سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اذعان "گاردين":

پيروزي مادورو و ادامه راه چاوز خشم بيشتر آمريکا از مردم سالاري در ونزوئلا برانگيخته است

"مارك وايزبرات" در مقاله جديد خود تحت عنوان "آمريكا سعي دارد تا مردم سالاري موجود در ونزوئلا را تحقير نمايد" به تقلاي دولت آمريكا به منظور تغيير نظام سياسي در ونزوئلا و بر سر كارآوردن حكومتي وابسته به خود در آن كشور پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه گاردين ؛ نويسنده در ابتداي مقاله خود با پرده افكني از نيات پليد دولت آمريكا در قبال دولت و ملت ونزوئلا مي نويسد "واشنگتن تلاش مي كند تا مشروعيت انتخابات ونزوئلا را زير سوال ببرد. تلاش غايي دولت آمريكا تغيير نظام سياسي در ونزوئلاست." 

وي در ادامه با اشاره به رفتار خصمانه دولت آمريكا در قبال دولت منتخب "نيكلاس مادورو" رييس جمهور برگزيده ملت ونزوئلا مي افزايد "بيش ترين خبرهايي كه از تاريخ 14 آوريل و هنگام اعلام نتايج انتخابات اخير رياست جمهوري ونزوئلا منتشر مي شود در مورد "انريكه كاپريلس" نامزد رقيب مادورو و ترديد هايي است كه وي در مورد نتيجه انتخابات مطرح كرده است. در حاليكه اخبار و گزارش هاي منتشر شده كمتر به موضع دولت آمريكا كه در انتخابات از كاپريلس حمايت كرده بود پرداخته اند. 

 دولت آمريكا پس از اعلام نتايج انتخابات ونزوئلا از برسميت شناختن آن سرباز زد. هدف آمريكا از اين اقدام مشخص است. دولت آمريكا درصدد است تا از انتخابات ونزوئلا مشروعيت زدايي كند و در نهايت به هدف اصلي خود كه همان تغيير نظام سياسي در آن كشور است دست يابد. از زمان كودتاي نظامي سال 2002 ميلادي كه عليه "هوگو چاوز" رييس جمهور پيشين ونزوئلا و با حمايت دولت آمريكا انجام شده بود و ناكام ماند، آمريكايي ها اقداماتي را انجام داده اند كه باعث افزايش منازعه در ونزوئلا شده است.

 اظهارنظر دولت آمريكا در مورد "لزوم بازشماري آراي انتخابات ونزوئلا" و ذكر "ضروري" بودن آن از سوي دولتمردان آمريكايي تلاشي صادقانه از سوي آنان نبود. هدف اصلي شان زير سوال بردن مشروعيت انتخابات ونزوئلا بود. با اين حال واقعيت آنست كه سياست "باراك اوباما" رييس جمهور آمريكا در قبال انتخابات ونزوئلا شكست خورد. دولت اسپانيا از نزديك متحدان واشنگتن پس از بازشماري آراي انتخاباتي در ونزوئلا صحت انتخابات آن كشور را مورد تاييد قرار داد و دولت جديد ونزوئلا را برسميت شناخت. "خوزه میگوئل اینسولزا" دبیر کل سازمان کشورهای آمریکایی نيز دولت نيكولاس مادورو را برسميت شناخت." 

نويسنده مقاله در ادامه با اشاره به فراگيري موج برسميت شناختن دولت مادورو توسط كشورهاي حوزه آمريكاي لاتين و شكست سياست هاي خصمانه دولت آمريكا در مورد ونزوئلا مي افزايد "اين تنها دولت هاي چپگراي آمريكاي لاتين از جمله دولت آرژانتين، برزيل، اكوادور، بوليوي و اوروگوئه نبودند كه بلافاصله پيروزي مادورو را به وي تبريك گفتند بلكه كشورهايي با دولتهاي غير چپگرا از جمله دولت مكزيك، كلمبيا، جمهوري دومينيكن، گواتمالا و هائيتي نيز پيروزي مادورو در انتخابات را به وي تبريك گفتند." 

وي در ادامه مي افزايد تقاضاي بازشماري آرا از ابتدا خواستي مسخره بود. راي دهندگان ونزوئلايي راي خود را از طريق صفحه نمايشگر لمسي دادند و همچنين مي توانستند با نوشتن راي نيز در اين انتخابات شركت كنند. راي دهندگان نمايندگاني داشتند كه بر اين انتخابات و روند برگزاري آن نظارت مي كردند. زماني كه ميزان راي دهي شهروندان ونزوئلايي به 53 درصد رسيد براي اطمينان بيشتر شمارش ارا بصورت تصادفي انجام شد. هيچ گونه گزارشي از خطاي در شمارش آرا ارايه نشد. 

"ويسنته دياز" از نمايندگان جريان اپوزيسيون ونزوئلا نيز در شوراي انتخابات ملي آن كشور پس از شمارش آرا اظهار داشت كه هيچ گونه ترديدي در صحت شمارش آرا و روند برگزاري انتخابات ندارد. ذكر واژه "بدون ترديد" خود قابل فهم است و سازوكار انتخابات ونزوئلا را نشان مي دهد. در شب پنجشنبه، شوراي انتخابات ملي ونزوئلا با بازشماري آرا موافقت كرد. با اين حال انتخابات ونزوئلا بصورت ماشيني انجام شد و خود به تنهايي از درجه صحت و اعتبار بالايي برخوردار بود.

                                           آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.  
برچسب ها: ونزوئلا ، چاوز ، مردم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.