سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایان نشست مطبوعاتی سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان

کاستا: از حمایت رهبر ایران بسیار خوشحال شدم

سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان در نشست خبری خود به آخرین وضعیت تیم ملی بانوان، برگزاری اردوهای تدارکاتی و همچنین برنامه های پیش رو به نکاتی اشاره کرد.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران، هلنا کاستا سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان گفت: با توجه به مدت زمان تمرینی که بازیکنان در اردوهای تدارکاتی داشتند به آمادگی خوبی رسیده ایم و معتقدم پس از برگزاری بازیهای روسیه و کسب تجربه بازیکنان در دیدارهای سنگینی که طی 12 روز انجام دادند، به معلومات و تجربه تیم افزوده شد. همچنین قصد داریم تا با تیم ملی فوتبال امارات دو دیدار دوستانه داشته باشیم که در صورت قطعی شدن، به این کشور سفر خواهیم کرد تا بازیکنان در کوران مسابقات قرار بگیرند و بعد از آن در تهران اردوی تدارکاتی نهایی را برگزار و پس از استراحتی کوتاه، ملی پوشان به مسابقات بنگلادش اعزام خواهند شد.

کاستا در پاسخ به این سوال که اگر بازی دوستانه با امارات برگزار نشود برنامه تیم ملی بانوان چیست، گفت: اگر این اتفاق رخ ندهد به بندرعباس سفر خواهیم کرد تا بازیکنان تمرینات خود را در این شهر که از نظر آب و هوایی با بنگلادش تقریبا یکی است، پیگیری کنند.

وی در ادامه در خصوص رضایت از وضعیت بازیکنان تیم ملی و آنالیز حریفان ایران در رقابتهای آسیایی بنگلادش گفت: تورنمنت روسیه بسیار عالی بود. هیچ مربی اعلام نمی کند که قطعا از عملکرد تیمش راضی است یا نه. اما بازیکنان در بسیاری از تمرینات خود و همچنین اجرای برنامه های تمرینی در حین بازی، ارتقا داشته و عملکرد خوبی داشتند. از این لحاظ از عملکرد تیم راضی هستم.  بازی در تورنمنت روسیه  باعث شد تا بازیکنان با تیم های خوبی بازی کنند و در نهایت با کسب تجربه به نکات ضعف و قوت خود برسند. برای ما مهم بود تا با تیم های شرق آسیا مانند کره بازی داشته باشیم. بیشتر از اینکه نتایج برایم اهمیت داشت؛ ارزیابی بازیکنانم و شرایط برگزاری مسابقه و بازیها برایم بسیار مهم بود که خوشبختانه موفق هم بوده ایم. بازیهای تیم تایلند را آنالیز کرده ام اما در مصاحبه نمی توان نقاط ضعف و قوت این تیم یا تیم ایران را بگویم. در تمرینات به شاگردانم نکاتی را اعلام  کرده ام تا طبق آن تمرین کنند. ما باید به اهدافی که برای حضور در رقابتهای پیش رو داریم ، برسیم. قدم اول بازی با فلیپین، قدم بعدی بازی با بنگلادش و قدم نهایی تایلند است. از لحاظ تئوری باید بگویم تایلند تیمی قوی است اما ما باید دو بازی دیگر را ببریم. من راه طولانی را طی کرده ام تا بتوانم فوتبال بانوان ایران را به جایگاهش برسانم. من و بازیکنانم می خواهیم که نتایج خوبی در دیدارهای پیش رو کسب کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه بازیکنان را به تیم ملی دعوت می کند گفت: متاسفانه بازیها در یک روز و یک ساعت برگزار می شود و من فقط می توانم یک بازی را از نزدیک ببینم. برهمین اساس فدراسیون فیلم بازیهای رقابتهای لیگ برتر را در اختیار من گذاشته  و از طریق آنالیز فیلم های لیگ، بازیکنان را به اردوهای تیم ملی دعوت می کنم. من  مرتبا بازیها را زیر نظر دارم و حتی در این اردو بازیکنی را از لیگ یک دعوت کرده ام تا در کنار دیگر بازیکنان حضور داشته باشد و عملکردش را ارزیابی کرده ام. یکی از مشکلات موجود در فوتبال بانوان کمبود تکنیک و یا اجرای اشتباه آن است. بازیکن در باشگاه با یک شیوه بازی می کند و در اردوهای تیم ملی به شیوه دیگر. از زمانی که به ایران آمدم مرتبا بازیکنان جدید را به اردوی تیم ملی دعوت کردم. معتقدم تیم ملی در هر رده ای یک دوره زمانی دارد و باید تیم های پایه فوتبال ، قوی شود تا تیم ملی بزرگسالان خوبی داشته باشیم. اکنون تیم ملی زیر 19 سال بهترین بازیکنان را در اختیار دارد. تعدادی از بازیکنان آن در تیم ملی بزرگسالان بازی می کنند. آینده تیم ملی در چند سال آتی بی شک عالی خواهد بود چرا که یک رده پایین تر بازیکنان با تجربه ای دارد.

