سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راهنماي ارزيابي سريع خصوصيات محيط زيستي رودخانه ها منتشر شد

از سوي طرح حفاظت از تالاب هاي ايران، راهنماي ارزيابي سريع خصوصيات محيط زيستي رودخانه ها منتشر شد.

به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست : ارزيابى خصوصيات محيط زيستى تالاب ها و رودخانه ها يكى از ابزارهاى مهم مديريت اكوسيستمى منابع آب و از جمله نيازهاى ضرورى براى پايش و حفاظت اين منابع ارزشمند است كه به لحاظ محيط زيستى از اهميت زياد برخوردارند. 
به دليل همين ضرورت طرح حفاظت تالاب هاى ايران تدوين شيوه نامه و يا راهنما براى انجام اين گونه ارزيابى ها را جزو اولويت برنامه ها و اقدامات خود قرار داده است.
به گفته محسن سليماني روزبهاني، مدير ملي طرح حفاظت از تالاب‌هاي ايران، با توجه به اهميت محيط زيستى رودخانه ها و رسالتى كه طرح حفاظت تالاب ها در جهت استقرار مديريت زيست بومى تالاب ها و به تبع آن سامانه هاى آبى و رودخانه ها براى خود قايل بود، مجموعه حاضر تحت عنوان «راهنماى ارزيابى سريع خصوصيات محيط زيستى آبراهه ها» با اين هدف تهيه شده است كه زمينه لازم براى  انجام اين گونه ارزيابى ها را – كه على رغم اهميتى كه دارند تا كنون كمتر متداول بوده است - فراهم آورد.
اين مجموعه شامل 6 فصل است. در پى مقدمات مختصرى كه در فصل اول آورده شده است، در فصل دوم، به ارزيابى سريع مشخصات رودخانه و ثبت خصوصيات فيزيكى مقطع و مسير، مشخصات كمى و كيفى جريان و نهايتاً زيستگاه هاى رودخانه اى پرداخته شده است. در فصل سوم و ديگر فصول اين مجموعه، موضوعات مرتبط با شيوه انجام نمونه گيرى ها و روش ها و معيارهاى مورد استفاده براى ارزيابى عوامل اصلى زيستى ارائه شده و نكات كلى و ملاحظات فنى در زمينه نمونه گيرى از مجموعه هاى زيستى بيان شده  در فصول چهارم تا ششم، تفصيل بيشترى از روش ها و معيارها (پروتكل ها) به ترتيب براى ارزيابى پريفيتون ها، بى مهرگان درشت كف زى و ماهى ها ارائه شده است./ف
برچسب ها: راهنما ، رودخانه ، تالاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.