سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز و با رمز "يامهدي(عج)"؛

رئيس‌جمهور از بزرگترين سامانه و طولاني‌ترين مسير انتقال آب كشور در قم بهره‌برداري كرد

طولاني‌ترين مسير و بزرگترين و پيچيده‌ترين سامانه انتقال آب كشور با حضور رئيس‌جمهور در قم و با رمز "يا‌مهدي(عج)" به طور رسمي افتتاح شده و مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، محمود احمدي‌نژاد كه صبح امروز(سه‌شنبه) براي افتتاح و بهره‌برداري از چند پروژه عمراني و خدماتي به استان قم سفر كرده بود، بزرگترين سامانه انتقال آب كشور كه با احداث 54 كيلومتر تونل و كانال، آب را از سرشاخه‌هاي «دز» به حدود 200 كيلومتري قم در سد كوچري منتقل مي‌كند را به طور رسمي افتتاح كرد.

اين سامانه و مسير انتقال آب كه در سطح جهاني نيز كم‌ نظير است با احداث 5 تونل به طول مجموع 54 هزار متر كه كوتاه‌ترين آنها هزار و 182 متر و بلندترين آنها 35 هزار و 750 متر طول دارد و نيز يك كانال به طول 9 هزار و 177 متر يكي از با كيفيت‌ترين و گواراترين آب‌هاي كشور را به شهر قم منتقل مي كند كه همواره از آب شور و بي‌كيفيت رنج برده است.

آب گردآوري شده از اين مسير به سد «كوچري» در 4 كيلومتري گلپايگان انتقال يافته و از آنجا با 187 كيلومتر لوله‌گذاري كه به طور متوسط از 180 تا 200 سانتي‌متر، قطر دارد به قم و تصفيه‌خانه قديمي اين شهر منتقل مي‌شود و پس از تصفيه در اين مركز با ظرفيت 6 هزار ليتر در ثانيه در قم و حدود 10 شهر و مركز پيش‌بيني شده ديگر، توزيع مي‌شود.

بخش‌هايي از اين طرح، پيش از اين افتتاح و مورد بهره‌برداري قرار گرفته بود اما امروز بهره برداري كامل از اين سامانه آغاز شد و به طور همزمان طرح افزايش ظرفيت تصفيه خانه قديمي قم از 2 هزار و 50 ليتر در ثانيه به 4 هزار ليتر در ثانيه نيز با حضور احمدي‌نژاد افتتاح و به بهره‌برداري رسيد.

همچنين قرار است تصفيه‌خانه جديد شهر قم با ظرفيت 6/6 مترمكعب بر ثانيه در كنار تصفيه‌خانه قديمي و با اعتباري ريالي 470 ميليارد ريال و اعتبار ارزي 11.8 ميليون يورو در مدت 48 ماه احداث و به بهره برداري برسد.

احمدي‌نژاد پس از صدور فرمان آغاز بهره‌برداري از بزرگترين سامانه انتقال آب كشور با رمز يامهدي(عج) گفت: خدا را شاكرم كه با ارائه اين خدمت؛ آب اين مايه حيات، با كيفيت عالي در اختيار اهالي شهر قم كه محافظان حريم اهل بيت(ع) و ارزش‌هاي الهي در طول تاريخ بوده‌اند، قرار مي‌گيرد.

رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه اين بزرگترين پروژه آب‌رساني در تاريخ ايران بوده كه در دنيا نيز كم‌ نظير است، اظهار داشت: قم بايد فرهنگ نوراني اسلام ناب و انديشه علوي مهدوي را در دنيا منتشر كند و ما به عنوان خدمت‌گزاران كشور موظف هستيم بستر‌هاي اجراي اين ماموريت را فراهم نماييم.
انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.