وی در ادامه از عدم دعوت مریم رحیمی، کتایون خسرو یار و یا طنین نراقی به اردوی تیم ملی گفت: مریم رحیمی  و طنین نراقی به دلیل امتحانات دانشگاهی خود اجازه گرفته اند تا در اردو حضور نداشته باشند و کتایون خسرویار نیز در کلاس مربیگری در مالزی حضور دارد و تا 14 اردیبهشت ماه خود را به تیم ملی می رساند. من اگر مرتبا بازیکن جدید به اردو دعوت می کنم چند دلیل دارم. ابتدا عملکرد آنها را ارزیابی کنم، دوم اینکه اگر بازیکنی در بازیها مصدوم شود من مجبور هستم تا نفر دیگری را جایگزین کنم که این جایگزین کردن مستلزم این است که من از قبل نسبت به هم پستی های بازیکنان مصدوم آشنایی داشته باشم. بر همین اساس حدود 40 نفر را به AFC معرفی کرده ایم و در نهایت از تعداد فوق برترین ها را معرفی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تعطیلی تمرینات تیم ملی طولانی است، گفت: ما با 6 تیم طی 12 روز بازی سختی را داشتیم. این بازیکنان نیاز به ریکاوری داشتند. علاوه بر آن مدت زیادی بود که از خانواده های خود دور بودند. این بازیکنان باید ریکاوری می کردند و خستگی از تنشان بیرون می رفت.قبل از روسیه هم که دو دیدار دوستانه با اردن داشتیم.ما نباید فشار تمرینی بر روی بازیکنان بیاوریم تا خسته شوند به همین دلیل بعد از تعطیلی 18 روزه دوباره اردوی تدارکاتی آغاز شده  تا بازیکنان تمرینات خود را برگزار کنند. من به این واقعیت که بازیکنانم نیاز به استراحت دارند، اعتقاد دارم.

سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان در ادامه در خصوص فاصله ایران با کشورهایی چون ژاپن، چین و کره گفت: دو راه وجود دارد. ابتدا اینکه ما قصد داریم تا اردو و بازیهای رده سنی 6 تا 12 سال را شروع کنیم که فدراسیون حمایت خود را از این موضوع اعلام کرده است و در زمان کوتاه نیز نتیجه خواهیم گرفت. قدم دو باید تعداد بازیکنان افزایش یابد. علاوه بر اینکه کیفیت بازیکنان برای ما مهم است ، کمیت نیز اهمیت بالایی دارد.

وی در رابطه با برنامه ریزی و نشست خود با مسئول مسابقات لیگ برتر فوتبال بانوان گفت:  لیگ خیلی زود تمام شد و بازیکنان بعد از پایان لیگ در اردو بودند. این امر چندان خوب نیست .بر همین اساس پس از نشستی که با فاطمه علیپور برگزار کردم قرار شد تا بازیهای لیگ را طبق تقویم فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا طراحی کنند تا بازیکنان  با حضور در رقابتهای لیگ برتر همزمان در تمرینات تیم ملی هم حضور داشته باشند که این امر بسیار مفید خواهد بود.

کاستا در خصوص اینکه آیا بهتر نبود بعد از پایان رقابتهای آسیایی بنگلادش به عنوان مدیر فنی بر عملکرد تیم ملی زیر 16 سال نظارت داشته باشد، گفت: من در هر زمان به تیم های پایه اهمیت میدهم و برای آنها برنامه ریزی می کنم.هدف ما آینده است نه حال. این تیم شهریور ماه بازی سختی را دارد .من مرتبا در اردوهای تدارکاتی این تیم حضور دارم و با سرمربی این تیم موارد فنی را اعلام می کنم.

وی در خصوص انتخاب کادر فنی گفت: قبلا هم به این موضوع اشاره کرده ام. کادر من با مصاحبه ای که انجام دادم انتخاب شدند اما داشتن تیم باشگاهی و سرمربی بودن تیم ملی و همزمان کمک مربی بودن در تیم ملی بزرگسالان کار را برای مریم ایراندوست و شادی مهینی سخت کرده بود. پس از مشورت با مسئولین فدراسیون به این نتیجه رسیدیم که آنها در رده 19 سال و تیم های باشگاهی خود فعالیت کنند و تمرکزشان را به طور کامل برای موفقیت این دو رده بگذارند در غیر اینصورت نه مشکلی بین ما بود نه بین بازیکنان.

سرمربی تیم ملی در پایان گفت: زمانی که سخنان رهبر ایران را در خصوص حضور بانوان ایران در مسابقات بین المللی با حجاب شنیدم بسیار خوشحال شد. چرا که این بانوان می توانند با حجاب فرهنگ  ایران را به جهانیان بشناسانند. من معتقدم که بازیکنان فوتبال ایران برای پول بازی نمی کنند و با علاقه به این رشته ورزشی می پردازند. بر همین اساس از خانواده ها می خواهم به سخنان رهبر ایران احترام گذاشته و اجازه دهند در صورت علاقمندی فرزندانشان، از رده های سنی پائین تر به فوتبال بیایند تا آینده این رشته ورزشی درخشان تر شود. همچنین از اسپانسر ها می خواهم که برای فوتبال بانوان ارزش قائل شوند چرا که اکنون فوتبال بانوان ایران شناخته شده و مسلما در صورت حمایت می تواند موفق تر از گذشته باشند./زر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.