماده‌ای بین کانون و موسسه کشافه‌المهدی(عج) وابسته به مقاومت اسلامی لبنان، صورت گرفته است بیان داشت: در مراسم گشایش این کتاب‌خانه گابی لیون وزیر فرهنگ لبنان و شیخ نزیه فیاض مدیرکل موسسه کشافه و مسوولان این سازمان پیشاهنگی، دو نماینده مجلس لبنان و 15 رهبر موسسه‌های پیشاهنگی ادیان و فرقه‌های مختلف این کشور حضور داشتند.
ضرابی تاکید کرد که لبنانی‌ها در ایده‌پردازی بسیار خوب عمل می کنند و طرح پرسابقه‌ی کتاب‌خانه‌های سیار کانون را به شیوه‌ای بسیار مناسب و با استفاده از فن‌آوری‌های جدید رسانه‌ای و صوتی و تصویری به صورتی بسیار مناسب به محله عمل درآوردند.
وی یادآور شد که طرف لبنانی در صدد است تا 15 کتاب‌خانه سیار در این کشور راه‌اندازی کند.
  دبیر مجمع همکاری‌های فرهنگی کانون که در نخستین گردهم‌آیی معاونان، مشاوران و مدیران کل ستادی و استانی کانون سراسر کشور در تهران به ارایه‌ی گزارش می‌پرداخت، همچنین از حضور مدیرعامل و چند تن از مسوولان ارشد کانون از لبنان و بازدید از فعالیت‌های موسسه کشافه به دعوت این موسسه - در پاسخ به سفر سال گذشته مسوولان این موسسه به تهران - در اردیبهشت امسال خبر داد و در عین حال گفت که تعدادی از کارشناسان و مربیان کانون نیز خرداد امسال در سال‌روز پیروزی مقاومت لبنان به این کشور سفر خواهند کرد و تجربیات کانون را در قالب برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری در اختیار مربیان و اعضای کودک ونوجوان این موسسه لبنانی قرار می دهند.
اعزام حدود 25 کودک ونوجوان ایرانی در تابستان امسال به لبنان و برگزاری 5 اردو برای کودکان و نوجوان این کشور در ایران در همین مدت از دیگر فعالیت‌های مشترکی است که به گفته‌ی این مقام مسوول به اجرا در خواهد آمد.
مشاورمدیر عامل همچنین گفت که در ایام محرم امسال نیز با اعزام گروه‌هایی از دو طرف فعالیت‌های عاشورایی کانون و موسسه کشافه نیز نیز گسترش خواهد یافت.
تدوین شیوه‌نامه‌ای برای امدادرسانی فرهنگی به مناطق آسیب‌دیده از بلایای طبیعی
بخش دیگر سخنان ضرابی به ارایه گزارش از امدادرسانی فرهنگی کانون در سال گذشته و سال جاری به مناطق زلزله زده استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، بوشهر و سیستان و بلوچستان  اختصاص داشت و وی توضیح داد که کانون طی 30 سال گذشته مفهوم جدیدی را با عنوان امدادرسانی فرهنگی در میان امدادگران مناطق آسیب دیده از بلایای طبیعی ترویج کرده است و اکنون این مفهوم کاملا در کشور جا افتاده و همه به ضرورت آن پی‌برده‌اند.
وی توضیح داد که در سال‌های اول، حضور کانون کمی عجیب به نظر می‌رسید و حتی یک بار یک پیرمرد ژاپنی اذعان می‌کرد که در کشور ما نیز - با آن سابقه‌ی زیاد زلزله‌های مهیب و ویرانگر - چنین تجربه‌هایی کمتر وجود دارد.
ضرابی افزود حضور این سرداران امداد فرهنگی کانون در کاهش دردها و آلام کودکان و نوجوانان مصیبت‌زده در این مناطق بسیار موثر است و ما برای ساماندهی این امر در حال تدوین شیوه‌نامه‌ی امدادرسانی فرهنگی هستیم.
سید صادق رضایی مدیرعامل کانون نیز با قدردانی از فعالیت‌های مجمع همکاری‌های فرهنگی کانون بر همکاری گسترده‌تر مدیران کل کانون استان در امدادرسانی فرهنگی به مناطق آسیب دیده تاکید کرد و گفت: نباید در این زمینه هیچ کوتاهی و غفلتی صورت بگیرد چرا که این موضوع زیبنده کانون نیست. در عین حال این کار بخشنامه‌بردار هم نیست و همه‌ی استان‌ها باید به صورتی کاملا داوطلبانه منابع مالی در اختیار خود را به این امر اختصاص دهند.  
وی در پایان گفت که متاسفانه ایران دارای مناطقی است که در آن زلزله‌ها و بلایای طبیعی زیادی رخ می‌دهد و ما باید با فکر و طراحی برنامه وارد این مناطق شویم.
نخستین گردهم‌آیی معاونان، مشاوران و مدیران کل کانون سراسر کشور در سال 92 2 اردیبهشت در تهران پایان یافت.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.