سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صندوق توسعه ملي بهترين بستر براي توسعه و رشد اقتصادي

صندوق توسعه ملي بهترين بستر براي توسعه و رشد اقتصادي پايدار و غيرنفتي کشور است و مي تواند به توسعه اقتصاد مقاومتي و همچنين خلق حماسه اقتصادي کمک کند.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران،‌ ايرواني عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: همه کشورهايي که در گذشته به اقتصاد تک محصولي و درآمدهاي ناشي از صادرات موادخام محتاج و وابسته بودند همواره آرزو داشتند که با ايجاد اقتصاد متنوع و چندمحصولي و همچنين رهايي از درآمدهاي خام محور از آسيب هاي اقتصادي جلوگيري کنند و امروز هم در برخي کشورها اين رويکرد و تلاش ها ديده مي شود.
وي افزود: تبديل حساب ذخيره ارزي به صندوق توسعه ملي يکي از بهترين و موثرترين سياست هاي اقتصادي براي صيانت از منابع طبيعي و زيرزميني کشور و حفظ منافع نسل هاي آينده است و امسال بيش از 20 درصد درآمدهاي صادرات نفت، گاز و فرآورده هاي نفتي به اين صندوق واريز مي شود که اين سهم تا پايان برنامه پنجم به 35 درصد خواهد رسيد.
ايرواني تاکيد کرد: ساختار حقوقي و اقتصادي صندوق توسعه ملي طوري است که منابع درآمدي ارزي آن به طور مستقيم و غيرمستقيم افزايش مي يابد که شامل واريز بخشي از درآمدهاي نفتي (مستقيم) و بازپرداخت تسهيلات صندوق توسعه به صورت ارزي (غيرمستقيم) است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام که سابقه وزارت اقتصاد را هم دارد، گفت: اين رويکرد باعث شده است شرکت هايي که از تسهيلات ارزي صندوق توسعه ملي برخوردار مي شوند به توليد صادرات محور روي آورند و افزايش صادرات غيرنفتي هم باعث افزايش منابع ارزي کشور مي شود.
ايرواني افزود: همه تلاش ها و رويکردهاي اقتصادي کشور اين است که از تکيه آسيب پذير به منابع درآمدهاي صادرات نفت خام رها شويم و صندوق توسعه ملي مي تواند با کمک به توسعه توليدات صادرات محور در بخش هاي صنعتي، کشاورزي، خدماتي و صنايع پتروشيمي و ديگر صنايع تبديلي و تکميلي در اقتصاد کشور به تحقق اين امر کمک کند و مي توانيم در آينده اي نزديک برابري صادرات غيرنفتي را با واردات جشن بگيريم و حتي اين تراز را به نفع اقتصاد ايران مثبت کنيم.
وي گفت: با توسعه توليدات صادرات محور همچنين سطح فناوري و کيفيت محصولات هم متناسب با استانداردهاي بازارهاي هدف جهاني ارتقا مي يابد که همه اين آثار در رشد اقتصادي پايدار کشور نمايان خواهد شد.
ايرواني افزود: براي نمونه مي توانيم با استفاده از تسهيلات اين صندوق و ديگر حمايت ها به جاي صادرات سنگ آهن، آن را به محصولات فولادي تبديل و سپس صادر کنيم که بالاترين ارزش افزوده را براي کشور به ارمغان خواهد آورد و بايد صادرات پتروشيمي به جاي نفت بنشيند و از همه مزيت هاي اقتصاد کشاورزي براي حضور در بازار کشورهاي حاشيه خليج فارس به عنوان يکي از مهمترين بازارهاي هدف استفاده کنيم.
وي گفت: البته از صادرکنندگان هم انتظار داريم در کمک به رشد توسعه اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتي حساس باشند و منابع ارزي خود را به داخل اقتصاد ملي وارد و به تحقق اهداف منافع اقتصادي کمک کنند.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: خوشبختانه افق خوبي پيش روي اقتصاد ملي است و بايد همه تلاش کنيم در سالجاري حماسه اقتصادي در کنار حماسه سياسي رقم بخورد./س
برچسب ها: صندوق ، توسعه ، ملی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.